بازیگر و فیلمنامه‌نویس نامزد اسکار درگذشت

    کد خبر :80460

جوزف بولونیا بازیگر فیلم «سال مورد علاقه من» و فیلمنامه‌نویس نامزد اسکار در ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش بازتاب  به نقل از هالیوود ریپورتر، جوزف بولونیا بازیگر، فیلمنامه نویس و نمایشنامه‌نویسی که نقش‌های به یاد ماندنی مانندی «شاه قیصر» در کمدی کلاسیک «سال مورد علاقه من» محصول ۱۹۸۲ بازی کرده بود، درگذشت.

به گفته همسرش رنه تیلور که بازیگر و فیلمنامه‌نویس است و ۵۲ سال با وی زندگی کرد و همکار وی نیز بود، وی در بیمارستانی در کالیفرنیا چشم از جهان فرو بست. او در سه سال اخیر از سرطان پانکراس رنج می‌برد.

بولونیا یک نامزدی اسکار برای فیلمنامه اقتباسی که با همکاری همسرش ودیوید زلاگ گودمن برای فیلمی به کارگردانی گودمن با عنوان «عاشقان و دیگر مسافران» محصول ۱۹۷۰ نوشته بود نامزدی اسکار را کسب کرد. این زوج ابتدا این داستان را در قالب نمایشنامه برای برادوی نوشته بودند که سال ۱۹۶۸ به کارگردانی چارلز گرودین روی صحنه رفت.

این زوج با هم ۲۲ نمایشنامه نوشتند که «باید تو باشی»، «مثلت برمودا» و«اگر ترکم کنی با تو می‌آیم!» از جمله آنها هستند.

بولونیا و تیلور یک فیلم تقریبا زندگینامه‌ای نیز نوشتند و سال ۱۹۷۱ در آن بازی نیز کردند که با عنوان «ساخته شده برای یکدیگر» از سوی نیوزویک به عنوان «بهترین داستان عاشقانه و کمدی سال» خوانده شد. آنها فیلم «عشق همه چیز است» را با هم نوشتند وسال ۱۹۹۶ آن را کارگردانی کردند که از اولین فیلم‌های بلندی بود که آنجلینا جولی در آن بازی کرد.

این زوج همچنین جایزه امی را برای نوشتن «رفتارهای عشق و دیگر کمدی‌ها» در سال ۱۹۷۳ دریافت کردند.

یکی از مهمترین نقش‌آفرینی‌های بولونیا در نقش «قیصر» بود که در فیلم «سال مورد علاقه من» در این نقش ظاهر شد. این بازیگر ۲۷ جولای امسال در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سال ساخته شدن این فیلم شرکت کرد.

وی که از بازیگران برادوی بود در شمار زیادی از نمایش‌های نیل سایمون نیز بازی کرده بود.

در تلویزیون نیز او سابقه فعالیت داشت و در دهه ۱۹۹۰ بازیگر سریال «ازدواج‌کرده با بچه‌ها…» بود.

آخرین کار او فیلمی است که وی هم فیلمنامه‌اش را نوشته وهم در آن بازی کرده که با عنوان «تانگو شالوم» به زودی اکران می‌شود. در این فیلم همسرش با وی هم‌بازی بوده و دخترش موسیقی فیلم را نوشته و پسرش آن را کارگردانی کرده است.

بولونیا از دانشگاه براون در رشته تاریخ هنر فارغ التحصیل شده بود. او و همسرش جمعه گذشته پنجاه و دومین سال ازدواجشان را جشن گرفته بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید