ابراز نگرانی سید حسن خمینی از وضعیت سلامتی مهدی کروبی

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۵۴
    کد خبر :83207

سید حسن خمینی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی مهدی کروبی و آرزوی سلامتی برای او گفت: البته امیدهایی در این زمینه وجود دارد و امید داریم به ثمر برسد تلاش‌ها.

سید حسن خمینی در نخستین کنگره حزب مجمع ایثارگران با گرامی داشت یاد آزادگان و آیت‌الله هاشمی اظهار کرد: ابراز نگرانی می‌کنم از وضعیت سلامت یکی از تاثیر گذاران انقلاب برادر ما حجت الاسلام و الامسلمین کروبی. امیدوارم سلامت ایشان را به ما خبر دهند. البته امیدهایی در این زمینه وجود دارد و امید داریم به ثمر برسد تلاش‌ها.

خمینی گفت: از رهبر انقلاب و نخست وزیر دفاع مقدس یاد می‌کنم. یاد همسر امام افتادم که تا آخرین روزهای زندگی‌شان یاد آقا مصطفی می‌افتادند گریه می‌کردند.

وی با طرح این سوال که “کدامین امتیاز و وجهه بزرگ و مثبت انسانی در دوران دفاع مقدس وجود دارد که ما می‌توانیم از او در روزگاران خودمان استفاده کنیم” گفت: در توضیح کدامین امتیاز باید گفت، امتیاز دوران جنگ توپ و تفنگ، بمباران و شهادت است؛ اما الزاما هم نمی‌توان وجهه مثبت آن دوران دانست. مثلا بگوییم چون در آن دوران بمباران بوده پس همیشه آن را حفظ کنیم. پس لزوما هر وجهه مثبتی همیشه مثبت نباشد.

یادگار امام داد: در سخنان یک وجهه انسانی هم گذاشتم. کدامین وجهه انسانی مثبت در دوران مقدس وجود داشت که می خواهیم به این روزگار منتقل کنیم؟ آیا فقط حس نوستالژیک و احساس دین است؟ البته ذکر هم بد نیست. حتما کسانی که این جلسه را تشکیل داده‌اند عزیزانی داشته اند در جنگ که از دست داده‌اند؛ اما چه وجهه مثبت انسانی در دوران دفاع مقدس وجود داشت که تلاش می کنیم با این جلسات و احزاب به دوران امروز منتقل کنیم.

وی افزود: سوال بعدی این است که آیا اصلا آن وجوه قابل انتقال است؟ رهبری کاریزماتیک امام(ره) شرایطی داشت اما خوب با رفتن ایشان تمام شد. دوران جنگ هم خیلی خوب بود اما آیا امکان انتقالش هست یا آب در هاون می کوبیم. بیش از هر چیزی باید به این سوالات پاسخ دهیم که کدام وجهه مثبت آن روزگاران را مد نظر قرار دارید؟ آیا دلتان برای جوانی خود در آن دوران تنگ شده است؟ آیا امکان انتقالش هست؟ و سوم اینکه باید بدانیم چه گونه باید آن را انتقال دهیم.

حسن خمینی گفت: ما تنها کشوری نبودیم که جنگیدیم، ایدئولوژیک و برای خدا جنگیدیم. تاریخ جهان پر از تاریخ جنگ برای اعتلای قومیت، فرد، وطن و خدا است. اگر تاریخ جنگ را از تاریخ جهان حذف کنیم اکثریتش حذف می شود. تاریخ را هم فاتحان نوشتند. این مسئله از دوران اسکندر و مغول تا دوران معاصر و جنگ‌های کوچک منطقه‌ای ادامه داشته است. جنگ‌های صلیبی هم به نام خدا و دین بوده است. جنگ ما دفاعی برای خدا و ایدئولوژیک بوده که اتفاقا بزرگ ترین جنگ تاریخ نیست.

وی افزود: ما به کدام بعد دفاع مقدس خود می نازیم که آن را قابل ارزش می‌دانیم. امروز اینجا نشستیم که مجمع ایثارگران هستیم بزرگانی پیام می دهند که از دوران جنگ وجوه مثبت را انتقال دهید. من از عزیزان می خواهم به این موضوعاتی که طرح کردم فکر کنید.

یادگار امام، تصریح کرد: آرمان‌هایی در دفاع مقدس بوده اما فرهنگ دفاع مقدس نیست. چه در جنگ و چه در صلح برای خدا عمل کردن و وحدت جغرافیایی مطرح بوده است. اما آن چیزی که به عنوان فضای اختصاصی می گوییم چیست؟

وی گفت: اولین نگاه فضای جنگ این است که نگاه شما به جنگ خصمانه می شود؛ طرف رو به رو یک پدر یا فرزند نیست بلکه یک دشمن است؛ چون دشمن است پس می توان او را کشت، این نقطه مثبت جنگ نیست چون آغاز قساوت است. ویژگی هر ستیزه جویی این است که طرف مقابل را به عنوان دشمن می بینید.

این استاد حوزه یادآور شد: امروز چه ارتباط خوبی بین دو ملت ایران و عراق وجود دارد؛ من ندیدم نگاه خصمانه و دشمنانه داشته باشد؛ حتی بسیاری از مشکلات را با هم حل می کنند در حالی که قبلا با هم می جنگیدند.

وی ادامه داد: دومین ویژگی فضای جنگی این است که چون و چرا کنار می رود و اتفاقا بسیار عقلایی است. واژه دیکتاتور که در زمان ما منفی است به دوران باستان باز می گردد عنوانی به فردی می دادند و اختیارات را به فردی تنفیذ می کردند که در دوران جنگ همه امور سریع انجام شود؛ معروف ترین این افراد سزار است؛ مشکلش فقط این بود که وقتی سر کار می امدند کنار نمی رفتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید