راه‌اندازی رشته موسیقی در دانشگاه مهاباد

    کد خبر :82863

پژوهشگر و مدرس موسیقی اقوام ایران از تدوین جدیدترین کتابش با موضوع لالایی های استان گلستان و تلاش برای راه اندازی رشته موسیقی در یکی از دانشگاه‌ها خبر داد.

هوشنگ جاوید پژوهشگر، مولف و مدرس موسیقی اقوام ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره فعالیت های اخیر خود بیان کرد: چندی پیش دو کتابم به نام های «میراث پهلوانی در خراسان» و «فرهنگ موسیقی کار در ایران» رونمایی شد که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان و علاقه مندان قرار گرفت. هم اکنون نیز مشغول تدوین نهایی کتاب «چامه های گلستان» مشتمل بر لالایی های استان گلستان هستم که جمع‌آوری آنها به اتمام رسیده و در مرحله نُت نگاری قرار داد و توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در دسترس علاقه مندان قرار می‌گیرد. جمع آوری مقام های دوتار علی آباد کتول با همکاری صداقت حسینی که گردآوری آن از پنج سال پیش آغاز شده بود نیز از جمله فعالیت های دیگرم بود که در این مدت انجام دادم.

وی ادامه داد: کارهای زیادی در حوزه های پژوهشی موسیقی اقوام برای انجام دادن دارم اما وقتی این طرح ها و پژوهش را به برخی از مسئولان ارائه می دهم این عزیزان از کمبود بودجه سخن می گویند اما بعدها می بینم برخی افراد که معلوم نیست سوابق پژوهشی خود را از کجا آورده اند موفق به انتشار آثارشان با حمایت همین مسئولان عزیز می شوند. به هر حال شاید دوستان، دیگر ما را به عنوان پژوهشگر قبول ندارند. جالب اینکه خیلی از این عزیزانی که واقعا سابقه روشنی در عرصه پژوهش موسیقی ندارند و قبلا هم در برگزاری جشنواره های غیرموسیقی تخصص داشتند می آیند و جشنواره موسیقی برگزار می کنند و من نمی دانم چرا شرایط به سمتی رفته که پژوهشگران جایی ندارند؟

جاوید با انتقاد از اینکه هنوز تکلیف موسیقی در کشورمان روشن نیست، بیان کرد: وقتی همه بعد از انتخابات منتظر می شوند که فلانی و فلانی بر سر جای خود بنشینند و بعد کارها را شروع کنند معلوم است جامعه هنری وارد گرفتاری های اینچنینی می‌شود.

این پژوهشگر اضفاه کرد: البته من همواره و با تمام مشکلات و سختی هایی که وجود دارد به کارهای پژوهشی ام ادامه می دهم و وقتی هم خانه نشین نباشم در دانشگاه فعالیت هایم را انجام خواهم داد. به هر ترتیب در این روزها ضمن تدریس در دانشگاه ارومیه و برگزاری چند کارگاه تخصصی، بنا دارم کارگاه های دیگری را نیز در شهرستان مهاباد برگزار کنم زیرا در این منطقه با وجود حضور استعدادها در حوزه موسیقی تاکنون اقدام خاصی برای ارتقای سطح آموزش آنها انجام نشده است به همین منظور تصمیم گرفتم دو کارگاه آموزشی با موضوع «آشنایی با موسیقی نواحی» و «موسیقی متن» را شهریور ماه امسال برگزار کنم.

جاوید در پایان عنوان کرد: یکی دیگر از کارهایی که برای انجام آن همت کرده ایم راه اندازی رشته موسیقی در دانشگاه آزاد شهرستان مهاباد با همراهی و همیاری خانم مهری پاکزاد یکی از استادان این دانشگاه است که امیدوارم هرچه زودتر محقق شود. در این مورد رایزنی هایی از اسفندماه انجام شد و تا آنجا که مطلعیم در همان زمان نیز موافقت راه اندازی این رشته ابلاغ شده اما ما منتظریم تا این ماجرا از طریق سازمان مرکزی دانشگاه آزاد به نتیجه برسد تا هر چه زودتر شاهد حضور موسیقی دانشگاهی در منطقه غرب کشور باشیم. به هر حال همان طور که دوستداران موسیقی می دانند بسیاری از نوازنده های صاحب نام و مطرح موسیقی کشورمان اهل غرب کشور هستند که امیدوارم راه اندازی این رشته دانشگاهی بتواند راه را برای معرفی بیشتر نوازندگان و هنرمندان موسیقی به محیط های دانشگاهی باز کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید