دیواری کوتاه‌تر از رباعی پیدا نکردم

    کد خبر :82899

علیرضا بدیع مجری کارشناس بخش ترانه «چشم شب روشن»، سه شنبه شب میزبان بیژن ارژن شاعر شناخته شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، ارژن در ابتدای سخنانش درباره انتخاب قالب رباعی گفت: دیواری کوتاه تر از دیوار رباعی پیدا نکردم! باید برای گفتن حرف و اندیشه و تصویری باشد و به فراخوان آن قالبی در ذهن باشد. آن زمان رباعی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه از دوره راهنمایی شعر را آغاز کردم، درباره مشخصات رباعی خوب اظهار کرد: نگاه شاعر باید متفاوت باشد. بستگی دارد چطور ببینیم. هرکسی به فراخور اندیشه ای که دارد، تصاویر را می بیند و شکارشان می کند.

این شاعر ادامه داد: مولفه های رباعی به تعداد تمام رباعی های موجود و نوع نگاه، مضمون و ساختار آنها، متفاوت است. نمی شود فضای کلی ترسیم کرد و حکم داد. زمانی می گفتند مصرع آخر باید حرف نهایی را بزند اما حالا می توان شعری گفت که در مصرع دوم یا سوم این اتفاق در آن بیفتد.

ارژن درباره نحوه ورود به مرکز موسیقی صداو سیما تأکید کرد: من کرمانشاه بودم روزی اسماعیل امینی تماس گرفت و گفت شعری برای عاشورا بنویس. آن شعر بهترین ترانه عاشورایی سال شد. آن زمان، من راننده تاکسی در کرمانشاه بودم و برای شرکت در مراسم به تهران آمدم. اما هزینه سفر را به من ندادند که آن موقع برای من پول زیادی بود.

وی ادامه داد: زمانی که در تهران بودم، رفتم تا این پول را بگیرم که در راه مقابل مسجد بلال به من خبر دادند کتابم در انتشارات هزاره ققنوس چاپ شده است. در ادامه مسیر تلفنم زنگ خورد و از کرمانشاه مژده دادند صاحب یک دختر شده ام. وقتی هم که به مرکز موسیقی صداوسیما رسیدم، به من گفتند شما باید از همین امروز کارت را شروع کنی و دیگر نباید کرمانشاه زندگی کنی!

از غم نان سراغ ترانه رفتم

شاعر «پیراهنی از آه برایت دارم» از آشنایی با اساتید موسیقی در این دوره یاد کرد و گفت: به مرور نوشتن تصنیف برای موسیقی را شروع کردم. غم نان بود. آن زمان من برای کتاب «بی هم شدگان» دستمزدی گرفته بودم که به من بابت یک ترانه می دادند. دیدم دستمزد ترانه نویسی که چند روزی بیشتر وقت نمی گیرد، با کتابی که سه چهار سال روی آن کار کرده ام یکی است. بنابراین مسائل مالی باعث حضورم در این عرصه شد اما اکنون می دانم کارم بیشتر رباعی است و کمتر ترانه می گویم.

وی درباره ملودی های زبان کردی تصریح کرد: تنوع ملودی های این زبان در زبان فارسی نیست، برای همین بکر است.

این شاعر درباره حضور در مرکز موسیقی صداوسیما به عنوان کارشناس توضیح داد: شعری که در خدمت موسیقی است، یک هنر ترکیبی است و قرار است از رسانه ای با سلایق مختلف از مذهبی ترین افراد تا کسانی که لائیک هستند پخش شود. بنابراین مرکز موسیقی یک فضای بینابینی را در نظر گرفته تا برای مخاطبان ارزشگذاری کند. علاوه بر این وقتی شعر لباسی از موسیقی بر تن می کند، این لباس باید قواره باشد.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید