در نشست روزجهانی جوان مطرح شد؛

مطالبات جوانان، مطالبات ملی است

    کد خبر :82616

موضوع امسال روز بین المللی جوانان «جوانان صلح را می سازند » اعلام شده است، به همین مناسبت بنیاد جهانی سلام نشستی را با این موضوع برگزار کرد.

به گزارش  برنا، علی اکبر تاج مزینانی رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبابی روز سه شنبه در این نشست با بیان این که اهمیت صلح در جهان امروز بر کسی پوشیده نیست، گفت: امروز منطقه خاورمیانه درگیر جنگ و افراطی گری است و آنچه بیش از هر چیز به آن احتیاج داریم، صلح است.

وی به مخاطرات داخلی و خارجی که امروزه کشور را در گیر کرده اشاره کرد و افزود: بسیاری از این خطرات بالفعل هستند و برخی دیگر نیز بالقوه و نباید منتظر بمانیم تا خطرات و مشکلاتی که نهفته است بروز پیدا کند.

بنیاد سلام 1​این استاد دانشگاه با اشاره به صلح و جوانان گفت: همواره شاهدیم که یا جوانان در بروز این نوع افراطی گری نقش زیادی دارند و یا تحت این خشونت گرایی قرار می گیرند.

وی افزود: گروه های افراطی و تکفیری منطقه از جوانان بهره می گیرند و بخش اعظم افرادی نیز که جانشان در این عملیات تروریستی از دست می دهند، جوانان هستند در حالی که همین بخش از جامعه می توانند مروجان صلح در جامعه باشند.

این پژوهشگر اجتماعی با انتقاد به نگاه سیاسی به مقوله جوانان گفت: برای فهم درست از جوانان، باید رویکرد سیاسی – فرهنگی داشت.

وی درباره مفهوم صلح گفت: دو رویکرد نسبت به صلح وجود دارد که یکی صلح سلبی است و دیگری ایجابی؛ در صلح سلبی تنها نبود خشونت و جنگ عیان مطرح است اما در نگاه صلح ایجابی به نبود شرایطی که به بروز خشونت منتج می شود تاکید می شود.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح صلح ایجابی گفت: در این رویکرد به مفهوم صلح، وجود شرایط عادلانه و منصفانه، عدالت جنسیتی، فرصت های برابر شغلی، کاهش فساد در جامعه مطرح است و نبود هر کدام از این مواد، می تواند صلح را خدشه دار کند و در نتیجه به بروز خشونت در جامعه منجر شود.

این پژوهشگر با بیان تاثیرات عدالت اجتماعی در جامعه گفت: سیاست اجتماعی اگر در حوزه های آموزش، بهداشت، مسکن و رفاه باشد احساس عدالت در جامعه به وجود می آید و در ادامه منجر به امنیت اجتماعی در ذهن افراد می شود؛ در این جامعه است که افراد به نهادهای رسمی کشور احساس اعتماد پیدا می کنند.

وی در ادامه با اشاره به بروز خشونت گسترده در منطقه خاورمیانه ،تصریح کرد: بسیاری از تروریست ها در منطقه به دلیل نبود فرصت های شغلی جذب گروه تکفیری می شوند.

مزینانی، فقدان نظام عدالت کیفری را یکی از دلایل خدشه دار شدن صلح و بروز خشونت بیان کرد و گفت: آنچه شاهد هستیم این است که زندان به افراطی گری کمک می کند.

این استاد دانشگاه با بیان این که در سیاستگذاری باید نقش جوانان لحاظ شود، اظهار کرد: مفهوم صلح، موضوعی است که در سیاست گذاری های ما غایب است؛ در کشور به جز فرماندهان جنگ به فرماندهان صلح نیز نیاز داریم زیرا اصلاح نگاه بین المللی که علیه ایران وجود دارد از جوانان بر می آید و باید این موضوع به عنوان دیپلماسی عمومی مد نظر داشته باشیم.

وی با انتقاد از سیستم آموزشی که تنها به حفظیات توجه می کند،گفت: جای آموزش مهارت گفت و گو، حل مسئله، حل اختلاف، میانجیگری، برقراری ارتباط و ایجاد ارتباط بسیار خالی است، زیرا این موارد آموختنی است.

این پژوهشگر افزود: نیاز داریم در کشورمان برای جلوگیری از بروز خشونت با رویکرد اجتماعی به صلح نگاه کنیم.

محمد نظیفی، رئیس شاخه جوانان بنیاد امید ایرانیان یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که با انتقاد به این که نباید تنها در بزنگاه های ملی از جوانان بهره برد، گفت: بعد از انتخابات نیز باید از توانمندی های جوانان استفاده کرد.

نظیفی در ادامه با اشاره به موضوع مطالبه جوانان گفت: این مطالبات تنها مختص جوانان نیست و آسیبی که از برآورده نشدن این خواست ها به وجود می آید تمام کشور را درگیر می کند.

وی افزود: با وجودی که سیاستگذاران توجه کمی به حضور جوانان در عرصه های ملی دارند اما آنچه شاهد هستیم این است که خود جوانان عرصه های شرکت های اقتصادی را گرفتند.

این فعال اجتماعی اظهار کرد: متاسفانه شاخص های علمی در خصوص جوانان تهیه و تدوین نشده است و در این شرایط نمی توان اظهار نظر درستی در این زمینه کرد و شاهد این موضوع هستیم که برخی از واکنش های جوانان برای سیاستمداران غافلگیر کننده است.

بنیاد سلام​یلدا خسروی، مسئول گروه مطالعات صلح موزه صلح همچنین در این نشست با اشاره به این که در اسناد الزام آور بین المللی، سن خاصی برای جوانان در نظر گرفته نشده است، اما هر بخش از جوانان یعنی مثلا دختران جوان و یا جوانان معلول نیازهای مختلفی دارند که باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان این که مفاهیم مشارکت، توسعه و صلح در اسناد مختلف بین المللی آمده است، گفت: آنچه منجر به صلح در جوامع می شود هم آهنگی در جامعه است و البته آنچه باید به آن توجه کرد این است که نبود خشونت منجر به صلح نمی شود.

این پژوهشگر حوزه صلح اظهار کرد: برای آموزش صلح نمی توان متکلم وحده بود و باید خود افراد را نیز در آموزش دخیل کرد.

وی با بیان این که آموزش باید بر گرفته از صلح باشد، افزود: کار داوطلبانه افراد می تواند این امر را مهیا کند ولی متاسفانه به کار داوطلبانه در کشور ما بر خلاف دیگر کشورها اهمیت داده نمی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید