تحلیل رسانه اماراتی از سفرهای اخیر مقتدی صدر به کشورهای حاشیه خلیج فارس/ مواضع ضد ایرانی صدر توجه رهبران عرب را جلب کرده است

    کد خبر :83120

روزنامه اماراتی گلف می نویسد که مخالفت آشکار صدر با فساد موجود در دولت عراق و آنچه دخالت سیاسی ایران در منطقه خوانده شده است توجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به مقتدی صدر جلب کرده است.
به گزارش نامه نیوز، روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی به سفر اخیر مقتدی صدر به کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخته و نوشت:

سفر مقتدی صدر روحانی برجسته شیعه به ابوظبی و ریاض پس از آن صورت گرفت که وی آشکارا با سیاست های ایران در منطقه مخالفت کرد. از جمله آنکه خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت در سوریه شده بود.

العرب می نویسد: صدر که رهبری جنبش سیاسی عراق با نام جنبش صدر را برعهده دارد با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی دیدار و درباره مسائل منطقه ای به گفت وگو نشست. وی در سفرهای دو هفته اخیر خود به دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین ریاض از اعراب و مسلمانان خواست که با یکدیگر اتحاد داشته باشند.

روزنامه امارات گلف در تحلیل سفرهای اخیر صدر به کشورهای حاشیه خلیج فارس نوشت: برگزاری نشست های دیدار و گفت وگو میان مقتدی صدر و رهبران حاشیه خلیج فارس می تواند یک گام رو به جلو با هدف ایجاد شرایط گفت وگوی سیاسی میان گروه های مختلف قومی و فرقه ای در عراق باشد.

این سفرها همچنین در شرایطی صورت گرفته است که تنش هایی میان قدرت های حاشیه خلیج فارس و ایران در جریان است و ایران یکی از حامیان اصلی دولت بغداد به شمار می رود.

از سوی دیگر، مخالفت آشکار صدر با فساد موجود در دولت عراق و دخالت سیاسی ایران در منطقه توجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به مقتدی صدر جلب کرده است.

اوایل سال جاری میلادی، مقتدی صدر از بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواست تا تصمیمی تاریخی و قهرمانانه بگیرد و از قدرت کناره گیری کند و از خونریزی بیشتر در کشور سوریه جلوگیری کند.

تحرکات اخیر مقتدی صدر با انتقادات و واکنش های بسیاری در عراق و خارج از این کشور همراه بود. سفر اخیر وی به عربستان پس از قریب به یک دهه و دیدار با ولیعهد عربستان با توافقاتی برای حرکت در یک مسیر مشترک همراه بود. از جمله آنکه پس از پس از 26 سال مرز مشترک میان عراق و عربستان پس از این سفر بازگشایی شد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که سفر صدر در راستای سیاست های عربستان برای انزوای ایران محسوب می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید