تاسیس بانک های تعاونی در کشور

    کد خبر :82623

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت کار گفت: ورود تعاونی‌ها به کلیه فعالیت‌های اقتصادی بزرگ از جمله بانکداری و بیمه از طریق تعاونی‌های سهامی عام ممکن است و پیگیر تشکیل موسسات مالی و اعتباری و یا بانک در قالب تعاونی‌ سهامی عام هستیم.

به گزارش  تسنیم،علیرضا ناطقی، مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی وزارت تعاون،کار با اشاره به نقش کلیدی بخش تعاون در تحقق سیاست های اقتصادی کشور افزود: تعاونی‌های سهامی عام یکی از راه‌های افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور است.

وی با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، استفاده از سرمایه‌‌های کوچک مردم (پذیره‌نویسی) از طریق تشکیل تعاونی‌های سهامی عام را برای مردمی کردن اقتصاد و بمنظور انجام کار‌های بزرگ اقتصادی و تولید اشتغال مولد و پایدار راه‌گشا دانست.

ناطقی ادامه داد: براساس بند (9) ماده (1) قانون «اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی»، تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی‌عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت‌های موجود در قانون مذکور تشکیل شده باشد. دراین نوع تعاونی‌ها سرمایه‌ به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است و مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین خواهند کرد. بنابراین مهمترین دغدغه کارآفرینان و صاحبان سرمایه یعنی تأمین سرمایه برای کارهای بزرگ تولیدی از این طریق برطرف خواهد شد.

مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی بیان کرد:تعاونی‌های سهامی عام تنها نوع تعاونی است که می‌تواند وارد بورس شده و سهام خود را از طریق بازار سرمایه ارائه نماید، پس از ابلاغ قانون «اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» و معرفی تعاونی‌های سهامی عام بخش تعاون توانست به بازار سرمایه راه پیدا کند.

وی ورود تعاونی‌ها به کلیه فعالیت‌های اقتصادی بزرگ از جمله بانکداری و بیمه را نیز از طریق تعاونی‌های سهامی عام ممکن دانست و از پیگیری دفتر تعاونی‌های خدماتی برای تشکیل موسسات مالی و اعتباری و یا بانک در قالب تعاونی‌ سهامی عام خبر دادند.

ناطقی ادامه داد: این نوع تعاونی‌ها به وسیله هیأت مدیره‌ای که از بین صاحبان سهام در مجمع عمومی مؤسس و مجمع عمومی عادی انتخاب شده و کلاً و بعضاً قابل عزل می‌باشند اداره خواهد شد. متقاضیان تشکیل اینگونه تعاونی‌ها می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس www.mcls.gov.ir نسبت به دریافت دستورالعمل تشکیل تعاونی‌های سهامی عام اقدام نمایند.

مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی وزارت کار گفت: تاکنون تعداد 14 شرکت تعاونی سهامی عام در 6 استان کشور به ثبت رسیده است. این تعاونی‌ها دارای 5808 نفر سهامدار (عضو) متشکل از تعداد 5659 عضو حقیقی و 149عضو حقوقی و تعداد 3854 نفر فرصت شغلی و سرمایه ثبتی آنها 799 میلیارد ریال می‌باشند.

ناطقی بیان کرد:استان‌ تهران با تعداد 5 تعاونی سهامی عام و سرمایه بالغ بر 300 میلیارد ریال رتبه نخست کشور در تشکیل اینگونه تعاونی‌ها را دارا می‌باشد. پس از آن استان‌های خوزستان با تعداد 4 تعاونی سهامی عام (3 مورد تشکیل و 1 مورد تبدیل) با سرمایه 33 میلیارد ریال، یزد با تعداد 2 تعاونی سهامی عام (1مورد تشکیل و 1مورد تبدیل) با سرمایه 21 میلیارد ریال، استان فارس (تبدیل ) با سرمایه 435 میلیارد ریال، گلستان با سرمایه 5 میلیارد ریال و مازندران با سرمایه 5 میلیارد ریال هرکدام با یک شرکت تعاونی سهامی عام، رتبه دوم تا ششم را در کشور کسب نموده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر تعاونی های یاد شده و با عنایت به موافقتنامه هایی که با پیگیری‌های این دفتر صادر گردیده است، تعداد 2 شرکت تعاونی سهامی عام در استان‌های تهران با سرمایه سیزده میلیارد ریال و استان اردبیل با 5 میلیارد ریال سرمایه در حال پذیره نویسی می باشند و تعداد 1 تعاونی سهامی عام نیز در استان گیلان با سرمایه 5 میلیارد ریال پذیره نویسی خود را به اتمام رسانیده و مجمع عمومی موسسین را نیز برگزار نموده و در حال ثبت نزد اداره ثبت شرکت ها است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید