آیا حذف معافیت بیمه ناشران ناشی از کسر پرداخت قانونی است؟

    کد خبر :81171

حذف معافیت بیمه ناشران ناشی از کسر پرداخت موضوعی است که در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری برای نشر پدید آورده است،‌ این در حالی است که به باور ناشران چنین چیزی قانونی نیست‌، حال قرار است شورای حقوقی سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا‌، در چند سال اخیر که مشکلات اقتصادی در حوزه نشر اثرات سوء بسیاری گذاشته است،‌ پرداخت‌های حق بیمه نیز مشکلاتی را برای این صنف به وجود آورده که تلاش شده است این مشکلات توسط اتحادیه‌های صنفی و وزارت ارشاد از طریق تعامل با مدیران سازمان تأمین اجتماعی برطرف شود. مهمترین این مشکلات در خصوص معافیت کارگاه‌ها تا سقف 5 نفر از حق بیمه است،‌ که در پاره‌ای از موارد به دلایل غیرقانونی این معافیت حذف شده است. در این راستا شاید بتوان گفت، مهمترین یا نخستین اتفاق رخداده حضور رئیس سازمان تامین اجتماعی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حضور در نشستی با ناشران و بحث بر سر چالش‌های موجود بود،‌ نوربخش در این نشست که در آخرین روز نمایشگاه کتاب برپا شد‌، وعده‌هایی برای حل مشکلات ناشران با ماموران و قوانین تامین اجتماعی داد که بخشی از آن‌ها نظیر اختصاص 3 شعبه ویژه در تهران برای بررسی پرونده‌های ناشران هنوز محقق نشده است. اما یکی دیگر از وعده‌های نوربخش برگزاری کارگروهی متشکل از ناشران و مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای بررسی این مشکلات بود،‌ او در این نشسست جعفریان مشاور خود را نماینده تام‌الاختیار برای برسی مطالبات ناشران قرار داد.

به هر حال نخستین جلسه کارگروه مشترک تامین اجتماعی و ناشران بدون حضور نماینده تام‌الاختیار برگزار شد و توافقاتی نیز حاصل شد که از مهمترین این توافقات می‌توان به رعایت دقیق تبصره 6 ماده واحده قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان کلیه کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و فنی مصوب 1361.12.16 تا میزان 5نفر کارگر که می‌گوید؛ «در مورد کارفرمایانی که صورت مزد یا حقوق و نیز حق بیمه ماهانه سهم کارگر را تا دوماه پس از مهلت قانونی ارسال و پرداخت نکنند، بخشودگی موضوع این قانون برای آن مدت منتفی می‌شود و مکلف به پرداخت حق بیمه قانونی ماهانه خواهند بود.» اشاره کرد.

هم‌چنین در این کارگروه توافق شد که از پرداخت لیست بیمه ناشران و کتابفروشان به هیچ دلیلی از سوی شعب سازمان، جلوگیری نشود.با وجود اینکه این توافقات با حضور مدیران سازمان تامین اجتماعی انجام شد،‌ اما بنا به گفته فرهاد تیمورزاده نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان در پیگیری مطالبات ناشران از تأمین اجتماعی هنوز بخشی از آن‌ها اجرایی نشده است.

تیمورزاده در این زمینه به تسنیم گفت: در این راستا هفته گذشته جلسه‌ای با حضور محمدرضا جعفریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی تشکیل شد که معاون فنی سازمان نیز در این جلسه حضور داشت‌، ما در این نشست گلایه کردیم که چرا یکی از توافقات نخستین جلسه کارگروه که می‌گفت‌، عدم درج مزایای انگیزشی و لیست بیمه نباید موجب حذف کارفرما از بخشودگی شود،‌ هنوز توسط شعبات اجرا نمی‌شود. حتی قرار شد،‌ کسانی که از این شیوه جریمه شده و از بخشودگی حذف شده‌اند،‌ بتوانند وجه پرداختی خود را پس بگیرند که عملی نشد.

وی ادامه داد: به جز ناشران 37 صنف دیگر نیز از این موضوع بهره‌مند هستند،‌ مدیران سازمان تامین اجتماعی می‌گویند‌، ناشران و صنوفی که دچار این مشکل شده‌اند برای پس گرفتن وجه پرداختی خود باید درخواست‌نامه بنویسند،‌ در حالیکه واقعا نیازی به این کار نیست و سازمان می‌توان وجه پرداختی‌ها را به حساب واریز کند.

این ناشر کتابهای پزشکی ادامه داد: مشکل اصلی ما ناشران این است که می‌گوییم تفسیر موسّع مدیران سازمان از تبصره 6 و تسرّی عدم‌پرداخت در مهلت قانونی لیست حق بیمه به کسری پرداخت غیرقانونی است و بروز و ظهور شدید آن در سال 94 به‌دنبال عدم‌اطلاع بسیاری از کارفرمایان این 38 صنف از افزایش مبلغ 110هزار تومان به‌صورت دستمزد مشمول حق بیمه رخ داد که در واقع بسیاری از کارفرمایان به‌دلیل عدم‌پرداخت این 11هزار تومان (10درصد 110هزار تومان) به‌ازای هر کارگر نه‌تنها لیست بیمه آنان از مأخذ 10درصد به 30درصد تبدیل شد، بلکه مشمول جرائم 10درصد عدم‌پرداخت مهلت مقرر و نیز 2درصد ماهیانه مابه‌التفاوت کسری پرداخت شدند که مبالغ سنگینی را به‌عنوان بدهی آنان ایجاد کرد. ما معتقد بودیم و هستیم که تبصره 6 فقط در صورت تأخیر پرداخت قابلیت اجرایی دارد و نه در کسری پرداخت.

وی با بیان این مطلب که حضور آقای جعفریان و معاونت فنی سازمان در این نشست بسیار خوب بود،‌ گفت: این دو مسئول همراهی و همکاری خوبی کردند،‌ اما به نظر من این مشکل از اینجا ناشی می‌شود که دولت برای استفاده ناشران از این بخشودگی تا 5 نفر‌، باید سالانه پولی را به سازمان پرداخت کند،‌ سازمان تامین اجتماعی هم چون نمی‌تواند از دولت پول بگیرد و 18 هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد‌، تلاش می‌کند، این بخشودگی را به بهانه‌های مختلفی به هم بزند.

تیمورزاده تصریح کرد:‌ در جلسه هفته گذشته نیز دوستان تامین اجتماعی می‌گفتند،‌ اگر کسی تاخیری در پرداخت داشت، در کسری پرداخت کمتر از ده درصد ما معافیت را حذف نمی‌کنیم،‌ که ما به هیچ عنوان نپذیرفتیم و گفتیم طبق قانون شما حق ندارید چنین کنید‌، اصلا نباید معافیت بدلیل کسری پرداخت حذف شود. نهایتاً‌ قرار شد شورای عالی حقوقی سازمان تامین اجتماعی درباره حذف معافیت به دلیل کسری پرداخت تصمیم‌گیری کند.

وی گفت:‌ درباره شعبات اختصاصی هم مشکلاتی وجود دارد،‌ مثلا ممکن است دفتر نشری در شمال تهران باشد و برایش مقدور نباشد که به مرکز بیایید و از شعبات اختصاصی استفاده کند،‌ ما پیشنهادمون این بود که شما این 3 شعبه را اختصاص دهید،‌ سایر شعبه‌ها نیز امکانش را داشته باشند،‌ به تدریج ناشرانی که تمایل داشته باشند به این 3 شعبه اختصاصی مراجعه خواهند کرد این موضوع هم هنوز نهایی نشده است.

مشکلات ناشران با سازمان تامین اجتماعی به کلاف سردرگمی تبدیل شده است که انتظار می‌رود‌، هر چه زودتر تکلیف این موضوع در سایه تفاهم و تعامل خوبی که بین دو طرف به وجود آمده است رفع شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید