آذری جهرمی، مدافع سنگر فضای باز اطلاع رسانی

    کد خبر :81628

 

بهمن بالایی، کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک در یادداشتی نوشت:

این روزها داغ ترین بحث محافل سیاسی و فعالین این محافل، حدس و گمان هایی است که در مورد وزرای دولت دوازدهم زده می شود. بعضی از روی دلسوزی برای کشور و مردم و برخی هم متأسفانه به دلیل اینکه با طیف اعتدالیون مشکل ریشه ای دارند وارد جرگه ی منتقدین می شوند. شنیدن نقدهای تندی که از طرف اصولگرایان وارد می شود تعجب برانگیز نیست. اصولگرایان از ابتدای دولت یازدهم، در تمام شرایط منتقد دولت هستند و اصلاً حاضر نیستند پای انصاف را به نقد باز کنند. اصلاح طلبان گاهی دلسوزانه به نقد دولت می پردازند و گاهی هم زبان نقدشان تندتر می شود. در روزهای اخیر نقدهایی که از هر دو طرف به انتخاب احتمالی جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات وارد می شود، لحن تندی به خود گرفته و جا دارد به اصلاح طلبان منتقد چند نکته را یادآوری کرد.

محمد جواد آذری جهرمی، جوان 36 ساله ای که چند سالی است سکاندار شرکت ارتباطات زیرساخت شده است و چند سال قبل از آن در وزارت اطلاعات مشغول خدمت بوده است. منتقدین فراموش کرده اند که چهارسال پیش وقتی اعضاء کابینه معرفی شدند، میانگین سنی 58 سال برای وزرا یکی از بزرگترین انتقاداتی بود که مطرح شد و در تمام چهار سالی که دولت کار می کرد، صدای این نقد هیچگاه قطع نشد. عدم استفاده از جوانان در ترکیب هیئت دولت و مقایسه آن با کابینه ی دولت های نهم و دهم ظاهراً ایرادی بود که قابل رفع هم نبود. دولت در مقابل این نقد بایستی منفعلانه برخورد می کرد چرا که قابلیت اصلاح از اساس وجود نداشت و تنها میشد امیدوار بود در دولت بعدی، در صورت عوض نشدن رئیس دولت ، این نقص جبران شود. انتخاب احتمالی آذری جهرمی نوید گرایش دولت به جوانان را می دهد.ظاهراً منتقدین امروز ، نقدهای دیروز را فراموش کرده اند و شاید صرفه در فراموشی است.

آذری جهرمی را گزینه ای امنیتی می خوانند و انتخاب آن را به معنای امنیتی کردن فضای ارتباطات تلقی می کنند. این جملات عیناً در مورد علی ربیعی هم شنیده می شد. هنگامی که حسن روحانی در سال 92 دکتر علی ربیعی را برای وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرد ، بسیاری از همین منتقدین، سوابق امنیتی ربیعی را به عنوان نقطه ی ضعف وی قلمداد کردند و فریاد سردادند که روحانی بنا دارد وزارت کار را امنیتی کند و با معترضان و فعالان سندیکاهای کارگری برخوردی امینتی کند. نگرانی از این بود که هر صدای مخالفی در حوزه تحت امر علی ربیعی با داغ و درفش پاسخ داده خواهد شد. چهار سال گذشت و کسی داغ و درفشی ندید. امروز کسی یادش نمی آید که به ربیعی هم همین وصله ها چسبانده شد ولی نچسبید. ربیعی که عمری را در نهادهای امنیتی سر کرده بود ، وقتی در لباس وزارت کار درآمد، با هیچ کس برخورد امنیتی نکرد. جهرمی که در دوره ای کوتاه در وزارت اطلاعات کار کرد و در اثر وجود اختلاف نظرهای زیاد، از آنجا بیرون رفت در کدام پست و منصب بعدی، برخوردی امنیتی کرد؟

منتقدان دولت یازدهم (بخوانید مخالفان) برای اینکه مقاومت دولت را در مقابل فیلترینگ بشکنند از هیچ کوششی فروگذار نکردند. دولت یازدهم تن به مقابله با سایت ها و شبکه های اجتماعی نداد. مخالفان هم از حمله به دولت دست برنداشتند. حمله ای که پای قوه قضائیه را هم به موضوع باز کرد و هنوز هم ادامه دارد. دولت طی چهارسال با تمام قوا مقاومت کرد تا شبکه های اجتماعی را فیلتر نکند. در روزهای منتهی به انتخابات نهادهای امنیتی خارج از دولت هم به جمع منتقدین پیوستند و فشارهای بی سابقه ای برای بستن تلگرام و اینستاگرام و … به دولت وارد کردند ولی دولت عقب نشینی نکرد و حتی در مقابل تهدید به استیضاح و محاکمه کوتاه نیامد و فضای اطلاع رسانی باز ماند. دکتر واعظی پشتوانه جوانی به جنگ مخالفین فضای باز اطلاع رسانی رفت که آن روز کمتر کسی نامش را می شنید.

امروز اما باید به فعالین عرصه رسانه های مدرن یادآوری کرد که آذری جهرمی همان معاونی بود که در کنار وزیر ارتباطات قرار گرفت تا این سنگر را حفظ کند. سنگری که اگر فتح می شد، امروز کانالی نداشتیم تا اطلاعاتی را رد و بدل کنیم و هر چه اطلاعات دست به دست می شد، از کانال های صدا و سیما بود که می دانیم با دستاوردهای دولت چه برخوردی می کند. امروز باید خود را مدیون همین جوان بدانیم و امیدوار باشیم رئیس دولت که در تبلیغات انتخاباتی وعده ی استفاده از جوانان را داد، به این وعده عمل کند و آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید