ایران برای ویزای آمریکایی‌ها مشکلی ایجاد نکرده است

    کد خبر :82747

برخلاف آنچه وزارت خارجه آمریکا مدعی شده – که ایران از صدور روادید برای اتباع ایالات متحده خودداری می‌کند – نائب رییس جامعه تورگردانان کشورمان اعلام کرده از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکنون، مشکلی در صدور روادید برای اتباع این کشور وجود نداشته است.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای در وب‌سایت رسمی‌اش، هشدار به شهروندان این کشور را برای سفر به ایران تمدید و بروزرسانی کرد و مدعی شد شهروندان دو تابعیتی در ایران با خطر بازداشت و حبس ناعادلانه مواجه‌اند!

همچنین در این اطلاعیه به اظهارات مقامات وزارت امور خارجه ایران در ژوئن ۲۰۱۷ مبنی بر این‌که به ممانعت از ورود اتباع ایرانی به خاک آمریکا پاسخ خواهد داد، اشاره شده و ادعا کرده: وزارت امور خارجه آمریکا گزارش‌هایی مبنی بر عدم صدور ویزا برای شهروندان آمریکایی از سوی ایران دریافت کرده است.

این درحالی است که محمدعلی واقفی، نایب رییس جامعه تورگردانان ایران ـ به عنوان فردی مطلع در زمینه سفر اتباع و گردشگران آمریکایی به کشورمان به ایسنا گفت: تا این لحظه صدور ویزای ایران برای شهروندان آمریکایی مشکل خاصی نداشته است، اگرچه روند صدور ویزای ایران در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای یک مقطع زمانی کوتاه متوقف شد، اما اکنون این روند برقرار شده و مشکل خاصی تا کنون گزارش نشده است.

اگرچه او اشاره کرد که فرایند صدور ویزای ایران با توجه به شرایط امنیتی منطقه و همچنین اقدامات اخیر دولت آمریکا طولانی‌تر شده، اما تاکید کرد که مشکلی در صدور ویزا برای شهروندان آمریکا، انگلیس و کانادا وجود ندارد.

میانگین زمان انتظار صدور ویزای ایران برای یک شهروند آمریکایی یک ماه است که در برخی موارد بیشتر بوده، اما معمولا به درخواست‌ها پاسخ مثبت داده می‌شود

به گفته‌ واقفی، میانگین مدت زمان انتظار که یک شهروند آمریکایی از ایران ویزا دریافت می‌کند، یک ماه است که در برخی موارد بیشتر از این بوده، اما جای نگرانی نبوده و معمولا به درخواست‌ها پاسخ مثبت داده شده است.

وی افزود: شهروندان کانادا با توجه به نبود روابط کنسولی با ایران و همچنین اتباع انگلیس نیز مشکلی برای دریافت ویزای ایران ندارند و در پاره‌ای مواقع حتی از اتباع آمریکایی سریع‌تر این ویزا را دریافت می‌کنند.

نایب رییس جامعه تورگردانان با توجه به حساسیت‌های سیاسی که ناشی از تحولات منطقه‌ای و سطح روابط دیپلماتیک دولت‌های ایران و آمریکا است، به ایسنا گفت: طبیعتا هر کشوری برای صدور ویزا، ضوابطی دارد، همانطور که دولت آمریکا چنین ضوابطی را قائل شده است. شرایط حاکم می‌طلبد در صدور ویزا سنجیده‌تر عمل شود.

وی اظهار کرد: با این حال تا این لحظه به تورگردانان ایرانی که سفر اتباع آمریکایی از طریق آن‌ها به کشورمان اتفاق می‌افتد، درباره‌ی اعمال محدودیت در صدور ویزا اطلاعی داده نشده، اگر تصمیم جدیدی در این‌باره گرفته شود، حتما تورگردانان مانند دوره‌های پیشین در جریان قرار می‌گیرند.

واقفی درباره طولانی‌شدن فرایند صدور ویزا بویژه برای اتباع آمریکایی نیز اظهار کرد: به نظر می‌رسد در بررسی مدارک دقت عمل بالا رفته و سنجیده‌تر برخورد می‌شود. این نکته در دیدارهایی که با مقامات مربوطه داشتیم نیز مطرح و از آژانس‌های گردشگری درخواست شده حساسیت‌های لازم را در نظر بگیرند. جامعه تورگردانان نیز از همکاران خود خواسته بررسی‌ها و حساسیت‌ها را بیشتر کنند، چون شرایط کشورمان به گونه‌ای است که فقط کافی است دو مورد خاص پیش آید تا گردشگری سیاسی شود و کل صنعت را تحت‌الشعاع قرار دهد. نباید زمینه را برای گزک دادن دست دیگران فراهم کنیم.

شرایط کشورمان به گونه‌ای است که فقط کافی است دو مورد خاص پیش آید تا گردشگری سیاسی شود و کل صنعت را تحت‌الشعاع قرار دهد. نباید بهانه دست دیگران بدهیم.دولت آمریکا پیش از تمدید هشدارهای مربوط به سفر ایران که هر سال آن را بروزرسانی می‌کند، تدابیر سختگیرانه‌تری را برای سفر اتباع کشورمان به ایالت متحده اتخاذ کرده بود. طبق دستور مهاجرتی رییس‌جمهور آمریکا، اتباع شش کشور از جمله ایران نمی‌توانند ویزای آمریکا دریافت کنند، مگر در صورت یک استثنا یا ابطال ممنوعیت ورود آن‌ها.

همچنین براساس سختگیری‌های جدید دولت این کشور، علاوه‌بر طولانی و پیچیده‌تر شدن روند دریافت گذرنامه‌ی مسافرت به آمریکا، ممکن است از متقاضیان سفر خواسته شود؛ اطلاعات شبکه‌های ‏اجتماعی خود از جمله فیس بوک یا توییتر را در اختیار سفارت یا کنسولگری آمریکا قرار دهند. همچنین از متقاضیان خواسته می‌شود تمام اطلاعات مربوط به سفرهای گذشته‌ی خود و آدرس محل زندگی در ۱۵ سال گذشته را در ‏اختیار دفاتر کنسولی این کشور قرار دهند. ‏

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید