اعطای نشان انجمن عکاسان مطبوعاتی با یاد پرتوی، جلالی و گلستان

    کد خبر :81488

اولین دوره اعطای نشان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در حالی برگزار می‌شود که قرار است از دو عکاس تازه درگذشته و پنج پیشکسوت حوزه عکاسی مطبوعات تقدیر شود.

به گزارش ایسنا، نشست خبری اولین دوره اعطای نشان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی با حضور حمید فروتن – رئیس هیأت مدیره این انجمن – پیش از ظهر امروز (۲۴ مردادماه) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فروتن در ابتدای این نشست، با یادآوری این‌که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ۱۹ سال پیش تأسیس شد، گفت: از جمله اعضای هیأت موسس این انجمن، افرادی مانند حسین پرتوی، بهمن جلالی و کاوه گلستان بودند و امسال ما این نشان را با یاد آن‌ها اهدا خواهیم کرد.

او ادامه داد: سال گذشته، یک گردهمایی برگزار کردیم که امسال برگزار نشد و به جای آن، تصمیم گرفتیم مراسم را به مراسم اهدای نشان تبدیل کنیم.

فروتن در ادامه به وظایف این انجمن مانند دفاع از منافع صنفی، حقوقی، قضایی و اجتماعی عکاسان مطبوعاتی اشاره کرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی درباره نشان‌هایی که قرار است ۲۸ مردادماه در مراسمی اهدا شود، توضیح داد: در روند انتخاب عکاسان، ۳۶ نفر از اساتید رسانه و عکاسی داوری کردند تا عکاسان حرفه‌ای انتخاب شوند و نشان به آن‌ها تعلق بگیرد.

او ادامه داد: این نشان در هفت بخش اهدا خواهد شد و هر بخش آن، کمیته مستقلی دارد و عکاسان حرفه‌ای، شاخص‌های آن بخش را تعیین کرده‌اند. این بخش‌ها شامل عکاسی خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، عکاسان زن، عکاسان استانی و پیشگامان عکاسی خواهد بود. همچنین نشان هفتم به روزنامه برتر تعلق خواهد گرفت.

فروتن اظهار کرد: ما به این دلیل سه بخش عکاسان زن، عکاسان استانی و پیشگامان عکاسی را به این رویداد اضافه کردیم که می‌خواستیم توجه بیشتری به این بخش‌ها شود، مثلا عکاسان استانی، امکانات عکاس‌های تهرانی را ندارند. پیشگامان نیز به پیشکسوتانی گفته می‌شود که حتی اگر از رسانه خود بازنشسته شده باشند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

او درباره نشان روزنامه برتر نیز گفت: چند وقت پیش، ما از طرف معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انتخاب شدیم تا شاخص‌های رتبه‌بندی عکس در روزنامه‌های سراسری را تدوین کنیم. پس از تدوین این شاخص‌ها قرار شد داوری کار را نیز انجام دهیم. حدود ۱۸۰ روزنامه را در چهار نسخه براساس شاخص‌ها رتبه‌بندی کردیم. ما همچنین روزنامه‌های غایب را نیز بررسی و رتبه‌بندی کردیم.

فروتن در ادامه به برخی از این شاخص‌ها مانند وجود سرویس عکس در روزنامه، ترکیب‌بندی عکس‌ها، داشتن صفحه اختصاصی عکس، شناسنامه‌دار بودن عکس‌ها، ذکر منبع و نام عکاس و … اشاره کرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی گفت:‌ امسال اولین سال اعطای این نشان است و ما فرصت کمی برای این کار داشتیم. ممکن است در سال‌های بعد رسانه‌های دیگر مانند خبرگزاری‌ها نیز در این نشان جایگاهی پیدا کنند.

حمید فروتن

او اظهار کرد: در مراسم اعطای نشان این انجمن که ۲۸ مردادماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد، از علیرضا سلطانی و وحید سهرابی همکاران تازه درگذشته‌مان یاد و از خانواده آن‌ها تقدیر می‌کنیم. همچنین از سایت به‌روزرسانی‌شده انجمن رونمایی خواهیم کرد. همچنین قصد داریم از پنج پیشکسوت حوزه عکاسی مطبوعاتی تقدیر کنیم.

فروتن ادامه داد: در مراسم پیش رو، مهمانانی مانند حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد)، کمال خرازی (وزیر سابق امور خارجه) و احمد مسجدجامعی (وزیر سابق ارشاد و عضو فعلی شورای شهر تهران) ما را همراهی خواهند کرد. همچنین قرار است از انجمن‌های صنفی عکاسان مطبوعاتی استان مرکزی و اصفهان که سال گذشته فعال شده‌اند، تقدیر کنیم.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی همچنین بیان کرد: ما داوری این نشان را به دست خود صنف سپردیم و حتی از اساتید علوم ارتباطات نیز برای این کار کمک گرفتیم. برای انتخاب عکاسان صرفا عکاس خوب بودن، مد نظر ما نبود، بلکه رعایت اخلاق حرفه‌ای، حضور مداوم در جریان‌ها و حوادث و جریان‌سازی دیگر شاخص‌های انتخاب آن‌ها بوده است.

او در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا شاخص‌های تدوین شده توسط این انجمن برای تمام رسانه‌ها کاربرد دارد و این‌که چرا در میان تمام رسانه‌ها، اولویت اولین دوره اعطای نشان به روزنامه‌ها تعلق گرفته است؟ اظهار کرد: اولویت ما روزنامه‌ها نبوده، بلکه برای رصد تمام رسانه‌ها زمان زیاد و دبیرخانه ثابت لازم است. به‌خاطر زمان کم، ما این بخش را از روزنامه‌ها آغاز کردیم و اکنون حجمی از کار انجام شده است.

فروتن افزود: شاخص‌های رسانه‌های مجازی مطمئنا تفاوت عمده‌ای با شاخص‌های روزنامه‌ها خواهد داشت؛ اما امکان دارد موارد مشترکی نیز در میان آن‌ها وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید