مدیر “ایکروم” وارد ایران شد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از حضور مدیر ایکروم (مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی) که در هجدهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان‌ملل به ثبت رسیده، در ایران خبر داد.

محمدحسن طالبیان با تائید دعوت معاونت میراث فرهنگی از «استفانو دیکارو»، مدیر ایکروم برای حضور در ایران، گفت: قرار است پس از بازدیدهای میدانیِ وی از سایت‌های تاریخی مهم، تفاهم‌نامه‌ای با این مجموعه به عنوان بازوی کارشناسی یونسکو امضا شود.

وی با تأکید بر آغاز همکاری دائمی ایران با ایکروم با هدف ایجاد مرکز آموزش منطقه‌ای در کشور در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی گفت: در پایان هفته نیز تفاهم‌نامه‌ای بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت میراث فرهنگی و ایکروم با هدف آموزش‌های مختلف به خصوص در ایران به امضا می‌رسد.

او از دیگر برنامه‌های حضور «استفانو دیکارو» را آشنایی با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ایران در موضوع آموزش میدانی دانست و افزود: مدیر ایکروم امروز (یکشنبه) از شهر تاریخی یزد بازدید می‌کند و در برنامه‌های آینده به اصفهان و شیراز و سایت‌هایی که از خشت، آجر، سنگ و چوب ساخته شده‌اند، می‌رود.

مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی (ایکروم (ICCROM) ارگانی است که با هدف حفاظت از میراث فرهنگی جهان از طریق آموزش، اطلاع‌رسانی، پژوهش، همکاری و برنامه‌های حمایتی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ظرافت مواریث فرهنگی تاسیس شده است.

این مرکز در ۲۱ اکتبر ۱۹۹۳ در هجدهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان‌ملل به ثبت رسید. مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت اموال فرهنگی که ایکروم نام گرفته، موظف است تا از طریق شیوه‌های بدیع، توسعه یافته و ساده به حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی جهان بپردازد.

ماموریت این سازمان براساس مفادی که چندی پیش از تاسیس آن نوشته شد است در نوامبر سال ۲۰۰۵ بازنگری شد. این ماموریت در چند بند تعریف شده که بند نخست آن بر پایه اهداف و عملکردها است.

از جمله اهداف آن را می‌توان گردآوری، مطالعه و توزیع اطلاعات مربوط به مسایل علمی، فنی و اخلاقی که با حفاظت و مرمت اموال فرهنگی در ارتباط هستند، هماهنگ کردن، برانگیختن و ترغیب کردن تحقیقات در این زمینه، به خصوص با کمک گرفتن از هیات های کارشناسی و ابزار مدیریت، ملاقات های بین المللی، انتشارات و مبادله کارشناس، رایزنی و توصیه در مورد مسایل مطرح شده در سطح عمومی و نکات خاصی که با حفاظت و مرمت اموال فرهنگی در ارتباط هستند، ارتقا، درک و فراهم آوردن آموزش در زمینه حفاظت و مرمت اموال فرهنگی و نیز بالابردن سطح قواعد و نحوه انجام کار حفاظت و مرمت و تشویق ابتکاراتی که منجر به زمینه سازی درک بهتر از حفاظت و مرمت اموال فرهنگی خواهد شد بیان کرد.

مرکز بین‌المللی مطالعه و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی ارگانی بین‌المللی است که همه‌ی پروژه‌ها و سیاست‌های کاربردی آن قبلا در شورای اجرایی مرکز در ایتالیا مطرح و پس از تصویب به مورد اجرا گذاشته می‌شود. اصولی‌ترین برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی این مرکز برنامه‌ریزی برای انجام دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت تخصصی برای دانشجویان و متخصصان کشورهای عضو است.

در حال حاضر این سازمان دارای ۱۳۳ عضو است که مقر اصلی آن از سال ۱۹۵۹ تاکنون در شهر رم ایتالیا قرار دارد. ایران از سال ۱۹۷۴ سابقه عضویت در این سازمان را دارد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید