ديدار قاليباف با شهردار بغداد؛ اعلام آمادگي شهرداري تهران براي همکاري با بغداد

    کد خبر :80550

پيش از ظهر امروز شهردار بغداد با شهردار تهران ديدار و گفت و گو کرد.

به گزارش  آريا، ذکري محمد علوش در ديدار با محمدباقرقاليباف ضمن ابراز رضايت از بازديد تهران و ميهمان نوازي شهروندان پايتخت اظهارکرد: رابطه بين ايران و عراق رابطه جديدي نيست و سالها و قرن هاست که اين دو کشور همسايه با هم رابطه دارند و اميدواريم اين ارتباط روز به روز بهتر از قبل شود.
وي با بيان اينکه در سالهاي اخير تعاريف بسيارزيادي از پيشرفت پايتخت ايران شنيده بوديم، گفت: با توجه به شرايطي که در حال حاضر بغداد دارد به همکاري و ارتباط با کشورهاي همسايه خصوصا ايران نياز مبرم داريم. در واقع هدف از سفر من به تهران توافق نامه اي است که قبلا درباره اش صحبت شده و متاسفانه تاکنون فعال نشده است. من جزييات توافق ميان تهران و بغداد را بررسي کردم. معتقدم بهتر است اين توافق به شکل موضوعي تر مورد توجه قرار بگيرد و انشالله تفاهم نامه خواهرخواندگي ميان تهران و بغداد منعقد شود.
علوش با تاکيد بر ضرورت تشکيل کميته اي مشتمل بر کارشناسان شهرداري تهران و بغداد به منظورتدوين پيش نويس جديد تفاهم نامه عنوان کرد: اميدواريم با اين اقدام تفاهم نامه به زودي امضا و بعداز آن در مرحله اجرا قرار بگيرد.

 

برگزاري هفته فرهنگي ايران دربغداد و هفته فرهنگي عراق در تهران
شهردار بغداد ادامه داد: بلافاصله پس از بازگشت به عراق اسامي افرادي که از سوي شهرداري ما قرار است در اين کميته حضور داشته باشند را معرفي مي کنيم تا به شکل تخصصي موضوع پيگيري شود. ضمن اينکه اميدواريم در قالب اين تفاهم نامه امکان برگزاري هفته فرهنگي ايران دربغداد و هفته فرهنگي عراق در تهران امکان پذير شود.

 

بهره مندي از تجربيات تهران در حوزه هاي مترو و پسماند
وي دربخش ديگري از سخنانش به دومشکل اصلي شهر بغداد پرداخت و گفت: مساله مترو و سيستم جمع آوري زباله درحال حاضر از عمده ترين مشکلات شهرداري بغداد به حساب مي آيد که دراين زمينه ما اطلاعات خوبي درباره آخرين دستاوردهاي شهرداري تهران به دست آورده ايم تا بتوانيم از تجربيات اين شهر استفاده کنيم.

 

تهران شهري پيشرفته و زيباتر از تصوراتم است
علوش با بيان اينکه براي اولين بار است که به ايران آمده است، به تجربه خود از بازيد از تهران پرداخت و عنوان کرد: تهران بيشتر ازآنکه تصور مي کردم زيباست و از نظر سازندگي بسيار پيشرفته است. درواقع با اينکه اين شهر ظاهرا شرقي است اما بسيار پيشرفته تر از آن چيزي است که در ذهن داشتم . ضمن اينکه شهروندان تهراني بسيار مهمان نوازند.
وي با اشاره مساله مترو در بغداد عنوان کرد: متاسفانه تا کنون فرصت ايجاد مترو در اين شهر فراهم نشده است. البته دولت ما با سفارت خانه هاي چند کشور دراين خصوص صحبت کرده است تا با همکاري آنها و انجام مطالعات لازم پروژه مترو در پايتخت عراق اجرا شود. ضمن اينکه از شهرداري تهران تقاضا داريم تا تجربيات خود در اين زمينه را دراختيار ما قرار دهد.
علوش گفت: نکته اي که در خصوص متروي بغداد وجود دارد اين است که نمي خواهيم اين پروژه به صورت دولتي اجرا شود تلاش ما اين است که با وجود سرمايه گذار و شرکت ها وموسسات معتبر هزينه ساخت مترو تامين شود.
شهردار بغداد در ادامه به موضوع جايگاه زن در شهرداري پايتخت عراق پرداخت و گفت: موضوعي که سبب شد نخست وزير يک زن را به عنوان شهردارانتخاب کند اين است که خانم ها اهل تدبير هستند. البته شهرداري عراق تا سال 2014 بودجه زيادي داشت اما به دليل کاهش قيمت نفت و ورود داعش درعراق شهرداري ناگهان با مشکل بودجه که ازسوي حکومت به اين سازمان تعلق مي گرفت مواجه شد. تحت اين شرايط ما مجبور شديم تا بودجه موردنياز را از منابع خود تامين کنيم به همين منظور بايد به گونه اي عمل مي کرديم که هم به مردم خدمت کنيم هم هزينه ها را مديريت کنيم . کارکنان هم با اين موضوع به خوبي کنار آمدند و درحال حاضر منابع ما سال به سال بهتر مي شود.
علوش همچنين بيان کرد: البته از آنجا که بغداد سالهاي سال در جنگ بود نياز به بازسازي زيرساخت ها دارد واين مهم به طور حتم نيازمند کمک همسايه هاست .
به گزارش خبرگزاري آريا درادامه شهردار تهران ضمن تقدير از حضور شهردار بغداد در تهران اظهارکرد: شهرداري تهران همواره آمادگي همکاري با شهرداري بغداد را داشته است چرا که درايران شهرداري ها و دولت به مردم عراق علاقه مند هستند. ضمن تبريک به مناسبت پيروزي هاي اخير ملت عراق و آزادسازي موصل بايد اين موضوع را مطرح کنم که مردم ما همواره مسائل کشور عراق را با حساسيت دنبال مي کنند و پيوند عميقي بين اين دو کشور به لحاظ حضور زائران وجود دارد.

 

آمادگي شهرداري تهران براي همکاري با بغداد
وي با اشاره به بازگشت امنيت به عراق و پيروزي ملت عراق در مقابل تروريست ها گفت: درشرايط فعلي بايد فعاليت هاي خدماتي و عمراني در اولويت قرار بگيرد. شهرداري تهران هم امادگي دارد تا هر گونه کمک و همکاري را دراين خصوص انجام دهد و حتي اطلاع دارم گروه هاي تخصصي کارهاي کارشناسي را به منظور اين همکاري به طور کامل انجام داده اند.
شهردار تهران با اشاره به عدم امضا و اجراي تفاهم نامه ميان بغداد و تهران عنوان کرد: خاطرم هست در گذشته حدود 6 تا 7 گروه تخصصي از بغداد به تهران آمدند و خدمات شهرداري از حيث فضاي سبز، جمع آوري زباله ها، بوستان ها و… مصالحه کرده اند. حتي به ياد دارم که قرار شد در دو نقطه ساحلي دجله زيرساخت هايي براي ايجاد پارک و استفاده مردم فراهم شود. در اين خصوص و موضوع رسيدگي به کاظمين تيم هاي اجرايي براي آغاز به کار به بغداد رفتند اما بعداز آن پيگيري صورت نگرفت.
قاليباف ادامه داد: شهرداري تهران و شرکت هاي وابسته به آن اين آمادگي را دارند تا در اسرع وقت اقدامات مربوط به همکاري با بغداد را انجام دهند. اتفاقا من در سفر اخير خود به عراق متوجه شدم که مردم اين کشور بيش از هر زمان ديگري به خدماتي از اين دست نياز دارند.
وي با بيان اينکه مشکل عدم امضا و اجراي تفاهم نامه ميان دو پايتخت به موضوعاتي از جانب عراق بازمي گردد، عنوان کرد: درخصوص اجراي تفاهم نامه بحث بر سر آن بود که با واسطه دولت بايد اين توافق صورت گيرد. من در سفرم به عراق در اين خصوص با آقاي مالکي صحبت کردم و آقاي مالکي در سفر به ايران به من گفت مشکل در خصوص دولت حل شده و توافق قابل انجام است. اين در حالي است که عملا اتفاقي درخصوص اين تفاهم نيفتاد.
شهردار تهران درادامه در واکنش به اظهارات شهردار بغداد درخصوص عدم فعاليت مترو در اين شهر تصريح کرد: در رابطه با مترو هم در گذشته صحبت هايي شد و ما شرکتي مشاور را به بغداد فرستاديم و طي 2ماه بررسي اوليه فني صورت گرفت. من در آنجا متوجه شدم که شرکت فرانسوي سيستا در اين خصوص در حال مطالعه است ما قريب به 30 سال است که با اين شرکت کار مي کنيم و تجربيات خوبي در اين زمينه داريم.

 

تهران جزو 5،6 شهر پيشرو در دنيا در حوزه ساخت مترو است
قاليباف بابيان اينکه تهران جزو 5 تا 6 شهر پيشرو در دنيا در حوزه ساخت مترو است، يادآورشد: درحال حاضر بالغ بر 300کيلومتر مترو درشهر تهران داريم که بيش از 200 کليومتر آن در ده سال اخير ساخته شده است. من فکر مي کنم تهران الگوي مناسبي براي ساخت و تجهيز مترو در منطقه است چرا که ما ملاحظات لازم را در خصوص سرعت اجرا و دقت در بخش هاي مختلف موردتوجه قرار مي دهيم.

 

الگوي مناسب و منحصر به فرد سرمايه گذاري در مترو تهران
قاليباف با اشاره به اظهارات شهردار بغداد مبني بر عدم اختصاص بودجه مترو از سوي دولت گفت: براي اين کار هم تهران الگوهاي مناسبي دارد که غربي ها و حتي ترکيه ندارند. خود ما نيز با همين الگو متروي تهران را ساختيم و اين شکل خاصي از سرمايه گذاري است. شما بپذيريد که با شرايط سخت و مسائل امنيتي ممکن است خارجي ها امادگي حضور در عراق را نداشته باشند و اگر هم پروژه را بپذيرند با قيمت گران کار را انجام دهند. مترو الگوهايي براي ساخت دارد که مي توان سرمايه اش را ازخودش توليدکرد و پروژه را به ثمر رساند. اگر قرار شد در اين خصوص مذاکره کنيم و دعوت نامه شما براي ما ارسال شد شهرداري تهران نيز در خصوص الگو ها به شکل مفصل با شما تبادل نظر مي کند.

 

معتقدم بانوان با دقت و نظم بيشتر و هزينه کمتر کارها را به ثمر مي رسانند
وي در ادامه درپاسخ به سوال شهردار بغداد در خصوص جايگاه بانوان در شهرداري تهران خاطرنشان کرد: در دهه اخير حدود 18 تا 20 درصد از کارکنان شهرداري را خانم ها تشکيل مي دهند و حدود 8 درصد از مديران ارشد ما خانم هستند. ما حتي يک خانم شهردار منطقه داريم و تا تعداد قابل توجهي از بانوان به عنوان معاون و شهردار ناحيه فعاليت مي کنند ضمن اينکه همه شهرداران مناطق مشاور خانم دارند واداره کل امور بانوان در تمام بخش هاي شهرداري فعال است.
شهردار تهران با يادآوري بخش هايي که خانم ها بيشترين مشارکت را در آن دارند، افزود: دربخش سلامت بالغ بر 70 تا 80درصد از فعالين را بانوان تشکيل مي دهند و در حوزه توانمندسازي و طراحي فضاي سبز و گلکاري ها نيز بانوان حضور چشمگيري دارند. من اعتقاد دارم که خانم ها با دقت بيشتر و هزينه کمتر کارها را به ثمر مي رسانند و منظم تر هستند.
قاليباف در پايان اين نشست ضمن اظهار اميدواري نسبت به پيشرفت تمامي شهرهاي عراق به ويژه بغداد گفت: انشالله باتلاش وهمکاري ريشه تروريسم در منطقه کنده شود تا بستر براي حرکت جدي عراق به سمت پيشرفت فراهم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید