جزییات سومین روز بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم

    کد خبر :83042

 

به گزارش اقتصادآنلاین ، پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۱۲: ۸ دقیقه امروز (پنجشنبه، ۲۶ مردادماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۰۰ نفر از نمایندگان به منظور بررسی برنامه وزاری پیشنهادی دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

۹:۵۰ – بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری کابینه دوازدهم بدون ثبت‌نام مخالف و با سخنرانی یکی از موافقین در صحن علنی مجلس آغاز شد.

۹:۴۲ – حسینی در مخالفت با وزیری پیشنهادی جهاد کشاورزی:

زمین خواران حومه تهران مورد برخورد جدی وزارت جهادکشاورزی قرار نگرفتند/ عدم اجرای سیاست‌ها و نظارت دقیق موجب ورشکستگی دامداری‌‌ها شد

نماینده مردم تفرش و آشتیان گفت: وزارت جهاد کشاورزی ۸۰۰ میلیون یورو بابت واردات جو، ذرت و سویا دریافت کرده‌ ولی در جای دیگری مصرف شده است. محمد حسینی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: با توجه به گستردگی حوزه وزارت جهادکشاورزی، این وزارتخانه بستری برای خلق ثروت از طریق تولید و اشتغال مولد است و 90 درصد ارزش مواد غذایی مورد نیاز و 19 درصد اشغتال مولد کشور را بر عهده دارد و می‌تواند نقش مهمی را در توسعه ملی ایفا کند.

وی افزود: امنیت غذایی با اتکای تولید ملی یکی از مفاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که در سیاست های کلی بخش کشاورزی حاکم بر برنامه ششم و اصل 43 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم ضمن بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیازمند مدیری مدبر و با تجربه است که با در نظر گرفتن مشکلاتی مانند خشکسالی های اخیر و منابع آبی کشور و خشک شدن چاه‌ها و قنوات، فعالیت‌های کشاورزی را دچار تنگنا کرده و مشکلات آبی سبب شده بخش کشاورزی با ناپایداری مواجه شود.

حسینی متذکر شد: در گذشته سرمایه گذاری‌هایی در شبکه های آبیاری انجام شده ولی امکان بهره برداری از سرمایه گذاری‌ها را مختل کرده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با اشاره به سوابق حجتی، اظهار داشت: سال گذشته جشن خودکفایی گندم را برگزار کرید، رکورد خرید 11 و نیم میلیون تن گندم را در سال های پس از انقلاب را تجربه کردید ولی وعده سر خرمن کشاورزان که از دیرباز در ذهن کشاورزان وجود داشت را بر باد دادید و به علت عدم پرداخت پول به موقع به جز یک بدهی چیزی برای کشاورزان نماند.

وی ادامه داد: قول دادید که 50 درصد از پول گندم را پس از 10 روز پرداخت کنید ولی متاسفانه بیش از 30 روز طول کشیده است.

حسینی با بیان اینکه خالی شدن روستاها و کاهش جمعیت روستایی کشور به 25 درصد و رسیدن سن ساکنین روستایی به بالای 40 سال، سیاست مزرعه تا سفره شما سبب شده که این قسمت از جامعه سفره هایشان کوچک تر شده، علی رغم اینکه خدمات خوبی به روستاها ارائه شده ولی به علت عدم درآمد مشکلات عدیده ای وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه با اجرای قانون اراضی ملی و اصلاحات بعدی و اجرای فرمان رهبری مبنی بر زمین خواری نه تنها مقابل زمین خواران حومه تهران، اوشان فشم، لواسانات، حاشیه رودخانه جاجرود و چالوس را نگرفته‌اید بلکه اگر سری به دادگاه های شهرستان های کوچک بزنید، کشاروزان را خواهید دید که به جای کار در مزرعه، در راهروهای دادگاه دنبال آرا قضائی هستند و عملکردشما موجب کوچ مردم به حاشیه شهرها شده است.

وی با بیان اینکه می دانیم عملکرد شما مورد خرسندی رهبری است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، افزود: اما سوال این است که در اطراف شما به جز بازنشستگان نیروی کارآمد دیگری نبود تا از آن‌ها استفاده کنند؟ تیم مدیریتی شما یکی از علامت سوالات نمایندگان است و لازم است اصلاح شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی در راس آن فردی بی انگیزه قرار دارد، بیان کرد: پرونده‌های حقوقی در این سازمان برای خرید کلزا و ذرت از شرکت‌هایی مانند روغن کشی خاور دشت، کیان البرز، روغن نباتی یگانه خزر، روغن نباتی جهان وجود دارد که بالغ بر 50 میلیارد تومان است و این ضرور و زیانی است که به خاطر نبود تصضمین های لازم قابل وصول نیست.

حسینی گفت: به دلیل خرید تضصمینی، 40 هزار تن سیب زمینی و پیاز معدوم و امحا شده است، همچنین خرید گندم خارجی توسط عاملان این سازمان و فروش به داخل، یکی از کارهای این سازمان بوده است.

وی با بیان اینکه از یارانه کشمشش نیز خبری نست، افزود: تنظیم بازار میوه نیز بشکلی است که تنها راه حل آن را خرید میوه از خارج کشور می دانید، گفت: در زمان برداشت محصول تولید داخل، مازاد آن توسط این سازمان پوشش نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه صندوق محصولات کشاورزی، علی رغم کمک بوجه ای مجلس خسارت های لازم به کشاورزانی که دچار خشکسالی و سرمازدگی شده اند را پرداخت نکرده و در صورتی که 17 هزار میلیون ریال در سال 94 خسارت پدراخت شده که مخالف قانون بوده است.

حسینی با بیان اینکه در قانون بودجه سال 94 قرار بود که جریمه افراد کشاورزی که خشکسالی و سرما زدگی را تجربه کرده بودند و حق بیمه خود را پرداخت نکرده بود، گفت: تعداد این افراد یک میلیون و 500 هزار نفر است و وزیر جهاد کشاروزی هیچ کاری را انجام نداده است.

وی با اشاره به شرکت پیشتیانی امور دام، افزود: در سال 94 تنها از منابع موضوع خرید تصمینی جو و ذرت حدود 225 هزار میلیارد حق الزحمه و 239 میلیارد زیان پرداخت شده و در انبارگردانی که انجام شده 4 هزار و 600 تن کسری مواد غذایی به ارزش 74 میلیارد ریال گزارش شده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه از صندوق توسعه ملی حدود 800 میلیون یورو بابت واردات جو، ذرت و سویا دریافت کرده‌اید ولی در جای دیگری مصرف شده است، اظهار داشت: در خرید گوشت قرمز خارجی برای تنظیم بازار، ضمن پرداخت 900 هزار دلار جریمه، بابت واردات گوشت، جهت تنظیم بازار به دامداری ها ضربه وارد شد.

حسینی با بیان اینکه خالی شدن دامداری‌ها به علت عدم اجرای سیاست‌ها و نظارت موجب ورشکستگی دامداری‌‌ها شده است، متذکر شد: دامداری‌های فراهان، آشتیان و تفرش نمونه این ادعا هتسند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم گفت: در شرکت خدمات حمایتی که مسئول واردات کود و سموم می باشد، مبلغ 88 میلیون یورو بابت واردات کود از صندوق توسعه ملی دریافت کردید ولی تصفیه نشده است.

۹:۳۸ – محمودزاده در موافقت با وزیری پیشنهادی جهاد کشاورزی:

تراز تجاری بخش کشاورزی ارتقاء یافته است

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کشاورزی به دلیل مسائل فرابخشی است، گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی ارتقاء یافته است.

جلال محمودزاده در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تبریک سالروز ورود آزادگان قهرمان به کشور گفت: آقای حجتی از سابقه بالای کار در وزارتخانه جهاد کشاورزی برخوردار است و در 3 مقوله رزومه، عملکرد و برنامه، اقدامات وی قابل تشریح است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای حجتی از سوابق مدیریتی برخوردار است و 6 سال در استانداری مسئولیت داشته و اجرای طرح های عظیمی مانند سد کرخه در زمان تصدی وی صورت گرفته است و پس از ادغام وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی وزیر موفقی بوده است.

محمودزاده با بیان اینکه کشور نیازمند مدیران پاکدست است، گفت: در سال های گذشته کشور با مشکلاتی مانند خشکسالی و کم آبی روبه رو شده که این موضوع با امنیت غذایی کشور در ارتباط است بنابراین باید با اتخاذ تصمیمات صحیح تلاش کرد تا استقلال کشور در همه زمینه ها حفظ شود.

وی ادامه داد: حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی علاوه بر مسائل فنی به مباحث فرابخشی در تولید توجه دارد و بنده به عنوان کسی که از تجربه کاری در حوزه جهاد کشاورزی برخوردارم از عملکرد حجتی در وزارتخانه جهاد کشاورزی دفاع می کنم.

محمودزاده تصریح کرد: این موضوع را مخالفان اشاره می کنند که مدرک تحصیلی حجتی در رشته متفاوت با کشاورزی است، این در حالی است که احداث سد و بتن ریزی کانال و صدها مورد دیگر به رشته کارشناسی عمران ارتباط دارد و نکته دیگر اینکه حجتی از سوابق فراوانی برخوردار است که این سوال را مطرح می کند که آیا این سوابق ارزشمند به اندازه یک مدرک لیسانس دانشگاهی نیست.

وی ادامه داد: حجتی قانونی را ابلاغ کرده که در زمینه رفع تداخلات کاری است، زمینه اصلاح سندهای زمین های کشاورزی فراهم شده بنابراین باید عادلانه درباره عملکردها قضاوت کرد و این موضوع نباید فراموش شود که بخشی از مشکلات در حوزه کشاورزی مربوط به مسائل فرابخشی است.

وی ادامه داد: در قانون رفع موانع تولید و برنامه ششم توسعه این موضوع مطرح شده که حدود یک هزار و 350 میلیارد تومان دولت به صندوق بیمه کشاورزی اعتبار هدیه دهد اما اینکه چند ریال پرداخت شده جای سوال دارد، آیا این مشکل به حجتی ارتباط دارد به دلیل اینکه وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه 30 مکاتبه را داشته است.

محمودزاده افزود: همه محصولات تراریخته در کشور که با مشکل روبه رو نیست در این رابطه علم جدیدی برای تولید محصولات تراریخته وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد، همچنین بحث مصرف بهینه کود در برنامه های حجتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در 4 سال گذشته رشد اقتصادی بخش کشاورزی از حدود 3.7 درصد در سال 91 به 5.7 درصد در سال 95 ارتقاء یافته و تولید گندم حدودا از 9.3 میلیون تن به 14.6 میلیون تن افزایش یافته که بیانگر 57 درصد پیشرفت است، در بحث خرید تضمینی گندم از 2.14 میلیون تن به 11.5 میلیون تن افزایش یافته و همچنین نرخ رشد تولید محصولات کشاورزی و دامی 7 درصد بوده و تراز تجاری بخش کشاورزی با 5 میلیارد دلار رشد روبه رو شده و تسهیلات مکانیزاسیون با ارتقاء روبه رو شده و همچنین به مسئله استفاده بهینه از آب توجه شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: با مدیریت حجتی به ترویج نوین کشاورزی در مراکز ارائه خدمات کشاورزی توجه شده و امیدوارم کارگزاران بیمه کشاورزی نیز در بدنه بخش کشاورزی جذب شوند، در هر صورت امیدوارم با توجه به تجارب مفید حجتی نمایندگان به وی رأی اعتماد بدهند تا زمینه مقابله با بحران های کشاورزی، منابع طبیعی فراهم شود.

۹:۳۵ – بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری کابینه دوازدهم بدون ثبت‌نام مخالف و با سخنرانی یکی از موافقین در صحن علنی مجلس آغاز شد.

۹:۱۶ – محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس

۵۰درصد از پول گندم‌کاران پرداخت شده است/افزایش تولیدات کشاورزی به ۱۱۸ میلیون تن

وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی، گفت: امروز ۵۰ درصد از پرداخت پول گندم‌کاران به روز است و اگر موردی خلاف این وجود دارد گفته شود. محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بنده دفاع یا پاسخی می دهم خدای ناکرده این امر تداعی نشود که نقاط ضعفی وجود ندارد و امیدوارم اگر تقدیر بود با حمایت دولت و مجلس بتوانیم قدمی در راه رفع مشکلات فراگیر بخش کشاورزی و کشاورزان برداریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه برنامه تقدیم شده دو بخش دارد، ادامه داد: بخش اول شامل رویکردها و مسیرها است و بخش دوم پروژه های اقتصادی و آورده شده در برنامه ششم توسعه در راستای اقتصاد مقاومتی که شرط وقوع آنها تامین منابع مالی است، با توجه به ظرفیت ها در بخش عملکرد مشکلی وجود نداشته اما امیدواریم در آینده از کمبود منابع مالی رنج نبریم.

وی با اشاره به اینکه در دوره سه ساله تا پایان سال 95 موفق شده ایم تولید را از 97 میلیون تن در سال به 118 تن برسانیم و همچنین تراز غذایی کشور را از منفی 8.1 میلیارد دلار علی رغم افزایش جمعیت و غذا در سال 95 به منفی 3.1 برسانیم، اضافه کرد: این ارقام نشان می دهد 5 میلیارد دلار یا صادرات بیشتر داشته ایم و یا واردات کمتر؛ که البته بخش مهمی از آن به افزایش میزان تولید باز می گردد.

این وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم ادامه داد: هیچگاه از کودکی تا به الان از کشاورزی فاصله نداشته ام و کشاورز نیز بوده ام، داشتن لیسانس عمران در میزان فعالیت در عرصه های مختلف این بخش تاثیری ندارد، مگر قرار است کار تخصصی، ریز و بالینی انجام دهم، این امورات کار معاونین و کارشناسان است و نتیجه عملکرد آنها را نیز باید در شاخص‌ها پیگیری کنیم.

حجتی با تاکید بر اینکه ما هم دغدغه پول کشاورزان را داریم، گفت: از ابتدا امر دغدغه و دلهره کار وجود داشته است، 8 هزار میلیارد تومان پول کشاورزان در ردیف های پیش بینی شده که همه ما از وضعیت خزانه مطلع هستیم و بخش دیگری از آن نیز باید توسط بانک ها و بخش دیگر آن از فروش گندم تامین می شد؛ امروز 50 درصد از پرداخت ها به روز است و اگر موردی خلاف این وجود دارد گفته شود آرام آرام برگشته‌ایم و در حال پرداخت 50 درصد دوم هستیم.

۴۸: ۸ – نماینده موافق و مخالف برنامه وزرا با قرعه کشی مشخص می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی نحوه انتخاب نماینده موافق و مخالف برای بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی را برای مردم توضیح داد.

دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت:از آنجایی که مردم عزیز از تلویزیون برنامه رسیدگی به بحث رای اعتماد وزرا را در مجلس مشاهده می کنند و می شنوند، باید در خصوص انتخاب نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی توضیح داد.

وی توضیح داد: از آنجایی که تعداد محدودی به لحاظ زمانی می توانند در جریان بررسی رای اعتماد در قابل موافق و مخالف صحبت کنند، برای این منظور قرعه کشی صورت می گیرد بنابراین همه نمایندگان نمی توانند صحبت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس، برای بررسی صلاحیت و رای اعتماد هر وزیر پیشنهادی دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف آن هم بر اساس قرعه کشی فرصت اظهار نظر دارند.

۸:۱۵ – مجلس از روز سه شنبه وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی شده و این جلسات حداقل تا روز شنبه ادامه خواهد یافت.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب

1- وزارت جهاد کشاورزی آقای محمود حجتی

2- وزارت دادگستری آقای علیرضا آوایی

3- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آقای امیر حاتمی

4- وزارت راه و شهرسازی آقای عباس آخوندی

5- وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای محمد شریعتمداری

6- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای سید عباس صالحی

7- وزارت کشور آقای عبدالرضا رحمانی فضلی

8- وزارت نفت آقای بیژن نامدار زنگنه

9- وزارت نیرو آقای حبیب الله بیطرف

10- وزارت ورزش و جوانان آقای مسعود سلطانی فر

لازم به ذکر است که رای گیری جداگانه برای هریک از وزرای پیشنهادی صورت می گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید