بررسي ماموريت مرکز نوآوري ليزر

    کد خبر :82400

دبير ستاد توسعه فناوري هاي ليز: هدف مرکز نوآوري ليزر حمايت عملي و اجرايي از شرکت هاي دانش بنيان مستقر در آن مرکز و شتاب دهنده پرورش ايده ها و رسيدن به محصول و تجاري سازي است.
به گزارش  آريا، ذبيحي دبير ستاد توسعه فناوري هاي ليزر با حضور در برنامه تيتر امشب شبکه خبر گفت: اين مرکز که امروز افتتاح شد اولين مرکز نوآوري در زمينه ليزر است. هشت شرکت فعال در اين عرصه در اين مرکز مستقر هستند قرار است بتوانيم از مرحله آغاز يک ايده کار را در مرکز شروع کنيم بعد از مرحله ايده پرورش پيدا کند به محصول برسد اين محصول تجاري سازي شود بعد و شرکت دانش بنيان مستقر در مرکز نوآوري بتواند بازاريابي کند و به توليد انبوه برسد.
ذبيحي گفت: فعلا 8 شرکت در اين مرکز مستقر هستند و عملا اين مرکز نوآوري قرار است شتاب دهنده پرورش ايده ها و رسيدن به محصول و تجاري سازي باشد.
وي افزود: معاونت علمي و فناوري در زمينه هاي پژوهشي، در زمينه ايجاد محصول و در زمينه اينکه در بازاريابي يک ايده به محصول تبديل شود و حتي در مرحله اوليه توليد انبوه هم حمايت مي کند و حمايت ها به شکل هاي مالي و معنوي است. از نظر مکان و جا و وام هاي کم بهره نيز حمايت مي کند تا شرکت دانش بنيان بتواند کارش را به خوبي آغاز کند.
دبير ستاد توسعه فناوري هاي ليزر گفت: ليزر نور با ويژگي هاي خاص است که در طبيعت وجود نداردو اين نور از برانگيختگي اتم ها بوجود مي آيد و آن را تقويت مي کنيم. اين پرتو با طول موج خاصي آن طور که هدف ماست متمرکز است و اين انرژي متمرکز مي تواند کاربردهايي که لازم داريم در اختيار ما قرار دهد.
وي افزود: ليزر مي تواند براي درمان و تشخيص و نيز در صنعت و پژوهشي به کار برده شود و بالغ بر 10 هزار کاربرد براي ليزر شناسايي شده است، ما در حال حاضر مي دانيم که نمي شود ليزر را از زندگي مردم حذف کرد بطور مثال در سنگ شکن هاي ليزري، آندوسکوپي، جراحي پوست و غيره ليزر کابرد دارد. در آينده نه چندان دور بدون ليزر نمي توان صنعتي را اداره کرد و توسعه فناوري ها بدون ليزر ممکن نخواهد بود.
ذبيحي افزود: ما در حال حاضر از نظر منابع ليزر در منطقه رتبه نخست را داريم، آنچه ما در شرکت هاي دانش بنيان انتظار داريم کاربردي کردن اين فناوري هاي نوين است، اين 8 شرکت دانش بنيان به عنوان شتاب دهندگان اوليه تحت حمايت ما هستند و در مراحل بعدي شرکت هاي دانش بنيان مرتبط را در آينده جذب خواهيم کرد.
دبير ستاد توسعه فناوري هاي ليزر گفت: ما بايد با استفاده از توانمندي هاي داخلي نياز به واردات را در کشور به صفر برسانيم، در حال حاضر متخصصين و پزشکان ما از قابليت کافي براي استفاده از ليزر برخوردار نيستند لذا ما بايد موارد کاربرد ليزر را ترويج کنيم.
وي افزود: ما ايده سازي در مورد ليزر را در سطح دانش آموزي دنبال کنيم، اميدواريم با توسعه دانش ليزر بتوانيم کارکرد و عملکرد ليزر را در جامعه گسترش دهيم، در حقيقت ليزر در پزشکي کارکرد بسيار بالايي دارد، بعضا با ليزر ديگر نيازي به آزمايشگاه رفتن نيست، در بحث غربالگري و پيشگيري نيز مي تواند موثر باشد که در حال حاضر در کشور ما شناخته شده نيست.
شهبازي مدير يک شرکت دانش بنيان ديگر مهمان برنامه گفت: شرکت ما از اوايل سال 84 کار خود را شروع کرد، چهارچوب کاري ما اندازه گيري پارامترهاي ليزر و توليد منابع ليزري پايدار است که در صنايع و پزشکي، پژوهشي و صنايع کاربرد دارد.
وي افزود: دستگاه هايي که در شرکت توليد مي شود توانايي محک زدن باريکه و کيفيت ليزر را دارند و در کنار آن کارکرد و کابرد منابع ليزري را مديريت مي کنيم.
وي افزود: اهميت کار ما در اين است که اگر اندازه ليزر مشخص نشود مي تواند مشکل ساز باشد بويژه در مسائل پزشکي.
شهبازي در ادامه افزود: ما به صورت خصوصي با دانشجويان ممتاز کشور کار را شروع و بعد از آن شروع به جذب سرمايه کرديم. محصول ما آزمايشگاهي بود و زماني که فهميديم مي تواند براي کشور سودآور باشد تصميم گرفتيم در پارک هاي علم و فناوري حاضر شده و در کنار مرکز ليزر ايران وارد مرکز نوآوري شويم.
شهبازي افزود: حمايت هاي مادي هم شتاب دهنده و هم راهنماست و نتيجه آن کسب سود و حتي تجاري سازي محصولات است در نهايت حمايت ها مناسب و پرثمر بود.
وي گفت: احساس ما در حال حاضر اين است که بايد بيشتر تلاش کنيم و در نتيجه نياز است پژوهشگران با ايده هايشان وارد عرصه شتاب دهندگان يا همان حاميان مادي شوند تا ايده هايشان تجاري شود.
شهبازي گفت: خوب است مصرف کنندگان به توليدکنندگان داخلي اعتماد کنند. وي گفت: محصولات خارجي تبليغات زيادي دارد موضوعي که ما در آن ضعف داريم. در حال حاضر شرايط به گونه ايست که در کنار استاندارد، قيمت و کيفيت ظاهر موجب مي شود تا بتوانيم محصول داخلي را کنار بزنيم.
وي افزود: اگر محصولات داخلي بهتر ديده شود و مصرف کننده هم به آن نگاه جدي داشته باشد طبعيتا محصول خارجي کنار مي رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید