جدیدترین اخبار
۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷ اقتصادی کد خبر :83075

سهم خواهی صنعت خودرو آمریکا از ترامپ

 

خودروسازان یکی از اصلی‌ترین ذی‌نفعان «قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)» هستند. حال که ترامپ تصمیم گرفته به‌واسطه تغییر مفاد «نفتا»، کسری تجاری کشورش با کانادا و مکزیک را مرتفع سازد،‌ بیش از هر صنعت دیگری، خودروسازان از این اقدام آسیب خواهند دید.

در واقع تصمیم ترامپ درخصوص مذاکره مجدد «نفتا» آینده‌ای مبهم پیش روی شرکت‌های خودروسازی قرار داده است. رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است «نفتا» کارخانه‌های خودروسازی و اشتغال آمریکا را به خارج از مرزهای این کشور و به کشورهای دارای دستمزد پایینی همچون مکزیک انتقال داده است. در این رابطه، با توجه به اینکه اولین دور مذاکرات «نفتا جدید» روز چهارشنبه در واشنگتن آغاز شده، شرکت‌های خودروسازی تلاش می‌کنند تا سهم خود را از این مذکرات به‌دست آورند. به گزارش دنیای اقتصاد، گرچه بعید به‌نظر می‌رسید سرانجام این مذاکرات قراردادی باشد که شرایط خودروسازان در آن بهتر شده، اما شرکت‌های خودروسازی نگران سیاست‌های دولت ترامپ در مذاکرات هستند، سیاست‌هایی که به احتمال زیاد پیامدهای ناگواری برای سود و اشتغال آنها به همراه دارد. صنعت خودرو می‌خواهد همچنان آزادی کامل را در دادوستد خودرو و قطعات آن داشته باشد. آنها می‌خواهند مذاکره‌کنندگان این واقعیت را مدنظر قرار دهند که تاکنون میلیاردها دلار برای توسعه زنجیره عرضه تولید آمریکای شمالی هزینه شده است، زنجیره‌ای که به عقیده کارشناسان سطح کارآیی بسیار بالایی دارد.

«نفتا» و صنعت خودرو

«قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)» در ژانویه ۱۹۹۴ به امضای آمریکا، کانادا و مکزیک رسید. به‌واسطه این قرارداد، یکپارچگی صنعت خودرویی آمریکا و کانادا که به‌واسطه «قرارداد تولید خودروی آمریکا-کانادا»‌ ایجاد شده بود – این قرارداد در سال ۱۹۶۵ میان آمریکا و کانادا به‌منظور توسعه صنعت خودرو منعقد شد – مکزیک را نیز در بر گرفت. یکی از موهبت‌های این قرارداد کاهش یا حذف تعرفه‌های گمرکی میان این سه کشور بود. در این رابطه، این امکان برای خودروسازان فراهم شد تا به‌منظور بهینه‌ ساختن ساختار عملیاتی و حداقل ساختن هزینه‌های تولیدی کسب‌وکارهای خود، بهترین مکان را برای احداث کارخانه‌هایشان انتخاب کنند. چنین تحولاتی موجب شد تا خودروسازان بتوانند قدرت رقابتی خود را در سطح جهانی حفظ کنند. در واقع «نفتا» این مزیت را برای خودروسازان ایجاد کرد تا از بهترین هزینه‌های تولید ممکن و کمترین خطر زنجیره عرضه سود برند. از طرفی تاکنون «نفتا» میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری داخلی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای آمریکا، کانادا و مکزیک به همراه داشته است. در کنار چنین مزایایی اما رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌خواهد مذاکرات جدیدی را درخصوص این قرارداد آغاز کند. او دلیل اصلی تصمیم خود را کسری تجاری آمریکا و استقرار کسب‌وکارهای آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور اعلام کرده است. بر این اساس در سال ۲۰۱۶، کانادا بزرگ‌ترین و مکزیک دومین بازار بزرگ صادراتی برای آمریکا بودند. در بخش واردات نیز مکزیک در رده دوم و کانادا در رده سوم کشورهایی قرار گرفتند که آمریکایی‌ها بیشترین واردات را از آنها داشتند. در این رابطه در سال ۲۰۱۶، مجموع کسری تجاری آمریکا با کشورهای کانادا و مکزیک (دو کشور عضو «نفتا») به سطح ۷۵ میلیارد دلار رسید. البته این در شرایطی است که کسری تجاری صنعت خودروی آمریکا مقابل مکزیک در سالی که گذشت به تنهایی ۷۴ میلیارد دلار بود! براساس آمارها حدود ۴۰ درصد کل صادرات وسایل نقلیه سبک آمریکا، حدود ۵۰ درصد از واردات وسایل نقلیه سبک آمریکا، حدود ۷۵ درصد از ارزش کل صادرات قطعات خودروی آمریکا و حدود ۵۱ درصد از ارزش کل واردات قطعات خودروی آمریکا از کانادا و مکزیک – کشورهای عضو «نفتا» – بوده است؛ بنابراین آنچه از آمارها بر می‌آید به‌نظر دولت ترامپ دیدگاه درستی را درخصوص آینده «نفتا» اتخاذ کرده است، اما کارشناسان اقتصادی و صاحب‌نظران حوزه خودرو نظر دیگری دارند. به عقیده کارشناسان هر سیاستی که موجب شود آمریکا از «قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی» خارج یا محدودیت‌ بر صنعت خودرو این کشور ایجاد شود افزایش هزینه‌های تولید، کاهش بازدهی سرمایه‌گذاران، انتخاب‌های محدودتر برای خریداران و کاهش قدرت رقابتی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان صنعت خودروی آمریکا را به همراه دارد. هدف دولت ترامپ برای خروج یا مذاکره مجدد «نفتا» و یا وضع تعرفه‌های سنگین، بازگرداندن مشاغل آمریکایی به خاک این کشور است. اما آنچه از شواهد بر می‌آید، در صورت چنین اتفاقی صنعت خودرو و قطعات خودروی آمریکا حداقل ۳۱هزار شغل را از دست خواهد داد!

اصلی‌ترین خواسته‌های خودروسازان

مذاکراتی که روز چهارشنبه آغاز شد شاید اولین و آخرین فرصت برای به‌روزرسانی «قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)» باشد. در این راستا،‌ کارشناسان معتقدند قرارداد فعلی در بسیاری از زمینه‌ها با تکنولوژی‌های‌ روز دنیا فاصله دارد. از زمانی‌که این قرارداد تجاری به امضا رسیده اینترنت به‌عنوان یکی از ارکان‌های مهم انجام کسب‌وکار، توسعه چشمگیری داشته است. آن ویلسون، معاون ارشد رئیس امور دولتی انجمن تولیدکنندگان موتور و تجهیزات آمریکا در این رابطه می‌گوید: «اگر ما این مذاکرات را که برای ۲۰ سال آینده است انجام ندهیم، فرصتی بزرگ را از دست خواهیم داد.» بنابراین خودروسازان به‌عنوان اصلی‌ترین رکن‌های این قرارداد، در مذاکرات پیش‌رو خواسته‌هایی دارند. در این رابطه به برخی از مهم‌ترین خواسته‌های خودروسازان می‌توان اشاره کرد:

کاهش بوروکراسی: خودروسازان به‌دنبال آن هستند تا بتوانند آزادانه خودرو و قطعات آن را از طریق مرزهای آمریکا داد و ستد کنند. در این میان، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های آنها کاهش بوروکراسی و قوانین دست و پاگیر است.

حراست از زنجیره عرضه: خودروسازان می‌خواهند تا مذاکره‌کنندگان اهمیت زنجیره عرضه موجود را درک کنند. تاکنون میلیاردها دلار برای توسعه زنجیره عرضه تولید آمریکای شمالی هزینه شده است. به‌واسطه این زنجیره عرضه کارآ، قطعات به راحتی از کشور مبدا به کشورهای مقصد جابه‌جا می‌شوند.

حفظ قوانین تولید ملی: در حال حاضر برای معافیت از تعرفه‌های تجاری باید درصد مشخصی از اجزای خودرو از تولیدات خود کشورها باشد. در این رابطه خودروسازان تلاش می‌کنند تا در مقابل‌ هر گونه تغییر در اجزای به‌کار رفته در تولیدات برای معافیت از تعرفه جلوگیری کنند. با توجه به اینکه حدود ۲۳ سال از عمر «نفتا» می‌گذرد،‌ انتظار می‌رود بخش عمده مذاکرات به به‌روزرسانی این قرارداد مربوط شود. بر این اساس، احتمالاً مذاکره‌کنندگان فصل جدیدی را برای تجارت دیجیتال معرفی خواهند کرد. همچنین اصلاح ضوابط و استانداردهای نیروی کار از دیگر اهداف مذاکره‌کنندگان خواهد بود. در این مذاکرات اما به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها موضوعات بیشتری برای چانه‌زنی دارند، موضوعاتی که عمدتا به کسری تجاری این کشور در مقابل طرفین «نفتا»‌ برمی‌گردد. یکی از اهدافی که آمریکایی‌ها در این مذاکرات دنبال می‌کنند تقویت قوانینی است که واردات قطعات خودرو از سایر کشورها را محدود می‌سازد. در واقع دولت آمریکا به‌دنبال آن است تا در ساخت خودروهایشان از قطعات تولید داخلی استفاده شود.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • سقوط مرگبار تابلوی تبلیغاتی در تبریز
  • آتش سوزی مهیب در ایالت کالیفرنیا
  • کنسرت هنرمندان اروپا در حمایت از زلزله‌زدگان ایران
  • سرویس‌دهی اتوبوسرانی به زائران پیاده امام رضا(ع)
  • تکذیب فوت ۱۰۰ نفر در مسکن مهر کرمانشاه
  • خارج کردن اثاث زلزله زدگان از خانه‌های ناایمن
  • علت حادثه تیراندازی قزوین از سوی پلیس اعلام شد
  • دستگیری برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه در رودبار گیلان
  • بانک های عامل پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان مشخص شد
  • یک تست شخصیت شناسی جالب
  • حمام نفت ویژه ثروتمندان/عکس
  • پایان سکوت ۳ ساله گروه موسیقی«ایلیا»
  • قطعه مشترک خواننده شیعه و سنی به مناسبت هفته وحدت/عکس
  • پنتاگون خبر داد: بیش از ۲۰ هزار تجاوز جنسی نظامیان آمریکایی
  • پولی که با معامله ۲ پیتزا جهانی شد / بانک‌مرکزی: ریسک بیت ‌کوین بالاست
  • گزارش المانیتور از کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی در ایران؛ از ویدیوهای بی‌کیفیت و مضحک تا مهاجرت فروشندگان برندها از مزون ها به تلگرام و اینستاگرام
  • آغاز فعالیت تشکیلات خودگردان در گذرگاه مرزی رفح
  • کشته‌های مسکن مهر به ۱۰۰ نفر رسید/ ۱۵ هزار واحد روستایی و ۴ هزار واحد شهری تخریب کامل شدند
  • آلودگی ۶۰ درصدی “بن‌سای” و “لاکی‌بامبو”های چینی و تایلندی
  • استقرار و راه‌اندازی بالن اینترنت پرسرعت در سرپل‌ذهاب
  • کشف لاشه گاو دریایی عجیب در روسیه
  • دریادار خانزادی: نیاز امروز نیروی دریایی حضور در دریاهاست
  • نویسنده‌ای که در سینما مشهورتر است
  • احترام برومند: چرا روحیه مردم را تضعیف می‌کنید؟
  • نهضتی برای آمریکا/ دولتی که استکبارستیزی را بی‌ادبی می‌دانست!
  • درمان مصدومان زلزله رایگان است/ هشتمین بیمارستان صحرایی فردا راه‌اندازی می‌شود
  • سردار پاکپور: سپاه روزانه هزاران پرس غذای گرم برای زلزله‌زدگان تهیه و توزیع می‌کند
  • دیدار سعد الحریری با امانوئل ماکرون
  • ارسال سومین محموله امدادی شهرداری تهران به مناطق زلزله‌زده
  • ریاض المالکی: زیر بار سیاست فشار و باج گیری آمریکا نمی رویم