رئیس فرهنگستان هنر در مراسم نکوداشت عزیز محمدی منش:

کارهایی که «محمدی‌منش» انجام داده دل شیر می‌خواهد

    کد خبر :82421

رئیس فرهنگستان هنر ضمن ستایش از کارهای شایسته معلم فداکار «محمدی‌منش» گفت: کارهایی که «محمدی‌منش» انجام داده، دل شیر می‌خواهد.

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، مراسم نکوداشت معلم فداکار لرستانی، عزیز محمدی‌منش در تالار ایران فرهنگستان هنر با حضور محمدعلی معلم ‌دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایری، مهران شیرآوند، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی کشور، مسئولان فرهنگستان هنر، علاقه‌مندان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این مراسم رئیس فرهنگستان هنر، با یک بیت از اشعار خود (آن تویی که می‌خواهم، داغ حسرتم بر دل/ خاک محنتم بر سر، آن نیم که می‌خواهی) سخن آغاز کرد و اظهار داشت: این مراسم به احترام افتخار منشِ محمدی معلم فداکار لرستانی، آقای «محمدی‌منش» برگزار شده است. من به عنوان سرپرست فرهنگستان با نام «معلم»، که اسمی بی‌مسمّی است، و «محمدی‌منش» که مسمّی صاحبِ اسم است؛ هرچه احترام است نصیب او باد، با تمام رنج‌هایی که کشیده و حمایت‌هایی که باید می‌شده و نشده. ما در همه دردهایش شریک هستیم و به عنوان اهل فرهنگ، برای همه فداکاری‌هایش سر تعظیم فرود می‌آوریم.

وی در همین زمینه ادامه داد: آقای محمدی‌منش، منش انبیا و اولیا را زنده کرد. او مَنِشی داشته که پیوسته درباره انبیا می‌خوانیم. از نوح تا محمّد(ص) که حق خدمت خود را گذاشته‌اند و گفته‌اند، که ما از شما مزدی نمی‌خواهیم و مزد ما نزد خداست. این در واقع کمال یک معلم است که برای مزد و حقوق کار نکند، زیرا روزی را خداوند ضمانت کرده است. البته این اواخر کسی دل چنین کارهای بزرگی را ندارد.

استاد معلم به برخی از کارهایی که این معلم انجام داده اشاره کرد و افزود: حتماً برخی فیلم‌های مستندی که از او ساخته شده است را دیده‌اید که یک معلم چگونه از رودخانه‌های خروشان و کوه‌های صعب‌العبور که دل شیر می‌خواهد، قبیله به قبیله به دنبال شاگرد می‌گردد و این کار هر کسی نیست. ما در مقابل وجود این گرانمایه، سر تعظیم فرود می‌آوریم و امیدواریم خداوند امثال او را در کشورما زیاد کند؛ بلکه در جهان. چرا که جهان امروز بیش از هر چیز، نیاز به معلم خوب دارد و محمدی‌منش یک نمونه از این‌هاست. کاری که امروز انجام شد، تنها پاسخ کوچکی به محبت‌های ایشان است.

در ادامه این مراسم، کلیپی از فداکارهای معلمان جای‌جای سرزمین پهناورمان پخش شد و به دنبال آن کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایری کشور، به سخنرانی پرداخت. وی مشقاتی که کودکان عشایر برای تحصیل دارند را سرآغاز سخنان خود قرار داد و یادآور شد: تا حدودی خودم برای تحصیل، این مشقات را تحمل کرده‌ام؛ ولی امروز آنچه در این کلیپ دیدم، احساسم را دگرگون کرد و متوجه شدم، آنچه در ذهنم بود، فوق‌العاده متفاوت از مسائلی است که وجود دارد.

وی برگزاری چنین مراسمی را تلنگری برای مردم و مسئولان دانست و اضافه کرد: مراسمی که امروز بدون هیچ پیرایه‌ای برگزار شد، تلنگری است برایمان که بدانیم در کشور چه مشکلاتی وجود دارد تا به آنها بیشتر بپردازیم.

رئیس امور عشایری کشور درخصوص این معلم فداکار افزود: ما امروز به بهانه عزیزی گرد هم آمدیم که هم خودش عزیز است و هم نامش؛ با لقب محمدی منش که حضرت امام(ره) فرموده‌اند:‌«معلمی شغل انبیاست.» و کلمه با مسمّای محمدی‌منش شایسته ایشان است. من حسرت می‌خورم که از خودمان غفلت می‌کنیم و با کمال شهامت این غفلت‌ها را می‌پذیریم. احساس می‌کنیم که خیلی کار می‌کنیم و فعالیت زیادی داریم، ولی بعضاً یک چنین مباحثی موجب می‌شود ما در ذهن خودمان و افکار و عملکردمان تجدید نظر کنیم. گرچه بسیاری از خدمتگزاران ملت بسیار با شرافت و کرامت هستند، اما حتماً قصوری هم بر ما وارد است که نمی‌توانیم آنچه شایسته مردم است را انجام دهیم.

وی به سبقه تاریخی آموزش در عشایر اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تقریبا حدود صد سال پیش، یعنی از سال ۱۳۰۷ بحث آموزش توسط دکتر حسابی، وزیر آموزش و پرورش دولت دکتر مصدق، سنگ بنای آموزش عشایری گذاشته شد. باید از زنده‌ یاد بهمن‌بیگی هم یاد کرد که او سنگ بنای عظیمی را برای ساختار آموزش و پرورش عشایری گذاشت. او در همان زمان چادرهایی را برای این کار ایجاد کرد و چندین کتاب نیز درباره ایلات و عشایر نوشت. من امروز آقای محمدی‌منش را یکی از پیروان واقعی مرحوم بهمن‌بیگی می‌دانم، که تنها عشق او را در این راه نگه داشته‌است. چرا که تنها عشق است که عامل چنین کارهای با عظمتی است.

او در پایان سخنان خود با ارائه آماری از سطح سواد آموزی عشایر، آن را رضایت بخش دانست، خصوصاً در میان زنان عشایر، این آمار روندی صعودی داشته است.

در پایان عزیز محمدی‌منش با ذکر خاطراتی به مشکلات و موانعی که در زمینه تحصیل کودکان عشایر وجود دارد، پرداخت و شعری که یکی از معلمان عشایری به نام کاظمی، با مضمونی از فداکاری‌هایی که معلمان عشایری برای تدریس انجام‌ می‌دهند، سروده را برای حضار خواند. وی همچنین به همکاری‌های هوافضای سپاه پاسداران در ساخت کانکس و امکانات آموزشی اشاره و از دست‌اندکارانی که در این امر کمک می‌کنند، تشکر کرد.

این مراسم با پخش دو کلیپ، اجرای موسیقی زنده گروه «آفرینش» از لرستان و اهدای هدایایی از سوی فرهنگستان هنر و سازمان امور عشایری کشور به این معلم فداکار به کار خود پایان داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید