خودکفایی گندم، نماد توان مدیریتی حجتی

    کد خبر :80687

محمود حجتی بار دیگر از سوی رئیس جمهوری برای احراز پست وزارت جهاد‌کشاورزی معرفی شد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران ، وزارت جهاد‌کشاورزی به‌عنوان متولی تولید، نقش مهمی در اجرای برنامه اصلی اقتصادی کشور یعنی اقتصاد مقاومتی دارد. تکیه بر تولید داخل و افزایش ضریب خوداتکایی در تأمین مواد غذایی دومحور مهم اقتصاد مقاومتی هستند که دستیابی به آن با حمایت از کشاورزی و تولید میسر است. وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی توجه به این دو اصل را در 4سال گذشته در رأس برنامه‌های خود قرار داد تا جایی که کشاورزی که در سال‌های گذشته بیشترین آسیب را دیده بود بار دیگر احیا شد. خودکفایی در تولید گندم و کنترل واردات دو نمونه از احیای بخش کشاورزی در دولت یازدهم بود. حجتی مهم‌ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی را در 4 سال آینده اجرای برنامه‌ها و قوانین بالا دستی و اقتصاد مقاومتی عنوان کرده است که تولید محصولات و نهاده‌های راهبردی، برنامه اجرایی توسعه زنجیره‌ها و مدیریت کلان بازار و توسعه تشکل‌ها، برنامه اجرایی حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و عملیات آبخیزداری، برنامه‌ اجرایی توسعه زیرساخت‌ها، پشتیبانی و انتقال دانش نوین و تداوم اجرای طرح‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی از آن جمله است.

در ادامه این برنامه تأکید شده که وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و با رویکرد تولید و اشتغال به منظور عملیاتی شدن طرح‌ها و برنامه اجرایی ارائه شده، نسبت به تعیین اهداف کمی و کیفی و الزامات مورد نیاز آنها به شرح زیر برنامه‌ریزی و برای یکایک این طرح‌ها برنامه عملیاتی در سطوح ملی و استانی تنظیم و اقدام لازم را معمول داشته است.

نگاه مثبت کمیسیون کشاورزی به وزیر پیشنهادی

نظر افضلی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی عملکرد وزیر جهاد کشاورزی در 4 سال گذشته را عملکردی مثبت از نظر کمیسیون کشاورزی ارزیابی کرد و گفت افزایش تولید از 90 به 170 میلیون تن نشان از عملکرد خوب در این وزارتخانه است.

وی عملکرد حجتی در توجه به تولید دانه‌های روغنی را عملکرد بسیار مهمی عنوان کرد و گفت: تولید دانه‌های روغنی در کاهش واردات و افزایش ضریب خود اتکایی غذایی اهمیت زیادی دارد. وی همچنین خودکفایی در تولید گندم را عملکرد دیگری نام برد که بعد از سال‌ها واردات بی‌رویه کشور به آن دست یافت که تولید گندم نیز در اجرای اقتصاد مقاومتی یکی از محورهای مهم خوداتکایی غذایی است.

آشتی با بخش خصوصی و پیشگیری از خروج ارز

کاوه زرگران رئیس اتاق تهران نیز با تأکید بر اینکه بخش خصوصی از انتخاب دوباره حجتی برای وزارت جهاد کشاورزی استقبال می‌کند گفت: حجتی یکی از موفق‌ترین وزیران دولت یازدهم بود. وی گفت: ایجاد ارتباط با بخش خصوصی و راه‌اندازی دوباره واحدهای تولیدی و بویژه صنایع تبدیلی و صنایع روغن کشی نمونه‌هایی از عملکرد درست حجتی است.

زرگران گفت: تبدیل صنعت روغن کشی از صنعتی خاموش به صنعتی که الان با 50 درصد ظرفیت کار می کند، واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام و کنجاله، نشان می‌دهد که صنعت روغن کشی چقدر رشد داشته است. در واقع یکی از دلایل مثبت شدن تراز تجاری واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام است.

به گفته زرگران خودکفایی در گندم امتیاز و شاخص ویژه مدیریت حجتی است و او دوباره توانست پس از سال‌ها خودکفایی گندم را رقم بزند. وی تأکید کرد: حجتی در اغلب حوزه‌های تولیدی موفق عمل کرده و این عملکرد او جلوی خروج ارز را از کشور گرفت.

رئیس اتاق ایران تعامل حجتی با بخش خصوصی را عالی ارزیابی کرد و گفت: 5 نماینده جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی عضو هستند که این نشان می‌دهد وزیر به تشکل‌های خصوصی اعتقاد دارد. وی گفت: بخش خصوصی اعتقاد دارد در دولت جدید در مورد تجارت کشاورزی باید نگرشی جدید ایجاد شود تا راندمان کار بالاتر باشد. زرگران گفت: اگر بگویم دولت یازدهم 4ستون داشت وزیر جهاد کشاورزی یکی از ستون‌های آن بود.

توجه به بزرگترین معضل کشاورزی

جمشید عدالتیان کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در زمینه کاری خود فردی کارکشته است افزود: یکی از کارهای موفق وزیر جهاد کشاورزی توجه به سیستم‌های آبیاری در کشاورزی و تلاش برای اجرای آبیاری قطره‌ای است که در برخی استان‌ها به اجرا درآمده است. وی گفت: آب و مصرف آب یکی از معضلات اصلی کشاورزی است در حالی که با مدیریت بهتر آب در کشاورزی هم می‌توانیم تولید بیشتری داشته باشیم هم همزمان مصرف آب را کم کنیم. وی همچنین خودکفایی در تولید گندم را دستاورد با ارزش دوران وزارت وزیر جهاد کشاورزی دانست و گفت: حفظ محیط زیست مسأله مهمی است که ارتباط تنگاتنگی با بخش کشاورزی دارد و انتظار این است که در دوره جدید این وزارتخانه برنامه‌های محیط زیستی را مورد توجه قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید