مقاومت هویت اصلی جنبش حماس است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۳۸

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، تا زمانی که حماس راهبرد مقاومت را انتخاب و سلاح مقاومت را حفظ کرده، می‌توان گفت که حماس در مسیر مقاومت باقی است، در غیر این صورت حماس به یک سازمان ساف و جنبش فتح دیگر تبدیل شده و در مسیر سازش قرار گرفته است.

«احمدرضا روح‌الله زاد»، کارشناس مسائل غرب آسیا و دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در خصوص سند راهبردی جدید جنبش حماس، با اشاره به اینکه سند راهبردی حماس مسئله نابودی رژیم صهیونیستی را تعدیل کرده است، بیان داشت: سند سیاسی جدید حماس با 42 بند رویکرد رسمی این جنبش در رابطه با فلسطین و مقاومت و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را نشان می‌دهد. ابتدا باید توجه داشت که این سند بر اساس چه نیازهایی از سوی حماس منتشر شده است.

وی با توجه به اینکه بحث نابودی رژیم صهیونیستی در این سند همچون سند تأسیسی این جنبش که در سه دهه پیش منتشر شده بود، وجود ندارد، افزود: این موضوع به‌گونه‌ای تعدیل شده است. سند جدید تأسیس کشور فلسطین در مرزهای 1967 را مورد تائید قرار داده است. این بحث موضوع بسیار حساسی محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با یادآوری اینکه برخی از تحلیلگران با توجه به رفتار حماس بعد از بحران سوریه این احتمال را مطرح کردند که حماس به مسیری وارد می‌شود که پیش‌ از این سازمان ساف و جنبش فتح رفته‌اند، گفت: زمانی که حماس در انتفاضه دوم مسجدالاقصی وارد روند سیاسی شد، گروه‌های فلسطینی خصوصاً جهاد اسلامی در رابطه با استحاله حماس هشدار جدی دادند؛ اما حماس به این هشدارها توجهی نکرد و وارد فرایند سیاسی در چارچوب خودگردانی شد.

وی با تأکید بر اینکه خودگردانی برآیند سازش قرارداد اسلو محسوب می‌شود، اشاره کرد: قرارداد اسلو به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و پذیرش هویت اسرائیل در کنار هویت فلسطین را مورد توجه قرار داده بود. این موضوع در ابعاد تاکتیکی و راهبردی با هویت مقاومتی حماس همسویی نداشت. به نظر می‌رسد این هشدارها باید از سوی حماس جدی گرفته می‌شد.

روح‌الله زاد با اشاره به اینکه حماس بر اساس ورود به فرآیند سیاسی قرار بود بخشی از مسئولیت سیاسی را در کرانه باختری و باریکه غزه به عهده گیرد، خاطرنشان کرد: با این‌ حال حماس به دلیل شکاف بین خود و جنبش فتح دولتی را در غزه تشکیل داد. غزه تاکنون سه جنگ سنگین را تجربه و خسارات بسیاری را تحمل کرده است. حماس تا حال حاضر مسئولیت سنگینی را بر عهده داشته؛ اما در دو سال اخیر تلاش کرده که خود را از زیر بار این مسئولیت خارج کند. تشدید محاصره غزه از سوی مصر بر مشکلات حماس در اداره غزه افزوده است.

وی با توجه به مواضع منطقه‌ای حماس تأکید داشت: ورود غیرمسئولانه حماس به تحولات منطقه‌ای مانند بحران سوریه و اعلام همبستگی این جنبش با اخوان المسلمین مصر در زمان به قدرت رسیدن مرسی موجب شد که حماس بسیاری از ظرفیت‌های حامی خود را در سطح منطقه از دست دهد. حماس برای خارج شدن از مشکلات موجود تلاش کرده در سند تأسیسی خود بازنگری کند. بر همین اساس آرمان نابودی رژیم صهیونیستی را که در سند تأسیسی به‌ شدت تأکید شده بود، تعدیل کرده و تعریف جدیدی از آن تحت عنوان حق مشروع مقاومت برای آزادی فلسطین مطرح کرده است.

دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان اینکه موضوع مذکور موجب شده که بسیاری از کارشناسان به این نتیجه برسند که حماس به‌ نوعی مشروعیت رژیم صهیونیستی را پذیرفته است، مطرح کرد: مقاومت هویت اصلی جنبش حماس محسوب می‌شود. اگر مقاومت از این جنبش حذف شود، حماس هویت خود را از دست می‌دهد. با این‌ حال باید یک نگاه خوش‌بینانه نیز به این قضیه داشت که تا زمانی که حماس راهبرد مقاومت را انتخاب و سلاح مقاومت را حفظ کرده است، می‌توان گفت که حماس در مسیر مقاومت باقی است، در غیر این صورت حماس به یک سازمان ساف و جنبش فتح دیگر تبدیل شده و در مسیر سازش قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه رهبران حماس به‌ خوبی می‌دانند که خلع سلاح حماس به معنی استحاله این جنبش محسوب می‌شود، افزود: غزه تاکنون سه جنگ سنگین را تحمل کرده است تا بتواند استقلال و آزادی خود را در برابر رژیم صهیونیستی حفظ کند. مردم غزه نیز از مقاومت حماس حمایت کرده­‌اند. اگر حماس از عرصه مقاومت خارج شود، خیانت بزرگی به ملت فلسطین و آرمان آن کرده است و بی‌تردید ملت فلسطین حماس را نخواهند بخشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید