سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار کشور چقدر است؟

    کد خبر :80792

 

رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه چشم انداز کسب و کار نسبت به گذشته تغییر کرده است، افزود: سهم فروشگاه های زنجیره ای از بازار کشور 120 هزار میلیارد ریال است وبه ازای هر 200 متر فروشگاه 8 تا 10 نفر اشتغال مستقیم وجود دارد.

اولین فروشگاه زنجیره ای ایران، یعنی فروشگاه های تعاونی مصرف سپه، در سال 1328 پایه گذاری شد. سابقه این فروشگاه باعث شده که هنوز برخی از مردم، فروشگاه های زنجیره ای را با عنوان فروشگاه سپه خطاب کنند! این فروشگاه ها در واقع تعاونی هایی بودند که در ازای بن کالا، عمدتا کالاهای خوراکی را با هزینه ناچیزی به مشتریان عرضه می کردند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، در سال 1384 برای اولین بار یک فروشگاه فرانسوی ـ اماراتی در ایران مجوز تاسیس گرفت و در سال 1388 با نام هایپراستار در غرب تهران افتتاح شد.

در سال های اخیر، فروشگاه‌ های جدید بسیاری در کشور از فروشگاه‌ های ‌هایپر گرفته تا فروشگاه‌های کوچک محلی و فروشگاه های تخفیفی شروع به کار کرده اند. با تولد این فروشگاه‌ها، خرده فروشی‌ها نگران این هستند که دیگر در کوچه و خیابان‌های کشور جایی برای آنها نباشد.

«میثم امانی» جوان 35 ساله ای است که نزدیک یکی از فروشگاه های زنجیره ای بقالی دارد به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از سربازی کنار پدرم مشغول به کار شدم و وضعیت فروش مناسب بود اما از زمانی که فروشگاه‌ های بزرگ در سراسر شهر احداث شدند بازار ما هم خوابیده و کسی دیگر از ما خرید نمی‌کند.

وی افزود: صرف نمی‌کند پول برق و مالیات بدهی و سودی هم نکنی. جنس‌ها را زیر قیمت می‌دهم برود پی‌کارش و بقالی را جمع می‌کنم.

«جعفر مسلمی» نیز چند متر پایین تر از فروشگاه زنجیره ای قصابی دارد، گفت: درست است که گوشت گران شده و مردم دیگر توان خرید آن را ندارند اما با وجود فروشگاه های زنجیره ای که خیلی شیک و تمیز هستند افراد تمایل دارند از آنجا خرید کنند.

وی ادامه داد: اتفاقا خانواده خودم هم بیشتر ترجیح می دهند که از فروشگاه های بزرگ خرید کنند و می گویند آنجا کالا ها متنوع با قیمت مناسب است و به راحتی می توانیم هر کالایی را که نیاز داریم را انتخاب کنیم.

** رقابت اقتصاد را از کرخی خارج می کند

«امیر خسرو فخریان» رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه سرمایه گذاری های مناسبی در بخش تولید انجام شده است، گفت: صاحبان صنایع ضمن به روز نمودن تکنولوژی های تولید، کار را به دست نسل های جوان تر سپرده اند و زنجیره تولید و توزیع کالا در کشور به مرور در حال گذر از شرایط سنتی به مدرن است.

وی تاکید کرد: رقابت ضمن ارائه خدمات بهتر به مردم و مشتریان اقتصاد را از لَختی و کِرخی خارج می کند و خوشبختانه چشم انداز فضای کسب و کار نسبت به گذشته مناسب تر شده است.

رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه تلاش فروشگاه ها در جهت حذف واسطه هاست، گفت: بهبود نظام توزیع نیازمند آن است که سامانه های مناسبی به این منظور تعریف و ساماندهی شود که ایجاد فروشگاه ها یکی از این گام هاست.

فخریان در خصوص نارضایتی برخی از خرده فروشی ها از احداث فروشگاه های زنجیره ای گفت: 80 میلیون مصرف کننده در کشور وجود دارد و باید منافع آنها مورد توجه قرار گیرد و کالاهایی با قیمت و کیفیت مناسب ارائه شود.

وی افزود: در سراسر دنیا افرادی که کسب و کار کوچک دارند با دریافت نمایندگی از شرکت های بزرگ و معتبر فعالیت می کنند.

فخریان تصریح کرد: فروشگاه های زنجیره ای به شکل قانونی فعالیت می کنند و موظفند میزان خرید و فروش خود را به سازمان مالیاتی اعلام کنند و مالیات تعیین شده را پرداخت کنند این در حالی است که بسیاری از افراد و کسب و کارهای کوچک این اقدامات را دوست ندارند و سعی می کنند از پرداخت این مبالغ فرار کنند.

وی درخصوص آمادگی و فرهنگ سازی کسب و کارهای کوچک برای پیوستن به این فروشگاه ها، گفت: باید این باور ایجاد شود که فروشگاه های زنجیره ای مانعی بر سر راه کسب و کارهای کوچک نیست بلکه افراد با پیوستن به آنها می توانند از مزایای آن نیز بهره مند شوند و در این بین رسانه ها با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب می توانند نقش موثری داشته باشند.

رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای گفت: سهم فروشگاه های زنجیره ای در بازار کشورهای مختلف با توجه به سرعت و میزان پیشرفت آنها متفاوت است، برای نمونه در ژاپن بالای 80 و در آمریکا بالای 90 درصد و در کشورهای اروپایی 70 تا 80 درصد و در ترکیه بالای 50 درصد است و می توان گفت هر چه کشورها توسعه بیشتری داشته باشند سهم فروشگاه ها نیز در بازار آنها بیشتر است.

وی در خصوص اشتغال زایی فروشگاه های زنجیره ای نیز گفت: به ازای هر 200 متر فروشگاه 8 تا 10 نفر اشتغال مستقیم وجود دارد و در حال حاضر در کل کشور 25 هزار نفر به طور مستقیم در فروشگاه های زنجیره ای مشغول به کار هستند.

مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش سهم فروشگاه های زنجیره ای در بازار کشور را 10 درصد عنوان کرد و افزود: حجم بازار خرده فروشی کشور یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار میلیارد ریال ( 120 تا 130 هزار میلیارد تومان) است که می توان گفت سهم فروشگاه های زنجیره ای از این میزان معادل 120 هزار میلیارد ریال (12 هزار میلیارد تومان) است.

وی در خصوص برنامه ریزی برای ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در شهرهای کوچک نیز گفت: به طور قطع شهرستان ها و شهرهای کوچک بیش از شهرهای بزرگ به ایجاد فروشگاه های زنجیره ای نیازمند هستند بنابراین وضعیت معیشتی مردم ممکن است در این شهرها نسبت به شهرهای بزرگ چندان مناسب نباشد و سعی داریم این فروشگاه ها را در این شهرها افزایش دهیم.

فخاریان درباره شایعاتی که برای تخلف و قیمت های غیرواقعی در فروشگاه ها زنجیره ای مطرح می شود گفت: نظارت ها بر این فروشگاه ها به طور کامل وجود دارد و شایعات و مباحثی که در فضای مجازی برای تخریب این فروشگاه ها صورت می گیرد واقعی نیست.

وی با بیان اینکه این فرهنگ سازی نیاز به زمان دارد، گفت: باید برنامه ریزی های لازم درخصوص آشنایی کسب و کارهای کوچک با فرآیند کار فروشگاه ها فراهم شود و افراد با ساز و کار این فروشگاه ها آشنا شوند و به عضویت این فروشگاه ها درآیند.

رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای درباره حضور کشورهای خارجی در کشور نیز، گفت: دولت باید هماهنگی های لازم انجام شود تا این کشورها برای سرمایه گذاری در اموری که نیاز داریم وارد شوند و در بخش هایی که ما خودمان می توانیم فعالیت کنیم نیاز به حضور این کشورها نیست.

وی با بیان اینکه ورود خارجی ها در انتقال تکنولوژی و توزیع مفید است، افزود: البته ما پیشنهاداتی نیز به دولت دادیم که کشورهای متقاضی در حد ایجاد و احداث فروشگاه های بزرگ فعالیت کنند در غیر این صورت در داخل کشور توان توسعه وجود دارد.

فخاریان تاکید کرد: صنعت خرده فروشی صنعت مهمی است که نباید آن را به کشورهای دیگر واگذار کنیم چرا که آمار مصرف موضوع مهمی است که نباید به دست این کشورها برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید