معاون برنامه‌ریزی امور مشاوره آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان با نگاهی مقطعی انتخاب رشته می‌کنند

    کد خبر :83109

معاون برنامه‌ریزی امور مشاوره آموزش و پرورش اظهار کرد: وضعیت تحصیلی و موقعیت‌های شغلی در هر کدام از استان‌های کشور متفاوت است، در حالی که بسیاری از هدایت‌های تحصیلی به صورت متمرکز در کل کشور اتفاق می افتند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مصطفوی با اشاره به این که هدایت تحصیلی نوعی طراحی برای مسیر زندگی دانش آموز است، گفت: وضعیت تحصیلی و موقعیت های شغلی در هر کدام از استان های کشور متفاوت است، در حالی که بسیاری از هدایتهای تحصیلی به صورت متمرکز در کل کشور اتفاق می افتند.

وی با اشاره به مولفه‌های هدایت تحصیلی، عنوان کرد: رغبت، توانایی شخصیت و ارزش فردی مهم ترین مولفه‌های هدایت تحصیلی هستند، به طوری که تمام مطالعات علمی در هدایت تحصیلی بر اساس این چهار مولفه انجام می گیرند.

معاون برنامه‌ریزی امور مشاوره آموزش و پرورش که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد همچنین در ادامه افزود: بسیاری از دانش آموزان با ارزیابی سطح نمره‌های خود رشته تحصیلی را انتخاب می کنند.

وی با بیان این که چشم انداز تحصیلی دانش آموزان همواره معطوف به زمان حال است، اظهار کرد: تمامی دانش آموزان با نگاهی مقطعی به زمان حال جامعه دست به انتخاب رشته می زنند، در حالی که ممکن است در سال های پس از فارغ التحصیلی جامعه در شرایط کنونی نباشد.

فرهاد فلاحتی، نماینده مجلس و نایب رئیس کمیته آموزش و پرورش نیز در این باره با اشاره به روند هدایت تحمیلی در طول سال ها، گفت: متاسفانه هدایت تحمیلی از سالیان قبل در کشور وجود داشته و تا امروز نیز ادامه دارد.

وی همچنین در ادامه افزود: در بسیاری از مراکز روستایی و مناطق محروم در کشور دانش آموزان مستعد دختر و پسر همواره در انتخاب رشته محدودیت داشته و مجبور به انتخاب یک رشته خاص هستند.

نایب رئیس کمیته آموزش و پرورش با اشاره به ارتباط برخی از رشته های دانشگاهی با بازار کار، اظهار کرد: برخی از رشته های دانشگاهی حتی در بهترین سطوح ممکن، بازار کار مناسبی در کشور ندارند، بر همین اساس دانش آموز به دلیل اطمینان از آینده خویش و بازار کار رشته خود به رشته‌هایی روی می‌آورند که خارج از علاقه است.

وی با بیان این که بسیاری از انتخاب رشته‌ها بر اساس شناخت از لحظه امروز جامعه صورت می گیرد، عنوان کرد: دانش آموز و والدین در هنگام انتخاب رشته به آینده کشور و نیاز های سالهای بعد فکر نمی کنند، این در حالی است که بسیاری از مشاوران تحصیلی نیز از آینده و نیازهای کشور بی‌اطلاع هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید