چند میلیون نامه اسرای ایرانی و خانواده‌هایشان جابجا شد؟

    کد خبر :82743

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز، اقتدار کنونی کشور را مرهون شهدا، آزادگان و جانبازان دانست و گفت: کسانی که به دنبال عکس سلفی هستند، بیایند با آزادگان عکس یادگاری بگیرند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدعلی آل هاشم در دومین شب خاطره دفاع مقدس با موضوع اسارت و آزادگان با اشاره به ایثار و فداکاری آزادگان در طول هشت سال دفاع مقدس و مقاومت در اردوگاه‌های بعثی عراق، اظهار کرد: آزادگان باعث شدند که نظام جمهوری اسلامی سرپا بماند و ما در جنگ بر دشمن تا بن دندان مسلح پیروز شدیم.

وی با بیان اینکه مقاومت، ایثار و فداکاری شما آزادگان باعث شد که ما در جنگ پیروز شویم، اظهارکرد: به همین خاطر است که نظام ما ماندگار است.

امام جمعه تبریز با اشاره به خاطره گویی آزادگان از دوران اسارت در اردوگاه موصل گفت: من از خاطره گویی شما لذت بردم.

وی با بیان اینکه امروز مسیر جمهوری اسلامی با همان صلابت زمان امام راحل (ع) در سایه رهبر معظم انقلاب نیز ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: دشمنان هر چه قدر ما را بترسانند اثر نخواهد داشت و در طول 38 سال هر چقدر فشار علیه انقلاب اسلامی بیشتر شد، مردم متحدتر شدند.

حجت‌الاسلام آل هاشم با بیان اینکه دشمن با نیت پیروزی در عرض کمتر از یک هفته جنگ را آغاز کرد، گفت: آنها حتی برای اهواز استاندار تعیین کرده و نام اهواز را نیز تغییر دادند و در صدد فتح سه روزه اهواز و یک هفته ای تهران بودند.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: دشمن قبل از شروع جنگ برای براندازی نظام 19 ماه تلاش کرد و بعد از 19 ماه عدم موفقیت، برای ساقط کردن جمهوری اسلامی جنگ هشت ساله را آغاز کرد.

وی با بیان این که جنگ عراق علیه ایران با حمایت‌های آمریکا، شوروی و با پشتیبانی هواپیماهای فرانسه با حمایت های تجهیزات شیمیایی آلمانی‌ها و حمایت مالی اعراب منطقه از عراق آغاز شد، افزود: هدف متحدان از حمایت عراق براندازی نظام جمهوری اسلامی، تصرف خاک ایران و تسلط بر نفت منطقه بود که به هیچ کدام از آرزوهای شان به برکت شما آزادگان نرسیدند.

فرمانده سپاه عاشورا نیز در این همایش با بیان اینکه دوران اسارت بهترین ایام زندگی‌ام بود، گفت: مزد اسارت را با زیارت حرم حضرت ابوالفضل عباس گرفتیم.

سردار غلام عسگر کریمیان با بیان اینکه معنویت در اسارت بسیار بالاتر از جهاد علیه دشمن بود، اظهار کرد: اسارت و اردوگاه موصل دانشگاه معنویت بود.

وی با اشاره به روحیه بالا و مقاومت اسرا در اردوگاه‌های عراقی و به ستوه درآوردن فرماندهان بعثی خاطرنشان کرد: درست است که بچه های ما را عراقی ها به اسارت گرفته بودند اما افسران عراقی می گفتند ما اسیر شما هستیم، شما اسیر ما نیستید.

سردار کریمیان ادامه داد: قبل از امضای قطعنامه عراقی ها بچه های ما را آزار و شکنجه می‌کردند اما بعد از قبول قطعنامه به نوعی می‌خواستند فضا را تلطیف کرده و ما را به کربلا ببرند اما بچه‌های ما به خاطر حفظ عظمت ایران به اتفاق گفتند که ما به کربلا نمی‌رویم که این امر موجب تعجب افسران عراقی شد. عراقی‌ها می‌خواستند با بردن اسرا به کربلا در تلویزیون به نفع خودشان تبلیغات کنند ‌که ما به شرط عدم بهره‌برداری سیاسی حاضر به رفتن به کربلا و نجف شدیم.

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری کشور در دومین شب خاطره دفاع مقدس حوزه هنری استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه خاطرات جنگ باید نوشته شود، گفت: چرا که نوشتن خاطرات بعد از جنگ یک سنت است و بر این اساس قیمت و ارزش جنگ به دستمان می‌آید و برگزاری شب‌های خاطره نتایج مثبت فراوانی دارد لذا توصیه می‌شود در طول سال برگزاری آن تکرار شود. حضور فرماندهان در شب خاطره‌ای که به بیان خاطرات زیبایی می‌پردازند بسیار مغتنم است زیرا کمتر شاهد مراسم‌های این چنینی هستیم در حالی که بیان این گونه خاطرات بسیار جذاب است و مخاطبان همواره از آن لذت می‌برند. این شیوه بیان خاطرات از گذشته در بین مردم رواج داشته و همواره خاطرات جنگ و جبهه به گوش کسانی که در جبهه حضور نداشتند می رسید.

وی با بیان اینکه 10 میلیون نامه اسیران ایرانی با خانواده هایشان توسط صلیب سرخ جابه جا شده است، گفت: متاسفانه این نامه‌ها در دستمان نیست و وجود ندارند و حوزه هنری باید آنها را جمع‌آوری کند. این نامه‌ها ادبیات، تاریخ، فرهنگ ایثار و فداکاری ملت ایران است و باید جمع‌آوری شوند. تاریخ رسمی کشورمان درباره خاطرات جنگ صحبت نخواهد کرد و این وظیفه بر عهده ادبیات است که آنها را به نسل های بعدی منتقل کند.

دومین شب خاطره دفاع مقدس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد بازگشت غرورآفرین آزادگان هشت سال جنگ تحمیلی به میهن، با حضور حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و و مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری کشور و آزادگان اردوگاه موصل 2 (عملیات خیبر) در محل سالن همایش مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید