عضو هیات مدیره انجمن پاما:

شورای شهر دیدگاه سودجویانه در شهرداری را کم کند

    کد خبر :81785

عضو هیات مدیره انجمن پایشگران محیط زیست ایران( پاما) گفت: شورای شهر تهران باید دیدگاه سودجویانه و آزمندانه شهرداری را کم کند و در این صورت این پارلمان محلی موفق خواهد بود.

احمد افقهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دیدگاه اکولوژیک به شهر از جمله مسائل مهمی است که مورد توجه شوراهای قبلی شهر تهران نبود، اظهار کرد: لازم است که یک دیدگاه اکولوژیک در مورد مسائل شهری بر شهرداری تهران حکمفرما باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون نگاه به شهر، صنعتی، درآمدی و کاری بوده است، تصریح کرد: در سطح جهانی این نوع نگاه، قدیمی تلقی می‌شود. زندگی شهری تاثیری مستقیم بر روان جمعی افراد دارد و به‌طور قطع بدون دیدگاه اکولوژیک به مشکل برخواهیم خورد.

افقهی افزود: شهرداری تهران طی سال‌های اخیر اقداماتی داشته است که متاسفانه مسائل زیست محیطی را در آنها رعایت نکرده است. به همین دلیل گیاهان بومی، سیستم جانوری و حیات وحش تهران از بین رفته است.

وی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا در نظر گرفتن اکوسیستم شهری و داشتن ایده اکولوژیک بخشی از شیوه مدیریت شهری است، اظهار کرد: درخواست سمن‌های محیط زیستی و تشکل‌های مردم نهاد از شورای شهر این است که در مسائل شهری و زیست شهر بازنگری داشته باشند.

افقهی با تاکید بر اینکه شهر تهران در نقاط مختلف شرایط اقلیمی گوناگونی دارد تصریح کرد: نوع نگاه به شهر از جانب شهرداری و شورای هر باید عوض شود. انتظار ما به عنوان فعال محیط زیست این است که شورای شهر مسائل زیست محیطی را در نظر داشته باشد و آنها را به شهرداری تذکر دهد.

این عضو هیات مدیره انجمن پاما ادامه داد: در شهر تهران اماکن و آثاری وجود دارد که به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی صدمات جدی به آنها وارد شده است. از آنجایی که حفظ هویت تاریخی، فرهنگی و محیطی هر شهر به عهده شهرداری و شورای شهر است انتظار داریم که شهرداری درصدی از بودجه میلیاردی خود را به این مسئله اختصاص دهد تا هویت شهر حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه دید کلی نسبت به شهر باید عوض شود، گفت: شورای شهر برای به دست آوردن دیدگاه زیست محیطی باید افراد و مشاوران حرفه‌ای داشته باشد که این دید را به آنها القاء کند.

افقهی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد شورای پنجم شهر تهران ظرفیت زیست‌محیطی و تغییر نوع نگاه به شهر را داشته باشد،اظهار کرد: ما به عنوان تشکل‌های محیط زیستی می‌توانیم با شورا گفت‌وگو کنیم و مسائلی که مربوط به محیط زیست شهر است را در اختیار آنان قرار دهیم و از آنها حل این مشکلات را مطالبه کنیم.

این عضو هیات مدیره انجمن پاما در ادامه با بیان اینکه باغ‌های تهران طی سال‌های اخیر از بین رفته است، گفت: وظیفه ما به عنوان تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی این است که از نابودی بیشتر این باغ‌ها جلوگیری کنیم.

این عضو هیات مدیره انجمن پاما تاکید کرد: شورای شهرتهران باید ساز وکاری برای شفاف‌سازی اقدامات شهرداری به وجود آورد. برای من به عنوان یک شهروند باید مشخص باشد که یک طرح شهری چگونه مصوب می‌شود از سوی دیگر لازم است که در طرح‌های شهری، نظارت مردم و فعالان شهری و متخصصان اعمال شود.

وی افزود: بخش زیادی از درآمد شهرداری تهران از پول‌های مستقیم و غیر مستقیمی است که از شهروندان دریافت می‌کند بنابراین یک شهروند حق دارد بداند که یک پروژه شهری چگونه و با چه نظارتی تصویب می‌شود. شورای شهر باید مطالبه گر این موضوعات باشد.

افقهی با بیان اینکه تاکنون مسائلی به نام اکوسیستم، دیدگاه اکولوژیک، مسائل شهرنشینی و رفاه در شهرداری تهران مطرح نبوده است گفت: شورای شهر باید این نکات را به شهرداری تهران یادآوری کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه طرح‌های شهرداری پیش از اجرا باید به نظرخواهی عمومی گذاشته شود، گفت: در شهر معمار، شهرساز و افراد زیست محیطی بسیاری داریم که می‌توانند در مورد این طرح‌ها نظرات کارشناسی دهند بنابراین اگر شورای شهر بتواند حضور مردم و تشکل‌ها را در تصمیم گیری‌های شهری تقویت کند قدم بسیار مهمی برداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید