«کاشی ماندگار» بر سردر خانه قیصر امین‌پور نصب شد

    کد خبر :82760

چهاردهمین «کاشی ماندگار» امروز (چهارشنبه، ۲۵ مرداد ۹۶) بر سردر خانه قیصر امین‌پور، شاعر فقید، در تهران نصب شد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، در مراسم نصب چهاردمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه قیصر امین‌پور، پوریا سوری، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، توضیحاتی درخصوص اهداف نصب «کاشی ماندگار» و کاشی‌هایی که تاکنون نصب شده است ارائه کرد و گفت: «این کاشی درحقیقت یک پلاک است که نشان‌دهنده محل سکونت قیصر امین‌پور است و درواقع، هویت‌بخشی فرهنگی جدید به محل‌های سکونت این مفاخر است.»

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با قدردانی از این اقدام گفت: «این یک اقدام زیبا و قابل‌تقدیر است و ارزش کار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این است که از مفاخر زنده نیز با نصب «کاشی ماندگار» تجلیل می‌کند و یک اقدام نوآورانه است.»

او ادامه داد: «تهران شهر بزرگی است و مفاخر بزرگی دارد. من چند وقت پیش تحقیق کردم و متوجه شدم که چهارهزار انسان سرشناس در تهران وجود داشته که متعلق به دوران‌ مختلف است.»

مسجدجامعی درباره قیصر امین‌پور گفت: «امین‌پور شاعری بزرگ و توانمند است که یادش زنده است و مانند سایر مفاخر و هنرمندان شخصیت اجتماعی است. شعر امین‌پور بیان زمان خودش است.»

او اضافه کرد: «در سال‌های گذشته پلاک‌هایی بر آثار تاریخی و بناهای فرهنگی نصب شد، اما نصب «کاشی ماندگار» سازمان میراث‌فرهنگی با هدف تجلیل از هنرمندان و مفاخر فرهنگی صورت می‌گیرد که کار ارزشمندی به‌حساب می‌آید.»

مسجدجامعی با تأکید بر حفاظت از این کاشی‌ها اظهار کرد: «به‌طور حتم مردم نقش مهمی در صیانت از این کاشی‌ها دارند و فضای عمومی و مردم باید به حفاظت و مراقبت از این کاشی‌ها اقدام کنند.»

آیه امین‌پور، دختر قیصر امین‌پور، نیز در این مراسم از نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانه قیصر امین‌پور قدردانی کرد.

آیه امین‌پور و احمد مسجدجامعی

تجلیل از شهید حفاظت فرودگاه

در حاشیه نصب این کاشی، پوریا سوری به‌نمایندگی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اهدای دسته‌گلی از مقام شامخ مهدی یزدی، شهید حفاظت فرودگاه که ۴۵ روز پیش در مانور امنیت در فرودگاه مهرآباد به‌شهادت رسیده بود و در مجتمع محل سکونت قیصر امین‌پور زندگی می‌کرد تجلیل کرد.

قیصر امین‌پور ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ در شهرستان گُتوند خوزستان متولد شد. او در شعرهایش توانسته ویژگی‌های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را تلفیق کند. یکی از عواملی که درنهایت، باعث برجستگی سبکی اوست، نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است.

«مثل چشمه، مثل رود»، «آیینه‌های ناگهان»، «دستورزبان عشق»، «گل‌ها همه آفتابگردان‌اند» و «ظهر روز دهم» از معروف‌ترین مجموعه‌شعرهای این شاعر و غزلسرای معاصر است.

امین‌پور سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ درگذشت و پیکرش در زادگاهش گتوند و در کنار مزار شهدای گمنام این شهرستان به‌خاک سپرده شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید