«تو مثل طوطی» از آزادی می‌گوید

    کد خبر :81501

یکی از کارگردان های «تو مثل طوطی» با اشاره به اینکه پیام این نمایش رهایی و آزادی برای همه موجودات است درباره ویژگی های این اثر سخن گفت.

امیرحسین انصافی یکی از کارگردان های «تو مثل طوطی» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «تو مثل طوطی» کار مشترک من و آرین ناصری مهر است که تلفیقی از نمایش، موسیقی و عروسک گردانی زنده به حساب می آید. اجرای این اثر نمایشی از دوم مردادماه آغاز و تا ۲۴ شهریور ماه در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله ادامه خواهد داشت.

وی افزود: من، آرین حسینی مهر و یاسمن‌سادات رادمنش بازیگران این نمایش هستیم که با نقش‌پوشی ها ی مختلف نقش های متفاوتی را ایفا می کنیم. تم این اثر نمایشی درباره رهایی و آزادی است و موضوع اصلی از یکی از داستان های شناخته شده «مثنوی معنوی» مولانا یعنی قصه «طوطی و بازرگان» گرفته شده است. در این نمایش داستانک های دیگری هم از مثنوی وجود دارد.

انصافی درباره داستان نمایش توضیح داد: در این نمایش پدری برای شاگرد اول شدن دخترش جشن گرفته و به عنوان هدیه یک طوطی برای او خریده است. پدر برای آوردن طوطی به زیرزمین می رود و در آنجا کتاب مثنوی معنوی را که در زمان کودکی پدرش داستان های آن را برایش می خوانده، پیدا می کند. ناگهان بازرگان داستان «طوطی و بازرگان» از دل کتاب بیرون می آید و پدر را به داخل کتاب می برد تا داستانی را که او در کودکی نیمه کاره رها کرده برایش بخواند. در این داستان پدر همراه با بازرگان به مناطق و کشورهای مختلفی سفر می کند و در همه این سفرها با پیام آزادی روبرو می شود و در نهایت نیز تصمیم می گیرد طوطی را آزاد کند و به جای آن کتاب «مثنوی معنوی» را به دخترش هدیه بدهد.

این بازیگران و کارگردان تئاتر درباره دیگر ویژگی های این اثر نمایشی عنوان کرد: در طول سفرهایی که پدر در این نمایش به کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان و هندوستان دارد مخاطبان با فرهنگ، اقلیم و کاراکترهای مختلفی چون قرگوز، تُکم، اسب چوبی و فیل آشنا می شوند که هرکدام از آنها مثل طوطی به نوعی دربند هستند و برایشان اتفاقاتی مثل طوطی رخ داده است و پدر و بازرگان سعی در آزاد کردن آنها دارند. پیام این نمایش این است که همه موجودات باید رها و آزاد باشند و بتوانند آزادانه در کنار هم زندگی کنند.

انصافی ادامه داد: این نمایش برای گروه سنی کودک طراحی شده ولی نوجوانان و خانواده ها را هم با خود همراه می‌کند چون این نمایش از تنوع بصری، موسیقایی و موقعیت های کمیک زیادی برخوردار است و می تواند همه گروه های سنی را جذب کند. در این اجرا تلاش کرده ایم موسیقی همه کشورها و اقلیم هایی را که در نمایش هستند به صورت زنده برای مخاطبان بنوازیم.

وی در پایان صحبت هایش درباره طراحی صحنه نمایش متذکر شد: این نمایش از تنوع آکسسوار زیادی برخوردار است و چون در کار سفرهای زیاد و موقعیت های جعرافیایی زیادی را شاهد هستیم دکور به صورت یک کتاب طراحی شده که به تناسب موقعیت های مختلف داستان، ورق می خورد.

«تو مثل طوطی» به رابطه‌ پدر و پسری می‌پردازد که به دلیل مسافرت مادر به هم نزدیک‌تر می‌شوند. پدر، مسئولیت فرزند را بر عهده می‌گیرد و در این راه با هم به دنیای شگفت‌انگیز قصه‌های مثنوی سفر می‌کنند و مشابه خود را در این سفر باز می‌یابند …

بازیگران این نمایش امیرحسین انصافی، آرین ناصری‌مهر و یاسمن‌سادات رادمنش هستند و آهنگسازی آن را امیرحسین انصافی برعهده دارد. در عین حال موسیقی این نمایش به صورت زنده اجرا خواهد شد.

«تو مثل طوطی» همه روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در سالن گلستان برای عموم علاقه‌مندان اجرا خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید