گلايه شهرداري تهران از بي مهري‌ها درباره «مجتمع بهاران»

    کد خبر :82403

مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران با انتقاد از کم کاري سازمان‌هاي مسئول در حوزه ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي و تنها گذاشتن شهرداري تهران، گفت: «کاش مديران بعضي سازمانهاي مسئول و همکار قانوني شهرداري در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي، به جاي طعنه زدن و نارضايتي از اداره مجتمع هايي همچون بهاران، به وظايف قانوني شان در اين باره عمل مي کردند و ميدان خدمت را خالي نمي کردند.
به گزارش  آريا به نقل از روابط عمومي سازمان خدمات اجتماعي شهر تهران ، رضا قديمي مدير عامل اين سازمان با اشاره به اظهارات سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نارضايتي از عملکرد مجتمع هاي «بهاران» گفت: «روزي که شهرداري تهران پس از ساعت‌ها مطالعه و تحقيق و جلسات تخصصي در کميسيون‌هاي مختلف و مشورت با متخصصان حوزه‌هاي مختلف اجتماعي و شهري، تصميم به راه اندازي اين مراکز گرفت، وعده هاي زيادي براي همکاري داده شد. وعده‌هايي که جداي از وظايف قانوني نهادهاي مسئول در حوزه ساماندهي آسيب هاي اجتماعي و به ويژه اعتياد در شهر تهران، با قول هاي زيادي براي گسترش همکاري ها همراه بود. اما گذشت زمان نشان داد که نهادهاي مذکور، نه تنها هيچ علاقه اي به همکاري در اين پروژه علمي ندارند، بلکه حتي به وظايف قانوني خود براي همکاري در اين حوزه نيز پايبند نيستند.
وي افزود:«بارها اعلام کرده‌ايم که در اداره مراکز بهاران، با وجود پشتوانه علمي و تخصصي بسيار قوي در راه اندازي آن، هيچ نگاهي به کسب درآمد نداريم و هم اکنون نيز اداره اين مجتمع ها توسط بنيادها و سازمان‌هاي مردم نهاد که به صورت تخصصي و با متدهاي علمي در حوزه درمان اعتياد فعاليت مي‌کنند، انجام مي شود.ضمن اينکه تاکنون حدود 24 مرکز بهاران با ظرفيت 2600 نفر ايجاد شده تا افراد پس از اتمام دوره سه ماهه ترک، در اين مراکز حضور داشته باشند.
قديمي با بيان اينکه در تمامي کشورهاي دنيا ، نرخ درمان کامل معتادان و بازگشت آنان به زندگي کمتر از ١٥ درصد است، افزود: در کنار همراهي نکردن سازمان هاي مسئول و موظف در اين حوزه که مشکلات فراواني براي شهرداري به عنوان تنها نهاد پاي کار در پايتخت و در حوزه ترک اعتياد و بازگشت بهبوديافتگان به جامعه ايجاد کرده است، يکي از اصلي ترين دغدغه ها اين است که بسياري از خانواده‌ها فرد بهبود يافته را نمي‌پذيرند؛ بر اين اساس جلسات مددکاري متعددي را براي خانواده‌هاي اين افراد برگزار مي‌کنيم تا افرادي که ده ها بار ترک کرده‌اند و دوباره لغزش داشته‌اند را پذيرا باشند.
مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران با بيان اين که تکميل فرآيند بازگشت به خانواده و جامعه در مجتمع هاي «بهاران» نيازمند همياري همه نهادها و سازمانهاي مسئول در اين حوزه است افزود: در ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه، نهادهايي همچون سازمان بهزيستي با کمک شهرداري مکلف شده اند مراکز صيانت، توانمندسازي، اشتغال و اجتماعي نمودن افراد را راه‌اندازي کرده و افراد بهبوديافته در مراکز ماده 15 و 16 معرفي شده به اين مراکز را بعد از نظر متخصصان و تأييد نهايي وارد بازار کار و اشتغال کنند. اما شهرداري چه در فرآيندهاي پيشين تصريح شده در اين قانون و چه مداخلات و همکاري هاي پس از آن، تنها و بي ياور مانده است.
قديمي با بيان اين که بيش از 70 مرکز سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران، مسئوليت ساماندهي آسيب هاي اجتماعي پايتخت را به عهده دارند و برخي از آنها نيز به صورت شبانه روزي فعالند، ادعاها درباره کم کاري شهرداري تهران در اين حوزه را رد و تصريح کرد:« درهاي مراکز تحت پوشش اين سازمان، هميشه به روي اهالي رسانه و نهادهاي مسئول در اين حوزه باز است. اما همکاران قانوني شهرداري در اين حوزه، به نظر اشتياقي براي مشارکت بدون درآمد زايي که شيوه شهرداري در اداره اين مراکز است، نشان نمي دهند و به همين دليل در اين حوزه ها ورود نمي کنند.
قديمي در پايان، خواستار همدلي و همکاري بيشتر از سوي نهادهاي مسئول در حوزه آسيب هاي اجتماعي شد و افزود: شايد بهتر باشد اين عزيزان، اگر همراهي نمي کنند و «يار» نيستند، لااقل «بار خاطر» شهرداري تهران در اين حوزه هم نباشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید