گزارش لحظه به لحظه از جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم/پایان بررسی کلیات کابینه دوازدهم

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ۸:۵۱
    کد خبر :81201

مجلس شورای اسلامی امروز(سه‌شنبه) بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را با سخنرانی رئیس‌جمهور در دفاع از این وزرا آغاز کرد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس از امروز آغاز شد.

به گزارش بازتاب، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس از امروز آغاز شد.

 

16:00

پایان بررسی کلیات کابینه دوازدهم
نمایندگان مجلس از ابتدای جلسه علنی نوبت صبح امروز و بعد از استماع دفاعیات رییس‌جمهور از وزرای پیشنهادی به اظهارنظر درباره برنامه پیشنهادی دولت به عنوان موافق و مخالف پرداختند.

با پایان سخنان موافقان و مخالفان، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد که طبق آیین‌نامه بررسی‌ها بر اساس حروف الفبا خواهد بود.

15:25

موافق کلیات کابینه دوازدهم/ همتی: با جوسازی‌های ناجوانمردانه رای به کابینه دشوارترین کار در جهان است

نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: فرهنگ مقوله‌ای بسیار پیچیده است که به همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها مرتبط است. فرهنگ ایرانی اسلامی، ماحصل عملکرد ۴۰ ساله همه اینهاست. نباید دولت، دستگاه، یا وزارتخانه‌ای خاصی را مقصر دانست.

احمد همتی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: اینکه سخنانی از رییس‌جمهور نقل قول شد باید بگویم ما مومن و مسلمان هستیم و باید درست سخن بگوییم. درباره فرهنگ که گفتند حوزه دین کجاست؟ باید بگوییم اولا، یکی از مخالفان تایید کردند نامزد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام از افراد خوش‌سابقه در حوزه‌های دینی هستند.

وی ادامه داد: ثانیا، مراکزی که مرتبط با مراکز فرهنگ کشور هستند شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان‌های فرهنگی حوزه‌های علمیه، مساجد، معاونت‌ها و سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌ها، سازمان‌ها و نهادهای وابسته به نهادهای نظامی، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها هستند که بیش از ۸۵ درصد بودجه فرهنگی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اینکه گفته شد به حوزه قرآنی و مساجد توجهی نشده است، باید بگویم تعداد موسسات فرهنگی قرآن و عترت از ۸۰ به ۵۸۰ مورد افزایش یافته است همچنین . تعداد مساجد از ۱۳۰۴۲ به بیش از ۲۳ هزار مسجد افزایش یافته و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سال ۹۰ بیش از دو برابر شده است.

نماینده مردم سمنان در مجلس تاکید کرد: با این تنوع در سلایق و دیدگاه‌های کم‌نظیر در ایران و با توجه به جوسازی‌های ناجوانمردانه انتخاب کابینه‌ای که بتواند نظر همه را جلب کند دشوارترین کار در کابینه‌های جهان است. رایزنی‌ها با سه فراکسیون مجلس و اشخاص حقیقی و حقوقی باعث شده بهترین وزرا انتخاب شوند.

همتی با بیان اینکه برای برنامه‌ریزی به ثبات، عدالت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مشارکت سیاسی و عمومی، رضایتمندی اجتماعی، حقوق شهروندی، خرد جمعی و مشی اعتدالی نیازمند هستیم، گفت: خوشبختانه همه این موارد در برنامه‌های دولت وجود دارد. برنامه دولت طبق برنامه ششم، قانون بودجه و سند چشم‌انداز توسعه تدوین شده است. مشی و روش دولت که مبتنی بر موارد فوق الذکر است راه نجات کشور است و مردم در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری بر آن صحه گذاشتند. برخی از برادران اصولگرا برای دفاع از دولت وقت می‌خواستند اما به دلیل وقت محدود نشد که این اتفاق بیفتد.

وی با انتقاد از شیوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: آن چیزی که در مرحله اول هدفمندی اتفاق افتاد، درست نبود اما مجلس ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای روستاها اختصاص داد و یارانه خانواده کمیته امداد و سازمان بهزیستی را از همین محل سه برابر کرد.

نماینده مردم سمنان در مجلس کاهش آسیب‌های اجتماعی، آزادی‌های مصرح در قانون اساسی و اجرایی کردن آنها، دسترسی آزاد به اطلاعات، تاثیرگذاری احزاب، مبارزه با فساد، احیای سازمان برنامه و بودجه، شفاف‌سازی و بهبود رتبه ساختار اداری را از جمله اقدامات دولت یازدهم برشمرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تداوم طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: در فاز بعدی این طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور قرار دارد.

15:10

مخالف کلیات کابینه دوازدهم/ ذوالنوری: چرا بعد از برجام با بانک‌های در پیتی فقط رابطه بانکی برقرار کرده‌ایم؟

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت می گوید به خاطر مسئله نرم‌افزاری محدودیت‌هایی برای ارتباط با بانک‌های بزرگ وجود دارد. اما پس چرا با بانک‌های در پیتی رابطه بانکی برقرار شده درحالی که سیستم بانکی بین‌المللی از یک قاعده پیروی می کند.

حجت الاسلام مجتی ذوالنوری در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس خاطرنشان کرد: سن کابینه یک سال افزایش پیدا کرده در حالی که صحبت از جوان شدن کابینه پیش از این مطرح شده بود و شعار دولت دراین بخش عملی نشده.

وی افزود: امروز رئیس‌جمهور گفت هیچ فشاری در تعیین اعضای کابینه وجود نداشته است اما پس از 20 دقیقه در صحبت‌هایش تاکید کرد که سه وزیر زن انتخاب شده بود اما به دلیل فشارها معرفی نشدند. اگر قرار باشد حرفها در 20 دقیقه تغییر کند وای به حال کشور در 4 سال آینده.

وی با انتقاد از عدم معرفی وزیر علوم گفت: آیا از میان 100 هزار هیئت علمی هیچ کس شایستگی و توانمندی معرفی شدن به عنوان وزیر علوم شدن را نداشت که امروز شاهد معرفی کابینه ناقص نباشیم.

نماینده قم در خصوص برنامه‌های پیشنهادی دولت در بخش فرهنگی تصریح کرد: من هرچه گشتم هیچ رنگ و بویی از دین در برنامه های فرهنگی نیافتم و در حکومتی دینی و در جمهوری اسلامی اگر بگوییم برنامه‌ای سکولار و لائیک در حوزه فرهنگ ارائه شده بسیار تاسف آور است. حوزه فرهنگ که همیشه دغدغه رهبری بوده است نباید دین و اندیشه دینی در آن کمرنگ باشد.

وی ادامه داد: بودجه‌های قرآنی در برنامه‌های فرهنگی دولت کجاست؟ البته من معتقدم وظیفه همه ما است که از دولتی که دو پایه مشروعیت تنفیذ رهبری و رای ملت را دارد باید حمایت کرد و به آن کمک نمود. اما باید این دقت را نیز داشت که دستاوردهای آن را از دست ندهیم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: سه نگاه در فرهنگ وجود دارد. یک نگاه نگاه تصدی‌گری و خشونت آمیز و سختگیرانه که حتما مردود است. نگاه دوم نگاه ولنگارانه فرهنگی است که متاسفانه در مدیریت کشور شاهد آن هستیم وقتی رئیس‌جمهور می گوید ما مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم یعنی همین نگاه حاکم است. اما یک نگاه نگاهی است که رهبری فرمودند که فرهنگ مانند باغی است که باید از آن صیانت شود تا گیاهان هرز در آن نرویند و مانع رشد میوه‌های زیبا و پرخاصیت نشوند.

وی تاکید کرد: فضای مجازی امروز مهمترین دغدغه مردم است اما رئیس‌جمهور در دوره 4 ساله یک پنجم جلسات شورای عالی فضای مجازی را تشکیل داد و یا در آن حضور یافت و امروز باید پاسخگو باشد که چرا شبکه ملی راه اندازی نشده و اینترنت ما با این وضع فعلی در اختیار ملت است. همینطور با حلوا حلوا گفتن نیز دهان شیرین نمی شود و نمی شود دائم ژست حمایت از هنرمندان گرفت اما مشکلی از مشکلات هنرمندان حل نکرد و بیمه هنرمندان همچنان لاینحل است.

نماینده قم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص برجام و سیاست خارجی گفت: سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در عرصه سیاست خارجی طبق فرموده رهبری باید مورد تاکید باشد. اما این سوال مطرح است که اگر نقض برجام شود و آمریکا به تعهدات خود عمل نکند ما چه باید بکنیم و چرا دست ما برای مقابله با نقض برجام و مقاومت خالی است و فکری برای ایستادگی نشده است؟

15:00

موافق کلیات کابینه دوازدهم/ لاهوتی: دولت دوازدهم برای حل چالش‌های مهم تدبیر کند

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی چالش‌ها و مشکلات فعلی کشور، خواستار تدبیر دولت برای حل این چالش‌ها در دوره جدید شد.

مهرداد لاهوتی در جلسه علنی بعدازظهر امروز مجلس به عنوان موافق کلیات کابینه دوازدهم، اظهار داشت: مشکلات و چالش‌هایی در حوزه مصرف انرژی، مبارزه با فساد و جمعیت شهری وجود دارد که دولت باید برای حل آنها تدبیر کند. البته دولت خط مشی کلی خود را به مجلس ارائه داده و باید بر اساس آن مطالبات خود را از دولت به پیش ببریم.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش واردات و افزایش صادرات، گفت: خلاصه اقتصاد مقاومتی هم همین است که نگاه ما کاهش واردات و افزایش صادرات باشد اگرچه متاسفانه در چهار ماهه اول امسال شاهد افزایش واردات بوده‌ایم. قصد من تبیین وضعیت است و معتقدم آقای روحانی برای این اوضاع راهکاری در نظر گرفته‌اند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت کاهش وابستگی به نفت و توجه به صنعت گردشگری، یادآور شد: من از آقای روحانی حمایت می‌کنم. قبل از ایشان سرمایه‌گذاری خارجی زیر یک میلیارد دلار بود و در دولت آقای روحانی به ۱۱ میلیارد دلار رسید.

به گزارش ایسنا، اظهارات انتقادی مهرداد لاهوتی اعتراض بسیاری از نمایندگان را در پی داشت که معتقد بودند وی در قالب موافقت با کابینه نظرات مخالفی را نسبت به آن ابراز می‌کند.

علی لاریجانی هم به مزاح به وی گفت: «قدری هم موافق حرف بزنید».

14:50

موافق کلیات کابینه دوازدهم/ هزارجریبی: شاهد توسعه صنعت موشکی در دولت یازدهم بودیم

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت یازدهم تلاش‌های خوبی در عرصه دفاعی داشته، گفت که در دولت یازدهم شاهد توسعه صنعت موشکی بودیم.

نبی هزارجریبی در جلسه نوبت بعدازظهر امروز مجلس به عنوان موافق کلیات کابینه دوازدهم، گفت: مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مشارکت بالایی داشتند و رای اکثریت اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به آقای روحانی بود.

وی با تاکید بر ضرورت بکارگیری جوانان و زنان و استفاده از ظرفیت اقوام در ارکان اجرایی دولت، گفت: همچنین لازم است به NGO‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد توجه شود، از نخبگان استفاده شود و در حوزه سیاست داخلی هم برقراری عدالت و توجه ویژه به قومیت‌ها به صورت ویژه مدنظر باشد.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه و تیم دیپلماسی دولت یازدهم، اظهار داشت: امیدواریم مراودات خوبی که در دولت قبل وجود داشته در دولت دوازدهم ادامه پیدا کند. ما در دولت گذشته تلاش‌های خوبی در عرصه دفاعی داشتیم و شاهد توسعه صنعت موشکی بودیم. همچنین از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام هم قدردانی می‌کنیم.

13:30

آغاز جلسه نوبت عصر مجلس برای رای اعتماد به کابینه دوازدهم

جلسه علنی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازادهم دقایقی پیش آغاز شد.

نمایندگان مجلس قرار است در جلس علنی نوبت بعد از ظهر امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، ادامه سخنان نمایندگان مخالف و موافق کلیات کابینه را استماع کنند و وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم شوند.

در جلسه نوبت عصر مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و جمعی از وزرای پیشنهادی حضور دارند.

13:00

پایان اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت

اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم پایان یافت.

مسعود پزشکیان که ریاست بخشی از جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) را بر عهده داشت، اعلام تنفس کرد و گفت که جلسه نوبت عصر مجلس ساعت 14:30 آغاز خواهد شد.

12:52

مخالف کلیات کابینه دوازدهم/ کوهکن: چگونگی دفاع از آمران به معروف و ناهیان از منکر در برنامه دولت نیامده است

یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با انتقاد از برنامه پیشنهادی دولت گفت که در این برنامه به صورت واضح چگونگی اجرای برنامه‌های دولت براساس سند چشم انداز، قانون اساسی و اجرای قوانین دائمی نیامده است.

محسن کوهکن به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) گفت: برنامه ارائه شده خط مشی دولت است که در آن اشاره ای به اسلام انقلابی نشده است. قطعا باید برنامه‌ها در چارچوب عقلانیت و انقلابی و اسلامی بودن پیش رود.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در برنامه پیشنهادی به حقوق شهروندی اشاره کرده است گفت: حقوق شهروندی سیطره گسترده‌ای دارد و شامل اصول 28، 29 و 8 قانون اساسی ناظر بر تامین حق مسکن و تامین اجتماعی و حق بیان انتقادات و امر به معروف و نهی از منکر می شود. سوال این است که در کجای این برنامه به موضوع دفاع از حقوق امر به معروف و نهی از منکر و منتقدان اشاره شده است؟

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه در این برنامه تنها اشاراتی به برخی مشکلات شده است، گفت: مشکلاتی همچون حوزه آموزش و پرورش به کالبدشکافی نیاز دارد که انتظار می‌رفت دولت برنامه دقیق‌تر و جزئی‌تری برای آن معرفی کند.

کوهکن در پایان گفت: دولت در برنامه ارائه شده صحبت از چگونگی حرکت براساس سند چشم انداز، قانون اساسی و اجرای قوانین دائمی نکرده است؛ موضوعی که مغفول مانده است.

12:45

مخالف کلیات کابینه دوازدهم/حسینی کیا: باید نگاهی نو و توانی مضاعف در دولت به وجود آید

یک نماینده اصولگرای مجلس گفت که برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم کامل نیست و در آن توجه کافی به برنامه ششم نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) گفت: برنامه ارائه شده حاصل کار اصلاحات و اعتدال است که دولت به وعده‌های انتخاباتی‌اش پایبند باشد. به همین دلیل نگرانی ما این است که تیم معرفی شده همچون تیم قبلی نتواند برنامه‌ها را اجرا کند.

وی با اشاره به پیش بینی رشد 8 درصدی و ایجاد اشتغال سالیان 1.5 میلیون نفر در قانون برنامه ششم گفت: علیرغم این قانون تصریح دولت می‌خواهد 600 هزار شغل در سال ایجاد کند. ازطرف دیگر شاهدافزایش میزان نقدینگی به 2.5 برابر و افزایش سرمایه گذاری خارجی در طول چهار سال گذشته هستیم. این نشان می‌دهد مشکل در تامین مالی نیست بلکه دکترین دولت ناکارآمد بوده و باید روش جدیدی ایجاد شود.

حسینی کیا ادامه داد: در حال حاضر شاهد افزایش سود بانکی، کاهش تولید، تغییر نحوه مدیریت بانک‌ها و تغییر کارکرد نظام بیمه در کنار عوض شدن جهت‌گیری تولید هستیم که اینها همه شرایط کشور را به بحران نزدیک کرده است. در کنار همه این مشکلات افزایش سن کابینه مزید بر علت شده است که شرایط را مبهم نشان می دهد.

این عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس با بیان اینکه در برنامه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به سبک زندگی اسلامی ایرانی نشده است، افزود: این در حالی است که رهبری بر سبک زندگی اسلامی ایرانی تاکید دارد. همچنین در این برنامه بیشتر بر شکل مسائل تا محتوای آن اشاره شده است.

حسینی کیا با تاکید بر لزوم تغییر نگاه در حوزه آموزش و پرورش گفت: باید وضعیت دانش آموزان، معلمان و دانشگاهیان تغییر کند.

وی با قدردانی از اجرای طرح تحول سلامت در عین حال نسبت به افزایش هزینه ها در حوزه بهداشت انتقاد کرد و گفت: با برنامه ارائه شده هزینه‌ها در حوزه بهداشت افزایش یافته اما درآمد بیمه‌ها متناسب با هزینه‌ها نیست که باید فکری به حال آن شود.

نماینده سنقر در پایان و در جمع بندی گفت: برنامه ارائه شده کامل نیست و نیاز به تکمیل دارد. لازم است برنامه ششم مبنای حرکت باشد. موضوعی که به نگاه نو و توانی مضاعف نیازمند است.

12:37

موافق کلیات کابینه دوازدهم/ ساعی: توجه به آسیب‌های اجتماعی در برنامه دولت دوازدهم قرار دارد

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه حسن روحانی درایت و همه جانبه‌گرایی در برگزیدن افراد کابینه داشته است گفت: مساله آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌هایی است که دولت دوازدهم در دستور کار خود قرار داده است.

زهرا ساعی در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم اظهار کرد: آقای روحانی با رویکردی خردمندانه و انتخاب کابینه فراجناحی تحقق انتظارات مردم را در دستور کار قرار داده‌اند و لازم است ما هم با تاکید حداکثری برنامه و کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم سهم خویش را ادا کرده و بر درایت و هم جانبه گرایی رئیس جمهور در برگزیدن افراد کابینه صحه بگذاریم.

وی افزود: امیدواریم که حرکت در مسیر توسعه پایدار و تحقق آرمان‌های کشور با آنچه که در کابینه یازدهم شاهد بودیم، در کابینه دوازدهم هم تداوم داشته باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس، اظهار کرد: نگاه دولت در تدوین برنامه، گویای آن است که از روش‌های آزمون و خطا فاصله گرفته تا از ماحصل بتواند هنجارها و بایدها را در جهت کارآیی برنامه‌ها پیش ببرد.

وی با بیان اینکه واقعیت حال کشور ما فاصله گرفتن از هنجارها بوده است، گفت: آسیب‌های اجتماعی گسترده‌ای را شاهد بوده‌ایم که خوشبختانه دولت دوازدهم این مهم را مورد توجه برنامه‌های خود قرار داده است.

ساعی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد پنجره جمعیتی را می‌توان با یک برنامه صحیح و موثر از تهدید به فرصت تبدیل کرد و در نظر داشته باشیم زنانی که پیش از این در حوزه‌های اجتماعی فعال بودند می‌توانند در عرصه‌های سیاست و اقتصاد نیز نقش خود را ایفا کنند تا ریل گذاری دولت در مسیر عدالت جنسیتی باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه مطالبه‌گری زنان از کابینه در حد وزرا محقق نشد، اما انتظار می رود که در سطح معاونت‌ها، از این نیروهای توانمند هم استفاده شود.

وی با بیان اینکه مشکل صندوق‌های بازنشستگی نیز در دستور کار برنامه‌های دولت قرار گرفته است، گفت: توجه به پایدارسازی مالی از دیگر برنامه‌های دولت دوازدهم است، اگرچه دولت پیش از این زیرساخت‌ها را در برنامه ششم توسعه قرار داده است.

ساعی در پایان اظهار کرد: در مورد مشکلات محیط زیست نیز می‌توان با برنامه‌ریزی در جهت رفع مشکلات قدم برداشت آن هم با تصویب لوایحی مانند هوای پاک، تالاب‌ها و همچنین در مورد دریاچه ارومیه هم نیازمند رویکردهای ملی و منطقه‌ای هستیم.

12:30

موافق کلیات کابینه دوازدهم/ نعمتی: وزرای پیشنهادی از نقاط قوت کابینه دوازدهم هستند

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: انتخاب کابینه و وزرای پیشنهادی از نقاط قوت دولت دوازدهم به شمار می‌رود.

بهروز نعمتی در جلسه صبح امروز سه‌شنبه مجلس طی سخنانی در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم اظهار داشت: بدون شک انتخابات از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که در طول ۳۸ سال توانسته ایم انتخابات‌هایی را به خوبی برگزار کنیم، آقای روحانی با بیش از ۲۴ میلیون رای رئیس جمهور شد و اکنون رئیس جمهور همه است.

وی افزود: وزرایی که از طرف دولت به مجلس معرفی شده‌اند از تجربیات خوبی برخوردار هستند و این تجربیات حتما برای شعارها و مطالبی که آقای روحانی در ایام انتخابات مطرح کرد، بسیار مفید است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اعتدال از شعارهای اصلی روحانی بود، گفت: انتخاب کابینه با توجه به شناختی که از این افراد داریم که همگی از چهره های خدمتگزار هستند از نقاط قوت به شمار می‌رود و اکثر وزرای پیشنهادی افرادی هستند که از نقاط قوت خوبی برخوردارند.

این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین بیان کرد: به عنوان نمونه آقای ظریف در وزارت خارجه اقدامات خوبی را در طول حیات دولت یازدهم انجام داده که به نتیجه رسید، همچنین آقای زنگنه وزیر پیشنهادی نفت هم از افراد زحمتکش و جهادگری است که تلاش‌های خوبی را نجام داده که نمونه اخیر آن قرارداد با توتال بوده و امیدواریم اینگونه موفقیت‌ها استمرار داشته باشد.

نعمتی ادامه داد: حفظ وزرای کارآمد دولت باعث شد پیشرفت های دولت یازدهم استمرار داشته باشد و ۹ وزیری که مجددا برای وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند امروز بار سنگین دولت دوازدهم روی دوش آنها است و وظیفه‌شان سنگین‌تر از گذشته می باشد زیرا باید شعارهایی که آقای روحانی مطرح کرده اند را در جهت عملیاتی شدن پیش ببرند.

نعمتی همچنین بیان کرد: از بین وزرای معرفی شده وزیر جوانی را برای تصدی وزارت ارتباطات به مجلس معرفی کرده اند که پیش از این معاون زیرساخت ارتباطات بوده و زحمات بسیاری را در این حوزه داشته است.

نعمتی اظهار داشت: در عرصه سیاست داخلی نیز وزرایی که معرفی شده اند انسان‌های باتجربه و توانمندی هستند که توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف اقدامات خوبی را انجام دهند که یکی از این افراد آقای رحمانی فضلی است که انتظار داریم حقوق شهروندی در وزارت کشور مورد توجه قرار گیرد و منشور حقوق شهروندی توسط وزارت کشور به خوبی انجام شود.

نعمتی با بیان اینکه واقع‌گرایی و واقع‌بینی از طرف دولت یک اصل مهم است، گفت: دولت حتما باید به صورت برنامه محور به موضوعات نگاه کند و به شعارهایی که در ایام انتخابات داده شد وفاداری داشته باشد. بعضا صدایی ناکوک از دستگاه‌هایی مانند وزارت اقتصاد و سلامت شنیده می‌شود که باید با یکدیگر کوک شوند و آقای روحانی مدیریت واحدی را در این دو مجموعه داشته باشند.

12:25

مخالف کلیات کابینه دوازدهم/ کامران: طرح کارورزی به امنیت شغلی کارگران توجه ندارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: طرح کارورزی دولت همان طرح استاد شاگردی است. ضرر این طرح این است که به امنیت شغلی و بیمه کارگران توجهی ندارد.

حسن کامران در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: معوقات سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تعهد سالانه برای این سازمان تعریف شد. اگر به صندوق‌ها اعتماد داریم، صندوق ذوب‌آهن نیز باید از صندوق تامین اجتماعی بهره ببرد. کارگران این شرکت در صندوق‌شان پول ریخته بودند ولی این پول به بانک سامان داده شد و آخر هم معلوم نشد که چه شد.

وی ادامه داد: هزینه‌های جاری و درمانی سازمان تامین اجتماعی طبق برنامه اعلام شده، ۲۰۰ درصد رشد یافته است. کارگران و پیرمردها خواستار اجرای همسان‌سازی وعده داده شده وزیر تعاون هستند، اما این وعده هنوز اجرا نشده است. جدول وزارت کار می‌گوید ۴۴۰۰ میلیارد تومان وام گرفته شده اما فقط باید ۶۰۰۰ میلیارد تومان سود این وام بازپرداخت شود این پول از کجا باید آورده شود؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس سرمایه‌گذاری را لازمه ایجاد اشتغال دانست و افزود: در گذشته برای اشتغال وام به کارگران داده می‌شد اما حالا این وام به کارفرمایان داده می‌شود. سود شستا ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود اما این عدد کاهش یافته است.

کامران خاطرنشان کرد: وزارت کار با هیچ یک از نهادهای اجتماعی مشارکت نمی‌کند و به آنان وقت نمی‌دهد. سند ملی کار شایسته نیز روی زمین باقی مانده است. ۳۰۰ میلیارد تومان هم به این طرف و آن طرف بخشیده شده است.

12:15

مخالف کلیات کابینه دوازدهم/ فرهنگی: مخالفت با کلیات کابینه به معنای مخالفت با کل وزرا نیست

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: موافقت یا مخالفت با کلیات کابینه به معنای مخالفت یا موافقت با کل وزرا نیست. بنده در موافقت و مخالفت وزرای مختلفی صحبت خواهم کرد.

محمدحسین فرهنگی در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: کابینه دوازدهم تفاوت چندانی با کابینه قبل ندارد. کابینه قبلی در اشتغال، مسکن، مبارزه با فساد، انضباط مالی و اعتباری موفق نبود و در روش‌های تنگ‌نظرانه سیاسی عمل شد. عمران تا حدود زیادی تعطیل بود. فرهنگیان عزیز که وظیفه تربیت و تعلیم مدیران آینده کشور و گردانندگی چرخ‌های همه بخش‌های کشور را دارند، از شرایط معیشتی خود گلایه‌مند هستند که این همه در ۱۶ رای به رقیب و همه کسانی که در انتخابات مشارکت نداشتند، خود را نشان داد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: برخی دوستان و همفکران شما هنوز هم از مدعیان حوادث تلخ سال ۱۳۸۸ هستند و رییس‌جمهور محترم نیز از آنان مشورت می‌گیرد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی مجلس اظهار داشت: برخی مسئولان با دستگاه‌های مرکزی تماس می‌گیرند و عزل برخی مدیران را درخواست می‌کنند، کارمندان را از پست‌های خود محروم می‌کنند و اجازه ارتقاء به برخی کارمندان و مدیران را نمی‌دهند. تعطیلی و کندی پروژه‌های راهسازی و پرداخت‌های بالاتر از قیمت کارخانه برای خرید هواپیما ادامه خواهد یافت.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مدعی شد: بی‌برنامگی در بخش اشتغال همچنان ادامه خواهد یافت. نمی‌دانم اشتغال ۹۵۰ هزار نفر سالانه از کجا آمده است. برابر آمار بین یک تا ۱.۵ میلیون نیروی کار جدید وارد چرخه اشتغال می‌شود بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید اشتغال یک میلیون و ۴۰۰ هزار شغل در سال هدف‌گذاری کند.

فرهنگی برنامه ششم را مورد اشاره قرار داد و افزود: رییس مجلس به جای رییس جمهور این برنامه را ابلاغ کرد. مجلس اجرای احکام این برنامه را پیگیری خواهد کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس به خدمت نگرفتن زنان در کابینه را از دیگر ایردارات کابینه دوازداهم برشمرد و افزود: کاهش استفاده از آذری‌ها مشکل جامعه ترک‌هاست. میانگین سنی کابینه نیز با کابینه گذشته تفاوتی ندارد امیدوارم شاهد کابینه خسته قبل نباشیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مدیر کارگروه احیای دریاچه ارومیه را در دولت منصوب کردند حال نمی‌دانیم برنامه دولت برای این دریاچه چیست؟

این عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی مجلس توجه به زبان، ادبیات و فرهنگ اقوام را مورد اشاره قرار داد و افزود: انتظار داریم به انتظارات عمومی و رای دهندگانی که انتظار تحول داشتند یا افرادی که امیدی به تغییر نداشتند و در رای گیری مشارکت نکردند، پاسخ مناسبی داده شود.

12:00

موافق کلیات کابینه دوازدهم/ عارف: همراهی مجلس و دولت شرایط متفاوتی را نسبت به دوره قبل رقم خواهد زد

رئیس فراکسیون امید گفت: شرایط خوبی برای دولت دوم تدبیر وامید برقرار است و درکنار عملکرد خوب دولت در دوره قبل همراهی و کمک مجلس با دولت می‌تواند باعث برهم خوردن شرایط متفاوتی نسبت به دولت اول دکتر روحانی شود.

محمدرضا عارف نماینده مردم تهران که به عنوان موافق کلیات کابینه دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس سخن می گفت، خاطرنشان کرد: برای اینکه دولت بتواند برنامه های خود را به خوبی اجرا کند نیازمند همکاری و تفاهم است. البته در انتخاب اعضای کابینه انتخاب‌های بهتری نیز وجود داشت اما این موضوع که از دولت یک صدا شنیده شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: برنامه های اعلام شده دولت و وزرا بیانگر شناخت دقیق از مشکلات کشور است، تعامل سازنده با دنیا مبارزه با فساد و رعایت حقوق شهروندی و سیاست‌های اصلاحی در بخش‌های مختلف اقتصادی و محیط‌ زیستی نشان دهنده جهت‌گیری خوب دولت برای رسیدن به سیاست‌های بالادستی و حرکت در مسیر اجرایی شدن برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز است. اما نداشتن شاخص‌های کمی در برنامه‌های ارائه شده یک نقص است که امیدواریم در آینده در قالب احکام قانون برنامه این نقص جبران شود.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه بخش خصوصی و تاکید بر اقتصاد درون‌زا از موارد مورد تاکید دولت در برنامه خود بوده که یک ضرورت برای کشور است. همچنین اصلاح ساختار انرژی و اصلاح ساختار اقتصاد و نظام بانکی که شرایط نگران کننده‌ای دارد، در کنار برنامه‌های دولت برای انتقال نظام ارزی دوگانه به نظام شناور ارزی می تواند امیدوار کننده باشد.

وی ادامه داد: تجربه تک نرخی شدن ارز در دولت اصلاحات تجربه خوبی بود که بعدها بنا به دلایلی ادامه پیدا نکرد اما امید است که دولت بتواند دوباره شرایط را برای ثبات در بازار ارز فراهم کند. همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی که در قانون برنامه ششم به دولت تکلیف شده نیز یکی از مهمترین اولویت‌های دولت است و دولت موظف است 65 میلیارد دلار در سال براساس برنامه در بخش سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

عارف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اولویت‌های دولت دوم تدبیر و امید در بخش اجتماعی گفت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی با احکام خوبی که در برنامه‌های دولت پیش بینی شده به نظر می رسد شرایط امیدوار کننده‌ای پیدا کند. همچنین اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی که سال‌ها است وعده آن داده شده نیز باید در اولویت دولت قرار گیرد و در کنار آن اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش به عنوان سندی مترقی و تقویت سازمان‌های مردم نهاد که در دولت قبل گام‌های خوبی برای آن برداشته شد نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: واگذاری تصدی گری‌های اجرایی در بخش فرهنگ و بخش‌های غیردولتی و تقویت نظام‌های صنفی که باید به جدیت دنبال شود نیز می تواند از نقاط قوت برنامه‌های دولت و کابینه دوازدهم باشد و در بحث سیاست خارجی نیز ادامه مسیر طی شده در سال‌های اخیر در کنار توسعه روابط با کشورهای اسلامی و منطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد دسترسی آزاد به اطلاعات یک ضرورت است، گفت: اجرای قانون انتشار آزادانه اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است و برای مقابله با فساد هیچ راهی جز این وجود ندارد. همینطور عدم مداخله دولت در امور فردی و خصوصی مردم امکان دسترسی به امکانات و تسهیلات برای همه و ایجاد همدلی بین همه اقوام و فرهنگ‌های ایرانی نیز از برنامه‌های خوب و مهم ارائه شده به مجلس است که می تواند از نقاط قوت دولت و کابینه دولت دوازدهم باشد.

عارف در بخش پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حضور تعدادی از چهره‌های برجسته و موفق دولت اول تدبیر و امید و حضور چهره‌های جدید و برجسته و باسابقه در کابینه دولت دوازدهم در مجموع شرایط خوبی را رقم زده اما عدم معرفی وزیر علوم در آستانه آغاز سال تحصیلی یک ضعف برای کابینه است که امیدواریم حل شود. تلاش برای از بین بردن سیستم رانتی در اقتصاد، پایدار سازی محیط‌ زیست، محوریت منافع ملی در تصمیم گیری‌ها و رویکردهای توسعه‌ای نیز در بخش‌های اقتصادی از بخش‌های خوب برنامه‌های دولت است که امیدواریم همه آنها به خوبی شکل اجرایی به خود گیرد.

11:55

مخالف کلیات کابینه دوازدهم/ ابطحی: ترکیب تیم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت ناهمگون است

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی گفت که ترکیب تیم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت دوازدهم ناهمگون است و رییس‌جمهور نمی‌تواند با این تیم مشکلات کشور را حل کند.

محمدجواد ابطحی به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس، گفت: در حالی موافقان دولت از وجود برنامه ششم و اجرای آن توسط دولت سخن می‌گویند که بر اساس آمار تنها 30 درصد برنامه پنجم اجرایی شده است. سوال این است که دولت چه عزمی برای اجرای برنامه ششم دارد؟

وی با بیان اینکه نگاه ما برای رای اعتماد به وزرا باید مبتنی بر هماهنگی بین معاونان رییس‌جمهور و وزرای معرفی شده باشد، گفت: آقای رییس‌جمهور پشت تریبون سخن از نبود فشار برای معرفی وزرا می‌کند آن هم در شرایطی که طبق اخبار و شنیده‌های ما، جناح‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا به رییس‌جمهور فشارهایی وارد کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به برنامه دولت مبنی بر برقراری عدالت، گفت: این برنامه در حالی مطرح می‌شود که قرار بود یارانه ثروتمندان حذف شود که سوال ما این است چه مقدار از این یارانه‌ها حذف شده است؟ از طرف دیگر رییس‌جمهور صحبت از جوانگرایی در کابینه می‌کنند و مصداق آن را معرفی آقای جهرمی عنوان می‌نمایند، اما بحث ما تنها جوانگرایی نیست بلکه سخن از شکستن انحصار مدیریتی، فامیل بازی و خویشاوندسالاری است؛ آن هم نه فقط در سطح وزرا، بلکه مدیران و رده‌های پایین‌تر نیز باید چنین رویه‌ای داشته باشند که ما اخبار نگران‌کننده‌ای می‌شنویم.

نماینده خمینی‌شهر در مجلس با این اعتقاد که تیم اقتصادی روحانی در دولت یازدهم موفق نبوده است، گفت: انتظار می‌رفت ترکیب پیشنهادی کابینه دوازدهم در بعد اقتصادی نیز دچار تحول اساسی می‌شد اما وزرای اقتصاد، صنعت، نفت و راه معرفی شده همگی نشان از آن دارند که قرار است مجددا سیاست واردات بی‌رویه کالا و عدم حمایت از تولید داخلی ادامه پیدا کند. این وضعیت به گونه‌ای است که اکنون ما رتبه اول واردکننده کالا از چین را داریم.

به گفته وی، به استناد آمار گمرک اجناسی همچون سنگ پا، قلوه سنگ، زیپ، بند شلوار، بیل و کلنگ به کشور وارد شده است یا اینکه در بخش مواد غذایی وزیر راه قراردادی را با بزرگ‌ترین کیترینگ خاورمیانه بسته است که پیام آن بسته شدن کارخانه‌های مواد غذایی است. این اتفاقات همه در شرایطی رخ می‌دهد که بر اساس گفته معاون وزیر صنعت، 5200 واحد صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط تعطیل شده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با این اعتقاد که سیاست‌های دولت یازدهم باعث افزایش بیکاری، ادامه رکود، کاهش قدرت خرید، افزایش فقر و بیکاری تحصیل‌کردگان شده است، گفت: سوال ما این است که دولت دوازدهم برای جلوگیری از این شرایط و رفع این مشکلات چه برنامه‌ای دارد؟

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه سالانه 50 هزار هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود، گفت: ایران رتبه نخست در فرسایش خاک و برداشت را در دنیا دارد؛ آن هم در شرایطی که شاهد هجوم ریزگردها و خشک شدن تالاب‌ها هستیم. سوال ما این است که دولت دوازدهم برای مقابله با این معضلات چه تدابیری اندیشیده است؟

11:45

مجلس در دو شیفت به بررسی صلاحیت وزرا می‌پردازد

نمایندگان مجلس با برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت دو شیفت و تا ساعت ۱۹:۳۰ برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند.

مسعود پزشکیان در خلال بررسی کلیات برنامه هیات وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس،‌ گفت: برای ادامه جلسه در شیفت دوم احتیاج به رای نمایندگان وجود دارد.

وی افزود: بر اساس آنچه آقای لاریجانی در ابتدای جلسه علنی گفتند قرار شد جلسه صبح ۸ تا ۱۳ و جلسه بعدازظهر ۱۴:۳۰ تا ۱۹:۳۰ ادامه پیدا کند. این موضوع احتیاج به رای نمایندگان دارد تا کار با همین سیاق ادامه پیدا کند.

بر این اساس نمایندگان با ۱۳۹ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۶۷ نماینده حاضر در مجلس با برگزاری جلسات علنی به صورت دو شیفت موافقت کردند.

11:40

مخالف کلیات کابینه دوازدهم/ فلاحت‌پیشه: سهم هر وزارتخانه برای ایجاد اشتغال مشخص نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید خود را متعهد به اجرای برنامه کلان کشور کنند، گفت که انتظار می‌رفت رییس‌جمهور در برنامه پیشنهادی‌اش فکری به حال تحزب، وضعیت بانک‌ها و جلوگیری از رانت‌ها می‌کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس با عنوان مخالف کلیات برنامه هیات دولت پیشنهادی، گفت: بنده با اکثریت وزرای پیشنهادی موافق هستم اما بحثم بر سر اصل تفکیک قوا و توافق مجلس و دولت برای اجرای تعهدات مشترک و برنامه کلان است.

وی تاکید کرد که اگر مجلس و دولت با هم همراه و همکار نشوند همچون گذشته سیل تذکرات و سوالات از وزرا در مجلس را مشاهده خواهیم کرد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه دولت در برنامه پیشنهادی خود انگار به اجبار از برنامه ششم نام برده است، گفت: کشور با مشکل بزرگی همچون ایجاد اشتغال دست و پنجه نرم می‌کند. اشتغال تعهد شرعی و قانونی است که انتظار می‌رود تک تک وزراتخانه‌ها برای آن برنامه داشته باشند و سهم هر وزارتخانه مشخص شود؛ از این رو باید از شعارهایی همچون مبارزه با فساد، ایجاد عدالت، اشتغال و مبارزه با قاچاق پرهیز کرد و وارد فاز عملیاتی شد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه دولت برنامه خود را مبتنی بر کاهش تصدی‌گری و حرکت به سمت دولت توسعه‌گرا عنوان کرده است، افزود: دولت توسعه‌گرا به معنای کاهش دخالت‌های دولت برای توسعه کشور است؛ حال اینکه دولت‌ها در کشورمان هرگاه در موضوعی دخالت کرده‌اند نتیجه منفی شده است. دولت به اسم توسعه‌گرایی دخالت می‌کند و در نهایت عده‌ای برای خود رانت ایجاد کرده که مشکلاتی به وجود می‌آورد. نمونه بارز آن را می‌توان در اجرای اصل 44 و خصوصی سازی دید.

وی با اشاره به مشکلات بانک‌ها، گفت: اکنون در بانک‌ها دو دسته فراریان بزرگ بانکی و ورشکستگان کوچک وجود دارد. 104 هزار میلیارد تومان طلب وصول نشده از بانک‌ها است که در این شرایط فراریان بزرگ بانکی کار خود را انجام می‌دهند و این تنها ورشکستگان کوچک هستند که برای گرفتن دو میلیون تومان وام یا وام ازدواج یا کشاورزی الافند و انگار برنامه روشنی برای آنها وجود ندارد.

فلاحت‌پیشه در پایان گفت: مشکل دیگر وضعیت احزاب در کشور است که هنوز احزاب در جمهوری اسلامی زیر پای جناح‌ها له می‌شوند آن هم بدین دلیل است که فضای سیاسی ما روشن نیست. لازم است برای این موضوع نیز برنامه مشخصی وجود داشته باشد.

11:35

موافق کلیات کابینه دوازدهم/ احمدی لاشکی: دولت اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر و اشتغالزا قرار داده است

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر، مستمر، اشتغالزا و ضد فقر قرار داده است.

قاسم احمدی لاشکی که در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم سخن می‌گفت، ضمن تشکر از رییس‌جمهور جهت معرفی وزرای پیشنهادی خود در زمان‌بندی قانونی به مجلس، گفت: البته بنده به عنوان عضو کمیسیون آموزش گله‌مند هستم که علیرغم اینکه در گذشته وزرا و مدیران از وزارت علوم معرفی می‌شدند چه شده که در این دوره وزیر علوم به مجلس هنوز معرفی نشده است؟

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس برنامه ششم توسعه را نهایی کرده و در دستور کار دولت قرار دارد بسیاری از وزرا نیازی به برنامه ندارند زیرا همه آنها باید مبنای کار خود را برنامه ششم قرار دهند.

نماینده مردم نوشهر در مجلس تصریح کرد: تمامی برنامه‌های وزرای پیشنهادی تطبیق داده شده و هیچ مغایرتی با برنامه‌ها و اسناد بالادستی دیده نشده است و در همه آنها فصل‌الخطاب قانون قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نگرانی مردم اغلب در حوزه اقتصاد، معاش و بیکاری است، گفت: دولت اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر و ضد فقر قرار داده که این مساله بسیار مهم است البته انسجام فکری بین کابینه معرفی شده به مجلس نسبت به گذشته بیشتر است و هماهنگی نسبی بیشتری در روش و شیوه اجرا بین وزرا وجود دارد.

احمدی لاشکی در پایان گفت: وزرای معرفی شده به مجلس اکثرا از بدنه وزارتخانه‌ها هستند و امور را می‌شناسند.

11:25

موافق کلیات کابینه دوازدهم/ بت‌کلیا: بهداشت و سازمان‌های بازنشستگی از اولویت‌های دولت هستند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه دولت دوازدهم به خوبی تهیه شده و حوزه‌های بهداشت و درمان و سازمان‌های بازنشستگی از اولویت‌ها قرار دارند.

یوناتن بت‌کلیا در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم، اظهار کرد: دولت دوازدهم تشکیل می‌شود تا با ادامه جهت‌گیری‌های اصولی دولت تدبیر و امید و اصلاح اشتباهات، متکی بر شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت مسیری را که طی شده تکمیل کند.

وی تصریح کرد: از طرف ادیان الهی و ابراهیمی شناخته شده در قانون اساسی به ویژه زرتشتیان، کلیمیان و آشوریان حمایت خود را از دکتر روحانی اعلام کرده و همراه با دولت جهت رسیدن به خواسته‌های قانونی قدم بر می‌داریم.

نماینده آشوریان در مجلس بیان کرد: برنامه دولت دوازدهم بر اساس اصولی بنا شده که پایبندی دولت به این اصول موجب خواهد شد دید مثبت نسبت به بخش عمومی ایجاد شود.

بت‌کلیا در ادامه اظهار کرد: حسن دیگر برنامه‌های دولت اصلاح بازار انرژی، سازمان بازنشستگی، اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی، اصلاح نظام مالی و اصلاح نظام مالیاتی است. ضمن اینکه در بخش‌های حمایتی نیز اصلاح سیاست‌های بازار کار، کاهش فقر و اصلاح سهام نظام عدالت مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توجه دولت به آسیب‌های اجتماعی از نقاط قوت برنامه‌ها به شمار می‌رود، گفت: حوزه‌های بهداشت و درمان و سازمان‌های بازنشستگی از اولویت‌های دولت هستند که امیدواریم بتوانند به خوبی این دو بخش را اداره کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر توجه دولت به مساله محیط زیست، اظهار کرد: انتظار می‌رود در عرصه سیاست خارجی نیز تنش‌زدایی با همه کشورها به طور عام و کشورهای منطقه به طور خاص در دستور کار دولت قرار گیرد و با حفظ برجام بتوانیم از منافع اقتصادی بهره‌مند شویم.

11:18

مخالف کلیات کابینه دوازدهم/ فولادگر: آیا وزرای پیشنهادی توانایی حل ابرچالش‌ها را دارند؟

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ابرچالش‌های اقتصادی، گفت که هیات دولت و برنامه‌های اقتصادی باید برای حل ابرچالش‌ها بسیار پرتوان‌تر باشند.

حمیدرضا فولادگر در جلسه علنی صبح امروز مجلس در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم، اظهار داشت: برنامه‌های دولت و تیم اقتصادی آن باید با توانی که برای حل ابرچالش‌ها به کار بگیرند سنجیده شود. ما با ابرچالش‌هایی در حوزه اشتغال، اصلاح نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت و محیط زیست روبرو هستیم. آیا وزرا و همکاران دولت توانایی حل این ابرچالش‌ها را دارند؟

وی افزود: ما باید تغییر گفتمان و سیاست‌زدایی از اقتصاد را از خود دولت شروع کنیم و با منتقدین مهربان‌تر باشیم. در ایام انتخابات ایجاد اشتغال یک میلیون در سال به شعار پوپولیستی تعبیر شد البته ما امیدواریم این برنامه دولت اجرایی شود.

فولادگر اضافه کرد: متاسفانه در برنامه‌های دولت به موضوع اقتصاد مقاومتی کمتر توجه شده و جایگاه مناسبی برای آن دیده نشده است. ما در سال ۹۴ قانونی تصویب کردیم که سه قوه هیاتی را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تشکیل دهند با این حال هنوز پیشرفت مناسبی در این حوزه نداشته‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان اضافه کرد: در سال‌های اخیر آمار واردات افزایش و آمار صادرات کاهش یافته و رتبه ما در کسب و کار و رقابت‌پذیری مطلوب نیست و مجموعا به نظر می‌رسد هیات دولت و برنامه‌های اقتصادی برای حل ابرچالش‌ها باید بسیار پرتوان‌تر از اکنون باشند.

11:10

مخالف کلیات کابینه دوازدهم/ صباغیان: برنامه دولت دوازدهم آرمانی است

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی برنامه ارائه شده دولت دوازدهم را آرمانی و غیرقابل سنجش توصیف کرد.

محمدرضا صباغیان در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم، گفت: ما معتقدیم برنامه ارائه شده از سوی دولت کیفی و آرمانی است و قابل سنجش نیست و متاسفانه سنخیت چندانی هم با برنامه ششم ندارد.

وی افزود: ما با وضعیت تورمی نامناسب، عدم اشتغال و بحران‌هایی روبرو هستیم که کار را برای اقتصاد کشور سخت کرده است و در برنامه ارائه شده از سوی دولت باید مشخص شود که در چهار سال آینده به کجا خواهیم رسید.

صباغیان ادامه داد: همانطور که با تدبیر دولت میزان تولید نفت از کمتر از یک میلیون بشکه به نزدیک چهار میلیون بشکه رسید ما می‌خواهیم بدانیم وضعیت اعتیاد، فساد اقتصادی، بانکداری اسلامی، بدهی دولت، وضعیت بانک‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای و کارگران و اصناف در چهار سال گذشته چطور بوده، اکنون چطور است و در چهار سال بعد چطور خواهد بود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه برنامه ارائه شده دولت کمی، نموداری و مقایسه‌ای نیست؛ البته برنامه بسیار عالی است اما بیشتر توصیه‌ای است و تقاضای ما این است که برنامه کمی باشد و این ضعف برطرف شود. ما امیدواریم کابینه معرفی شده موفق باشد و از آنها حمایت می‌کنیم و هدف از طرح این بحث‌ها، رفع ضعف‌ها و اشکالات است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به نقش مردم در سرنوشت خود، یادآور شد: تاکید رییس‌جمهور بر آزادی و امنیت و همچنین حمایت از افشاگری مالیاتی قابل تحسین است و ما امیدواریم از افشاگری مفاسد اقتصادی هم حمایت شود و گفته شود درصد افراد صاحب قدرت و کسانی که فرار مالیاتی دارند چقدر است.

11:10

رئیس‌جمهور مجلس را ترک کرد

26 دقیقه باقیمانده وقت رئیس‌جمهور به درخواست وی به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور اختصاص خواهد یافت.

قوامی: لزوم رای‌گیری درباره کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی/ لاریجانی: در نص آیین‌نامه رای گیری وجود ندارد

هادی قوامی در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، 24 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای با اشاره به ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای، گفت: قانون‌گذار کار عبث نمی‌کند، روال در مجلس شورای این است که هر طرح یا لایحه‌ای که در صحن مطرح می‌شود وقتی کلیات مطرح می‌شود و موافق و مخالف صحبت می‌کنند در خصوص کلیات رای‌گیری انجام می‌شود و بعد از رای گیری کلیات وارد جزئیات می‌شویم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده 206آیین‌نامه داخلی مجلس ، گفت: در این ماده آمده است پس از آن مجلس بررسی برنامه دولت و ترکیب هیئت وزیران را با ترکیب 5نفر از نمایندگان مخالف و 5نفر موافق با حفظ ترکیب 1نفر مخالف و 1نفر موافق و هرکدام برای 15 دقیقه انجام خواهد داد و سپس رئیس جمهور و فردی که تعیین می‌کند پاسخ می‌دهند.

وی با بیان اینکه در آیین نامه داخلی مجلس همچنین در ادامه آمده است که در پی اظهارات و دفاعیات آقای رئیس‌جمهور مجلس در مورد برنامه‌ها و وزرا شور می‌کند، ادامه داد: درواقع ما دوبخش را باید داشته باشیم، اگر بنا بود در مورد کلیات رای گیری نکنند آقای رئیس‌جمهور یک مقدمه را قرائت می‌کرد بعد به جزئیات وارد برنامه وزرا می‌شدیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در سال 68 روال اینگونه بوده است، تصریح کرد: در مورد کلیات رای‌گیری می‌شد بعد از رای آوردن کلیات وارد جزئیات می‌شدند.

علی لاریجانی در ادامه در پاسخ به تذکر آیین‌نامه ای نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، گفت: ما مقید به نص آیین‌نامه هستیم، در نص آیین‌نامه رای گیری وجود ندارد و ما هر زمانی نمی‌توانیم رای‌گیری کنیم.

وی با بیان اینکه مطلبی که گفتید در خصوص طرح‌ها و لوایح درست است در آنجا کلیات را رای‌گیری می‌کنیم بعد وارد جزئیات می‌شویم، تصریح کرد: اینکه می‌فرمایید قانون‌گذار کار عبث نمی‌کند، این کار عبث نیست؛ شما وقتی در مورد هیئت وزیران صحبت می‌کنید در مورد اهداف، نقشه‌راه و برنامه‌ها علل‌العموم دولت صحبت می‌کنید و بعد در مورد تک‌تک وزرا.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: چیزی که شما می‌گویید نیازمند تغییر آیین‌نامه داخلی است و با این آیین‌نامه چنین کاری امکان پذیر نیست.

11:05

کواکبیان: برگزاری جلسه علنی در نوبت بعدازظهر نیاز به موافقت نمایندگان دارد/ دکترلاریجانی: برای برگزاری نوبت عصر رأی گیری خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به اعلام بدون رأی برگزاری جلسه علنی در نوبت عصر انتقاد کرد و رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر یادآور شد: در آخرین دقایق جلسه نوبت صبح برای برگزاری نوبت عصر رأی گیری خواهیم کرد.

مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 205 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در رسانه ها مطرح شده که مجلس صبح و بعدازظهر جلسه علنی خواهد داشت در صورتی که برگزاری جلسه در نوبت عصر نیازمند رأی گیری و نظر موافق نمایندگان است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه اخطار و تذکرات سایر نمایندگان برای عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی دانشگاه ها هستیم بهتر بود دولت وزیر پیشنهادی علوم را معرفی می کردند اما ایراد مهم تر به هیات رئیسه مجلس وارد است که اگر قانون به این شکل تفسیر می شود چرا اصرار بر بررسی رأی اعتماد وزرا در این روزها داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: رئیس جمهور اصراری بر بررسی فوری وزرای پیشنهادی نداشت بنابراین می توانست بررسی به تاخیر بیفتد تا لیست به طور کامل ارائه شود.

لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: تفسیری از قانون نکرده ایم لذا اگر اخطار یا تذکر مطرح شود آن را پاسخ خواهیم داد، هم اکنون نیز براساس نظر ما اشکال قانونی به دلیل عدم معرفی یک وزیر جهت اداره مجلس وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تذکر ماده 205 آئین نامه داخلی مجلس یادآور شد: قانون آئین نامه می گوید بررسی جلسه رأی اعتماد وزرا در نوبت صبح و عصر تشکیل شود اما برای برگزاری جلسه عصر نیاز به رأی نمایندگان است که ما در آخرین دقایق جلسه صبح این رأی گیری را انجام خواهیم داد.

11:00

پورابراهیمی:معرفی نیمی از وزرا رویکرد اشتباهی است/ دکتر لاریجانی:معرفی نشدن چند وزیر اشکال قانونی ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر ضرورت اصلاح آیین‌نامه در خصوص معرفی هیأت وزیران به مجلس گفت: اینکه در آیین‌نامه آمده رئیس جمهور می‌تواند نسبت به معرفی نیمی از هیأت وزیران در بازه زمانی اقدام کند بدعت اشتباهی است.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکری با تأکید بر ضرورت اصلاح آیین‌نامه در بخش معرفی وزرا به مجلس گفت: در آیین‌نامه آمده است که رئیس جمهور می‌تواند نسبت به معرفی نیمی از وزرا اقدام و مابقی را برای بعد در دستور کار قرار دهد که این موضوع اگر اصلاح نشود بدعتی در این حوزه می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد فعلی در خصوص معرفی نیمی از وزرا به مجلس که در آیین‌نامه آمده مطلوب نیست، افزود: برای رفع این اشکال باید آیین‌نامه را در این بخش مورد اصلاحاتی قرار بدهیم تا رئیس جمهور در موعد مقرری موظف به معرفی هیأت وزیران به مجلس باشد.

وی ادامه داد: تعیین بازه زمانی مشخص برای معرفی وزرا به مجلس از حیث اینکه همه هیأت وزیران معرفی شوند لازم است از این رو باید آیین‌نامه مورد تغییراتی واقع شود.

لاریجانی در پاسخ به تذکر پورابراهیمی گفت: در حال حاضر نقصی در آیین‌نامه نمی‌بینیم، استنباطی که اکنون ما از قانون اساسی داریم این است که اگر چند وزیر معرفی نشوند به هر دلیلی به این معنا نیست که هیأت وزیران تشکیل نشود بنابراین از نظر بررسی مجلس اشکال قانون اساسی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از نظر آیین‌نامه نیز در تبصره 2 ماده 236 آمده که چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد ندهد و یا وزارتخانه‌ای به هر دلیلی وزیر نداشته باشد که به هر دلیل می‌تواند همین موضوع مورد نظر شما باشد باز هم فعالیت‌ها ادامه دارد.

لاریجانی تأکید کرد: اشکال آیین‌نامه‌ای در این رابطه وجود ندارد اما اگر شما معتقد به تغییر آیین‌نامه هستید تا رئیس جمهور همه اعضای هیأت دولت را در بازه زمانی مشخص به مجلس معرفی کند طرحی در این رابطه تدوین کنید.

10:51

قاضی‌پور: رییس‌جمهور برای وزارت علوم فردی از آذری‌زبان‌ها معرفی کند/ لاریجانی: در دولت آذری کم نیست

نادر قاضی‌پور در تذکر قانون اساسی در حین معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رییس‌جمهور گفت: اصل ۱۴۲ قانون اساسی می‌گوید دارایی رییس جمهور و وزرا و اقوام باید قبل و بعد از مسئولیت معرفی شود. در دولت قبل دو تن از وزرا دارایی خود را معرفی نکردند. نمایندگان درخواست دارند که این کار انجام شود. اصل ‌۱۹ قانون اساسی هم می‌گوید مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای باشند برابر هستند. از کل آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل یک وزیر هم معرفی نشده و ما از رییس‌جمهور می‌خواهیم از مردم کاردان و شایسته این منطقه در معرفی وزیر باقی مانده استفاده کند.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات نماینده مردم ارومیه گفت: درباره مطلب شما در خصوص اموال وزرا که در دولت قبل این کار را کردند اینجا هم اگر رای بگیرند باید این کار را کنند. در مورد مطلب دوم تردیدی نیست. برادران آذری زحمت زیادی کشیدند در طول تاریخ. در این دولت هم آذری کم نیست. شما زنجانی ها را هم باید آذری بدانید.

10:41

عدم معرفی همه کابینه خلاف قانون است/ از رییس‌جمهور و رییس‌مجلس به کمیسیون اصل نود شکایت کردم

جهانبخش محبی‌نیا حین سخنان رییس‌جمهور در تذکر و اخطار قانونی اساسی گفت: آقای لاریجانی تذکر من مواد ۲۰۴ و ۲۰۶ و حتی مواد بعدی آیین‌‌نامه است. اصل ۱۳۳ قانون اساسی را هم مستمسک اخطار خود قرار می‌دهم. البته توضیح بین نطق اقای روحانی کُر و حرارت اخطار حقیر را گرفت.

نماینده مردم میاندوآب ادامه داد: من نسبت به دو مرحله‌ای کردن معرفی کابینه اخطار دارم. ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که رییس‌جمهور کتبا اسامی همه هیات وزیران را به همراه شرح حال آنها ارائه بدهد. ماده بعدی میگوید اخذ رای اعتماد برای هیات وزیران. در همین ماده می‌گوید. چنان چه مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد رییس جمهور می‌تواند سرپرست انتخاب کند.

او افزود: در نتیجه همه وزرا باید معرفی شوند نه ناقص. پس آیین نامه و منطق ماهوی دولت این امر را به شکل ایجابی بر ما متبادر می‌کند. این دفعه اگر از سر لاعلاجی بوده دوره بعدی پنج وزیر را انتخاب معرفی و بعد همه وزرا را انتخاب نکنند و بخواهند سرپرست انتخاب کنند.

محبی‌نیا اظهار کرد: من با اجازه شما، از دست شما و رییس جمهور به کمیسیون اصل نود شکایت کردم. از این رو بی نهایت از اقای رییس جمهور عذرخواهم هرچند که آن را پس خواهم گرفت.

لاریجانی در ادامه گفت : تذکر شما خوب بود اما به نظر نمی‌آید وارد باشد. مقصود شما این است که همه هیات وزیران باید معرفی شود ما کلمه «همه» را نداریم. در اصل ۱۰۶ می‌گوید رییس جمهور می‌تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید رای اعتماد بگیرد. اگر نیمی از وزرا نباشند باید برای همه رای اعتماد بگیرد. اگر از نصف بیافتد هیات وزرا معنی ندارد. اگر نه هیات سر جای خود هست.

رییس مجلس تاکید کرد: در عدم معرفی وزیر علوم ایراد قانونی ندارد؛ هرچند می‌توانست بهتر باشد که همه وزرا معرفی شوند.

حجت‌الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات نیز در اخطاری گفت: بنده اخطار اصل ۱۳۳ دارم. الفاظ ظهور دارند و ظهور آنها حجت است. در این اصل می‌گوید وزرا یعنی مجموعه وزرا تعیین و برای رای اعتماد معرفی می‌شوند. در ماده ۲۰۴ هم همین طور است. می‌گوید رییس‌جمهور کتبا اسامی هیات وزرا را اعلام کند نه بخشی از آن. همان طور که آقای محبی‌نیا گفت یک نفر از وزرا ناقص است.

لاریجانی در پاسخ به اخطار نماینده مردم محلات گفت: مطلب شما مشابه آقای محبی‌نیا بود. باید این اصل همراه با اصول دیگر تفسیر شود. در اصل ۱۰۶ قانون اساسی نصاب دوباره رای اعتماد گرفتن را افتادن از نصف می‌داند. عقلایی هم همین طور است. فرض کنید همه وزرا را معرفی کردند همان روز یک نفر سکته کرد و از دنیا رفت چه باید کرد؟ مثل اقای ربیعی که درباره غیبت در جلسه امروز گفتند من تصادف کردم و در راه ماندم. خب مجلس باید کارش را انجام دهد و برای بقیه تعیین تکلیف کند.

09:35

از لابی‌‌ و گعده‌های نمایندگان تا تذکر لاریجانی برای رعایت نظم در صحن مجلس

در حالی که جلسه امروز مجلس با ۲۳۴ نماینده کار خود را آغاز کرد، همزمان با گشایش درب ورودی خبرنگاران به صحن علنی مجلس و در لحظه آغاز رسمی صحن علنی روحانی، به همراه ۱۷ وزیر و همراهانش در صحن حضور داشتند.

رییس جمهور کشورمان از ابتدای نشست امروز در سخنانی دفاعیات کلی خود از کابینه را آغاز کرده و هم اکنون نیز در حال سخنرانی است.

در این میان در دقایق ابتدایی سخنرانی روحانی با توجه به اینکه نمایندگان باید اسامی خود را برای سخنرانی به عنوان موافق و مخالف کلیت کابینه اعلام کنند در گوشه‌گوشه صحن گروه‌های مختلفی از نمایندگان تجمع کرده و مشغول انجام هماهنگی‌های لازم بودند که این مسئله منجر به برهم خوردن نظم جلسه در دقایق ابتدایی شد و علی لاریجانی رئیس مجلس به آنها تذکر داد که روی صندلی‌هایشان بنشینند.

همزمان با تجمع حدود ۳۰ نفر از نمایندگان از طیف‌های مختلف مجلس در گوشه سمت چپ صحن به منظور انجام هماهنگی جهت نام‌نویسی برای صحبت در مورد کابینه، گروه‌های کوچک‌تری نیز در دیگر قسمت‌های صحن تجمع کرده و با یکدیگر صحبت می‌کردند.

در این میان تلاش سه فراکسیون مجلس نیز کاملاً مشهود بود که به نظر می‌رسد عبدالکریم حسین‌زاده، محمدرضا تابش و بهرام پارسایی به عنوان سه عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در انجام هماهنگی‌های این فراکسیون نقش مهمی برعهده داشته و در طیف مقابل نیز محمد دهقانی نقندر مسئول انجام هماهنگی‌ها در فراکسیون نمایندگان ولایی است.

دهقانی در حالی که پوشه‌ای در دست دارد در صحن حرکت کرده و با نمایندگان مختلف صحبت می‌کند که از جمله می‌توان به درخواست او از محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده اصولگرا و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد که بر این اساس از او خواست در مخالفت با ظریف نام‌نویسی کند.

از دیگر نکات جالب در حاشیه نشست علنی امروز مجلس همزمان با صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که میان نمایندگان فراکسیون‌های مختلف انجام می‌شود در مواردی صحبت‌هایی نیز میان نمایندگانی با سلایق سیاسی مختلف در جریان است.

هم اکنون گروهی از اصولگرایان با محوریت دهقانی در گوشه‌ای از صحن سرگرم انجام مذاکرات خود هستند که حضور جواد کریمی قدوسی، محسن کوهکن، حسین نوروزی و عباس گودرزی در این جمع به چشم می‌آیند.

همزمان در حالی که اصولگرایان در نیمه سمت راست صحن گعده کرده بودند تعدادی از اصلاح‌طلبان هم در منتها‌علیه سمت چپ مشغول مذاکره بودند. در این جمع حدوداً ۱۰ نفره محمدرضا تابش، عبدالکریم حسین‌زاده بهرام پارسایی، مسعود گودرزی، قاسم میرزایی‌نیکو، شهاب نادری، محسن علی‌جانی زمانی، فریده اولادقباد و فاطمه سعیدی حضور داشتند.

از دیگر حواشی جالب امروز صحن این بود که پس از سپری شدن کمتر از یک ساعت از آغاز جلسه علنی مجلس و سخنرانی رئیس جمهوری در صحن لحظاتی نطق رئیس جمهور متوقف شد.

علی لاریجانی در این لحظه با یادآوری زمان باقی مانده از مهلت انجام نطق خطاب به روحانی گفت که دو ساعت و نیم فرصت صحبت دارد که این مسئله منجر به واکنش توام با مطایبه روحانی شد.

حسن روحانی با لبخند خطاب به نمایندگان و رئیس مجلس گفت: به هرحال «مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد» من هم ۲۰ سال شبیه به شما نماینده بودم و این فضا را درک می‌کنم و وقتی که روسای جمهور برای معرفی کابینه به مجلس می‌آمدند، مثل شما بودم.

روحانی تاکید کرد که با جمع‌بندی سخنانش فرصت را در اختیار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری قرار خواهد داد.

08:20
آغاز سخنرانی روحانی در دفاع از کابینه پیشنهادی

بعد از آن نوبت به رئیس‌جمهور رسید که طبق آیین نامه داخلی مجلس حدود دو ساعت ونیم برای دفاع از وزیران پیشنهادی اش فرصت داشت. البته چون طبق آیین نامه رئیس‌جمهور می توانست از بخشی از وقت خود در پایان جلسه بررسی صلاحیت وزرا و قبل از رای گیری برای کابینه استفاده کند، حدود دو ساعت و ۴ دقیقه صحبت کرد و ۲۶ دقیقه باقیمانده وقت رئیس‌جمهور به درخواست وی به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور اختصاص یافت.

سپس رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از مجلس به دلیل مهمان نوازی در مراسم تحلیف گفت: آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت برنامه‌های اساسی در ۴ سال آینده است.
رییس جمهور در مجلس در دفاع از وزیران پیشنهادی‌اش

وی با اشاره به این‌که «مردم در انتخابات اخیر مسیر اعتدال و برنامه های رئیس‌جمهور منتخب را برگزیدند»، اظهار داشت: من خود را به تحقق این برنامه ها متعهد می‌دانم و از حقوق همه مردم چه آن‌هایی که به من رای دادند و چه آن‌ها که به دیگران رای دادند صیانت و دفاع می کنم.

روحانی تصریح کرد: نقش نمایندگان در مجلس نقش ویژه و تعیین کننده است و رئیس‌جمهور و نمایندگان وظیفه مشترکی برای تحقق خواست مردم دارند. این وظیفه مشترک هم در تعیین وزرا تجلی می‌یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی برای اقدام و عمل. کاری که امروز آغاز می‌کنیم شروع یک همکاری ۴ ساله خواهد بود و وزیرانی که از مجلس رای اعتماد می‌گیرند باید این اطمینان را داشته باشند که در طول مسیر خدمت خود از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود. همانطور که رهبری بارها تاکید فرمودند مسائل کشور تنها با همکاری سه قوه و دیگر نهادها حل می‌شود.

پاسخ رئیس‌جمهور به شایعات در مورد انتخاب وزرای کابینه

حسن روحانی گفت: من می‌خواهم به شایعاتی که در این روزها در مورد کابینه مطرح است پاسخ بدهم. کابینه دوازدهم را با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده و پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی علمکردها و براساس کارآمدی و با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌ها موجود انتخاب کرده و به همه آن‌ها اعتماد دارم.

وی ادامه داد: در معرفی وزرا تحت فشار هیچ جناح و حزبی نبودم البته همه جریان‌ها پیشنهادات خود را مطرح کردند. شایعات دیگری هم در مورد تهیه لیست با نظر رهبری مطرح شد که درست نبود. من در چینش کابینه دوازدهم مانند کابینه یازدهم عمل کردم. با رهبر انقلاب من سابقه رفاقت ۵۰ ساله و ارادت به ایشان داشته و در همه مسائل مهم با ایشان مشورت می کنم ایشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است را تذکر می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: معرفی وزرا در چارچوب قانون اساسی است و امروز من ۱۷ وزیر را به شما معرفی می کنم و وزیر علوم را نیز در فرصت باقیمانده معرفی خواهم کرد. دلیل آن‌که وزیر علوم معرفی نشد این است که در ساعات پایانی تهیه لیست وزرا، وزیر پیشنهادی علوم اعلام انصراف کرد و دیگر فرصت نبود فرد جدیدی را معرفی کنیم.

روحانی در دفاع از بطحایی: برای وزارت آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به بیان سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده برای این وزارتخانه پرداخت.

روحانی ضمن تقدیر از فانی و دانش آشتیانی وزرای پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم و آرزوی موفقیت برای آن‌ها با تاکید بر این‌که «وزارت آموزش و پرورش مهمترین و بزرگترین وزارتخانه است»، گفت: هرچه در این وزارتخانه کار تلاش و سرمایه گذاری کنیم شاهد نتایج بهتری برای جامعه وکشور خواهیم بود.

رییس‌جمهور اظهار داشت: من همانطور که انتظار دارم همه ۱۷ وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد کسب کنند، برای وزارت آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم؛ چراکه دلم می‌خواهد وزیر این وزارتخانه بسیار قوی و با حمایت نمایندگان و مجلس مسئولیت بسیار سخت و پیچیده آموزش و پرورش را برعهده بگیرد.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: آذری‌جهرمی پرورش یافته فضای بعد از انقلاب است

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بیان سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده برای این وزارتخانه پرداخت.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تقدیر از محمود واعظی وزیر پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم، اظهار داشت: آقای واعظی زحمات بسیاری کشیدند و کار بزرگی در زمینه دولت الکترونیک و زیرساخت‌ها انجام دادند. همچنین در زمینه شبکه ملی اطلاعات اقدامات بسیار موثری انجام شده است و فضای کسب وکار و علم و دانش وارتباطات مناسب را در کشور فراهم کرده است که کار بسیار بزرگی بوده است و از افتخارات دولت یازدهم محسوب می شود.

رئیس جمهور با بیان این‌که «ان‌شاءالله شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم به طور کامل فعال خواهد شد» به آذری جهرمی؛ وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: برای این وزارتخانه برای نخستین بار جوانگرایی را تجربه می‌کنیم. همواره یکی از آرزوهای من در دولت یازدهم موضوع جوانگرایی بوده و به همه وزرا توصیه کرده‌ام و کتبا نیز در این دولت به آن‌ها ابلاغ خواهم کرد که تمام وزرا باید در سمت‌های بالا از تعدادی جوان و زنان استفاده کنند.

روحانی در دفاع ازعلوی: وزیر اطلاعات عملکرد بسیار خوبی در مقابله با تروریست‌ها داشته است

رئیس‌جمهور در دفاع از علوی با اشاره به اینکه آشنایی من با وزیر اطلاعات به دوران نمایندگی در مجلس برمی‌گردد، گفت: وزیر اطلاعات عملکرد بسیار خوبی در مقابله با تروریست‌ها د اشته است.

حسن روحانی به دفاع از سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و در معرفی وزیر اطلاعات به نمایندگان مجلس اظهار داشت: وزیر اطلاعات باید برای تامین امنیت توام با آرامش تلاش کند. وظیفه وزارت اطلاعات سنگین است. ما به دنبال تامین امنیت و آرامش در کشور هستیم. اگر نحوه ایجاد امنیت دقیق نباشد، آرامش به هم می‌خورد. بنابراین وزارت اطلاعات می تواند با رعایت کامل حقوق مصرح در قانون اساسی و رعایت حقوق شهروندی، احترام به مردم و برخورد حداقلی، امنیت کشور را تامین کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه عملکرد وزارت اطلاعات در مقابله با تروریست‌ها خیلی خوب بوده است، خاطرنشان کرد: در زمینه رفتار با مجرمان عملکرد وزارت اطلاعات بهتر از قبل شده اما من هنوز رضایت کامل از برخورد ماموران با دستگیرشدگان ندارم. گزارش‌هایی که در این زمینه به من رسیده مطلوب نیست و آقای علوی باید این مسائل را حل کند.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد: کرباسیان سابقه طولانی در مدیریت رده‌های بالای اقتصادی کشور دارد

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به این‌که «مسعود کرباسیان سابقه طولانی در مدیریت رده‌های بالای اقتصادی کشور دارد»، گفت: وی در زمینه علم و دانش و ترجمه و نوشتن کتاب هم موفق بوده است. رشته تحصیلی وی نیز برنامه ریزی و مدیریت است.

روحانی در معرفی وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به این‌که «یکی از موفقیت‌های کرباسیان ساماندهی گمرک بود»، خاطرنشان کرد: گمرک ما خیلی مشکل داشت اما با تلاش‌های کرباسیان سامانه الکترونیکی در گمرک فعال شد، درآمد گمرک افزایش یافت و با فساد مبارزه شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از وزیر اقتصاد مبارزه قاطع با پولشویی و اجرای همه مقررات و آیین‌نامه‌های مقابله با پولشویی، مقابله با فسادهای سازمان یافته، اصلاح نظام بانکی، رفع مقررات زائد برای کسب و کار، انضباط مالی، اصلاح نظام مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی، سالم سازی مسیر خصوصی‌سازی، برقراری دولت الکترونیک و حل مشکلات بیمه را می‌خواهم.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی خارجه: ظریف فردی پرکار، کارشناس و با صبروحوصله زیاد است

رئیس‌جمهور در دفاع از ظریف با اشاره به این‌که «آقای ظریف فردی با تقوا، پاکدامن، کارشناس در مسائل سیاست خارجی، پرکار و با صبر و حوصله زیاد است»، گفت: مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب به صبروحوصله زیادی نیاز داشت که ظریف این صبر را داشت و برای ملت کار بزرگی انجام داد.

روحانی در دفاع از محمدجواد ظریف با بیان این‌که «ظریف کار بزرگی انجام داده و توطئه بزرگ دشمنان را خنثی کرد»، گفت: از وزیر امورخارجه و سایر وزرا برای رفع این توطئه دشمنان تشکر می‌کنم. چندین سال چماق اصل ۷ منشور سازمان ملل بر سر ما بود اما توانستیم آن را از بین ببریم.

وی ادامه داد: بعضی فکر می‌کنند برجام فقط یک مسئله اقتصادی است در حالی‌که برجام به امنیت ملی ما و برهم زدن توطئه آمریکا هم مرتبط است. امروز ما کار هسته‌ای انجام می دهیم و دنیا به ما کمک می‌کند. ما حق هسته‌ای خود را تثبیت کرده‌ایم. از سویی منع معاملات نظامی را محدود کرده و از این طریق راه را برای تقویت بنیه نظامی کشور باز کرده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان این‌که «بحث برخی ترامپ و کنگره نیست بلکه با برجام مشکل دارند»، گفت: از ظریف حفظ برجام و استفاده از آن برای کشور، استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه و فناوری و تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش مشکلات منطقه‌ای، انتشار تصویر مناسب از ملت ایران در جهان، کسب جایگاه مناسب در نظام بین‌المللی و توجه به محیط‌ زیست را خواستارم.

روحانی در دفاع از قاضی‌زاده هاشمی: وزیر بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت زحمات زیادی کشید

رئیس‌جمهور در دفاع از قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه «وزیر بهداشت زحمات زیادی برای اجرای طرح تحول سلامت کشیده است» گفت: اجرای این طرح بسیار سخت و بزرگ بود.

روحانی در دفاع از قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت با اشاره به اینکه همه دولت باید برای اجرای طرح تحول سلامت تلاش کنند، اظهار داشت: آقای قاضی زاده از کمبود بودجه اوقاتش تلخ می شد، اما الحمدلله مردم از اجرای این طرح راضی هستند.

رییس جمهور گفت: از وزیر بهداشت ساماندهی نظام تشخیص، اجرای پرونده الکترونیک سلامت، سطح بندی خدمات، حذف همپوشانی های بیمه و توسعه توریسم سلامت را می خواهم.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ربیعی کارگر بوده و طعم مضیقه را چشیده است

رئیس‌جمهور در دفاع از ربیعی؛ وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که «آن‌هایی که سختی ندیده‌اند حس نمی‌کنند مضیقه چیست»، گفت: وزیر تعاون طعم مضیقه را در زندگی چشیده است و خودش کارگر بوده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ربیعی در زمینه سیستم رفاه اجتماعی برنامه و فکر خوبی داشته که باید آن را ادامه دهد.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری: آوایی فرد معتدلی است

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به اینکه «آوایی شخصیت شناخته شده در حوزه قضایی است» گفت: هرچه درباره آوایی شنیده‌ایم از اعتدال وی بوده است.

روحانی با اشاره به سابقه آشنایی خود با آوایی از اوایل انقلاب، اظهار داشت: هر وقت آوایی چیزی می گفت برای ما اطمینان آور بود زیرا به روحیه اعتدالگری وی اعتقاد داشتیم.

رئیس‌جمهور گفت: من از آقای آوایی توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندی، مبارزه با فساد، بهبود سازمان تعزیرات و توجه به مسائل حقوقی ایرانیان خارج از کشور را می خواهم.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: شریعتمداری جزو مدیران برتر کشور است

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار داریم تا وزیر معرفی شده صنعت، معدن و تجارت با سه معاون قبلی خود بتواند به بهبود فضای کسب و کار و مبارزه جدی با فساد بپردازد.

روحانی اظهار داشت: شاید این‌که برخی به آقای نعمت‌زاده می‌گویند پدر علم صنعت، نادرست نباشد. درست است که ایشان شیخ الوزرای ما در دولت یازدهم بودند اما همیشه در تلاش و سفر برای پیشبرد امور بودند.

وی با اشاره به دلایل معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر آتی صنعت نیز گفت: محمد شریعتمداری امروز برای قبول کردن این مسئولیت معرفی شده است. ایشان جزو مدیران برتر هستند. در دولت قبل معاون اجرایی رئیس‌جمهور بوده است.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: صالحی به مسائل حوزه و دانشگاه مشرف است

رئیس‌جمهور در دفاع از سید عباس صالحی گفت: وقتی وظیفه‌ای بر عهده دولت و وزارت ارشاد است دستگاه‌های دیگر حق مداخله در امور کشور را نباید داشته باشند. اگر این حق وجود دارد بهتر است مجلس شورای اسلامی وظیفه را به همان نهادها واگذار کند نه به دولت.

روحانی با تشکر از دو وزیر پیشین این وزارتخانه اظهار داشت: علی جنتی و دکتر صالحی امیری تلاش‌های زیادی برای پیشبرد اهداف وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: امروز سیدعباس صالحی مسئولیت را بر عهده می‌گیرد. این در حالی است که ما 4 سال از حضور ایشان در همین وزارتخانه استفاده کرده‌ایم. ایشان اشراف خوبی به شرایط حوزه و دانشگاه دارد.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی دفاع: امیر حاتمی کاملا به امور وزارت دفاع مسلط است

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امیر حاتمی سال‌ها جانشین این وزارتخانه بوده و کاملا به امور آن مسلط است.

روحانی ضمن تقدیر از سردار حسین دهقان وزیر دفاع دولت یازدهم بخاطر فعالیت‌های انجام شده در این دوره تاکید کرد: امیر سرتیپ حاتمی شخصیتی است که در رده‌های مختلف ارتش و در صف و ستاد حضور داشته است. ایشان همچنین در ستاد کل نیروهای مسلح نیز حضور داشته و مدت زیادی را با آقای سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همکاری داشته است و از این به بعد نیز در کنار ایشان فعالیت خواهند داشت.

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی راه

رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: ان‌شاءالله در دولت دوازدهم در بخش مسکن شاهد حرکت بسیار خوبی خواهیم بود.

روحانی اظهار داشت: آقای عباس آخوندی وزیر بسیار فعالی در دولت یازدهم بود، گرچه نتوانستیم با ایشان در بخش مسکن به توافق نهایی برسیم اما در دولت دوازدهم توجه به مسکن اولین موضوعی است که من از او می‌خواهم.

روحانی با بیان اینکه یکی از مشکلات آقای آخوندی در استان تهران شهرداری این شهر بود که مشکلات آن هیچگاه هم حل نشد، افزود: با توجه به شورای شهر جدید و انتخاب شهردار جدید در تهران امیدواریم هماهنگی‌ها میان مجموعه شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی افزایش یابد.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت: زنگنه با تخصصش ایران را در حوزه گاز خودکفا کرد

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت گفت: دیدیم که با قطع گاز وراداتی از سوی خارج ما به مشکل برنخوردیم. زنگنه در این حوزه اقدامات موثری داشته است.
وزیر پیشنهادی نفت

روحانی اظهار داشت: بیژن زنگنه کار بسیار بزرگی در حوزه نفت انجام داده است. من در آغاز دولت یازدهم در مجلس عرض کردم که به چه دلیل اصرار دارم در حوزه نفت ایشان وزیر باشند. من از تخصص و خبرگی ایشان باخبر هستم.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو: بیطرف در زمینه وزارت نیرو تجربه و مهارت بسیاری دارد

رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی نیروی دولت دوازدهم گفت: آقای بیطرف سال‌ها در زمینه وزارت نیرو تجربه و مهارت بسیاری دارند.

روحانی به اقدامات انجام شده از سوی حمید چیتچیان وزیر این وزارتخانه در دولت یازدهم اشاره و با تشکر از او اظهار کرد: آقای مهندس چیتچیان کار بسیار بزرگی در بخش آب و برق انجام دادند. ایشان در مناطق استراتژیک کارهای عظیمی کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به پیشنهاد حبیب‌الله بیطرف به عنوان وزیر نیروی دولت دوازهم اظهار کرد: آقای بی‌طرف سال‌ها در زمینه وزارت نیرو تجربه و مهارت بسیاری دارند.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی کشور: رحمانی‌فضلی برای هماهنگی با افراد و نهادهای مرتبط با وزارت کشور سعه صدر خوبی دارد

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی کشور گفت: رحمانی فضلی توانست سه انتخابات را با موفقیت برگزار کند و از سوی دیگر ایشان برای هماهنگی با افراد و نهادهای مرتبط با وزارت کشور مثل شورای نگهبان سعه صدر خوبی دارد.

وی افزود: من از ایشان می خواهم برای تقویت و انسجام ملی در سطح ملی در بخش‌های مختلف از زنان و اهل سنت استفاده کنند. برای ما شیعه و سنی، بلوچ و کرد فرقی ندارد. ما انتظار داریم بستر برای نقش آفرینی زنان، توسعه مناطق مرز، مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با خشونت وافراطی گری و امثال آن فراهم شود.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: تحولات خوبی با حضور حجتی در وزارتخانه جهاد و کشاروزی صورت گرفته است

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: حجتی وزیری است که به موضوع کارش تسلط دارد و در دوران وزارتش هم تحولات خوبی در این حوزه انجام داده است.

روحانی اظهار داشت: حجتی در دوران دولت یازدهم نیز مسئولیت این وزارتخانه را بر دوش داشته و در این دولت هم باز این مسئولیت به ایشان واگذار شده است. به حق که ایشان وزیر شایسته‌ای و به موضوع مسلط‌ هستند.

وی ادامه داد: آقای حجتی در حوزه وزارت کشاورزی تحولات خوبی انجام داده‌اند. او کسی بود که بعد از سال‌ها ما را در گندم خودکفا کرده و در حوزه‌هایی مثل شکر، ماهی‌های در قفس، دانه‌های روغنی، مزارع مدرن و صرفه جویی در آب اقدامات مفیدی انجام داده‌ است.

پس از دفاع رییس جمهور از وزیران پیشنهادی مجلس وارد بررسی کلیات کابینه و بیان اظهارات موافقان و مخالفان شد. طبق آیین نامه مجلس 5 نفر موافق و 5 نفر مخالف با کلیات کابینه به اظهار نظر می پردازند. البته هر یک از موافقان و مخالفان می توانند بخشی از وقت خود را به شخص دیگری دهد.

08:15

معرفی موافقان و مخالفان کلیت کابینه

پس از قرائت قرآن، رنجبرزاده عضو هیات رئیسه با بیان اینکه قرعه‌کشی موافقان و مخالفان ناطق درباره کلیت کابینه نمایندگانی از سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی حضور داشتند، گفت: براساس قرعه‌کشی به عمل آمده احمد همتی نماینده مردم سمنان، زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، یوناتن بت کیا نماینده مسیحیان، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران، نبی‌رضا جبری نماینده مردم گرگان به عنوان موافق بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی دولت دوازدهم سخن می گویند.

عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز ، سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر و محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان نیز در مخالفت با کلیت کابینه سخنرانی خواهند کرد.

او ادامه داد: این افراد می‌توانند بخشی از وقت خود را در اختیار سایر نمایندگان قرار دهند.

08:10

با آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دستور جلسه امروز پارلمان از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل قرائت شد:

الف؛ بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی اولین برنامه امروز نمایندگان مجلس خواهد بود.

ب؛ بررسی برنامه و صلاحیت وزاری پیشنهادی دولت داوزدهم به ترتیب وزیر آموزش و پرورش سید محمد بطحایی، وزیر ارتباطات و اطلاعات محمد جواد آذری جهرمی، وزرات اطلاعات سید محمود علوی، وزرات اقتصاد و دارایی مسعود کرباسیان، وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف، وزارت بهداشت سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی، وزارت جهاد کشاورزی محمود حجتی نجف‌‌آبادی، وزرات دادگستری سید علیرضا آقایی، وزارت دفاع امیر حاتمی، وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی، وزارت صنعت و معدن و تجارت محمد شریعتمداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی، وزارت کشور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزارت نفت بیژن نامدار زنگنه، وزارت نیرو حبیب‌الله بی‌طرف و وزارت ورزش مسعود سلطانی

08:00

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور راس ساعت ۸ صبح برای حضور در جلسه رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی وارد صحن مجلس شد.

نهاوندیان، حسینعلی امیری و جمعی از وزرای کابینه روحانی را در جلسه رای اعتماد همراهی کردند .

علی مطهری از نمایندگانی بود که به محض ورود روحانی به صحن مجلس به استقبال وی رفت.

با ورود رییس‌جمهور به صحن پارلمان زنگ آغاز جلسه علنی مجلس نواخته و به این ترتیب جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آغاز شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید