حمایت مجلس از پله‌ای شدن تعرفه آب و برق در دولت دوازدهم

    کد خبر :80366

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه با اصلاح تعرفه‌ها و اقتصاد آب و برق می‌توان گام بزرگی در مدیریت مصرف آب و برق که چالش اصلی کشور به حساب می‌آید برداشت، گفت: مجلس با پله‌ای شدن تعرفه آب و برق برای دریافت هزینه تمام‌شده تولید آب و برق از پرمصرف‌ها حمایت می‌کند.

سیدکمال‌الدین شهریاری، با اشاره به اینکه کشور در دورانی از خشکی و کم بارشی به‌‌سر می‌برد، گفت: بارش کم در کشور باعث شده تا آب‌های سطحی و سطح آب زیرزمینی کاهش یابد و با افزایش جمعیت، سرانه استحصال آب در کشور کاهش یافته و این موضوع نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا در حال رخ دادن است.

به گزارش بازتاب  به نقل از فارس، وی افزود: این کاهش سرانه آب استحصال‌شده در کشور به این معنا نیست که نمی‌توانیم در مقابل این بحران کاری انجام دهیم، بلکه مدیریت می‌تواند نقش خود را در این خصوص به‌خوبی ایفا کند.

نماینده تنگستان با تأکید بر اینکه مدیریت منابع و استحصال آب مؤلفه‌ای است که اگر رخ دهد، این بحران را به‌خوبی پشت سر خواهیم گذاشت، گفت:‌ با توجه به معرفی بیطرف به‌عنوان وزیر پیشنهادی نیرو و با سابقه‌ای که از او داریم، مطمئن هستیم که این موضوع تا حدودی می‌تواند برطرف شود؛ چراکه وزیر پیشنهاد‌ی نیرو دارای تجربه خوبی در این بخش است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: وزیر پیشنهاد‌ی نیرو با بخش آب و حتی با بخش برق به‌خوبی آشناست، بنابراین با مدیریت بهتر می‌توان از این وضعیت عبور کرد.

شهریاری در پاسخ به این سؤال که هر وزیری که به مجلس معرفی شده است، همواره بحث حل مشکل اقتصاد آب و برق را مطرح کرده اما پس از رأی اعتماد مجلس این موضوع به دلیل واکنش‌های جامعه به فراموشی سپرده شده است، گفت: هر کالایی برای تولید یک قیمت تمام‌شده دارد، امروز متأسفانه قیمت تمام‌شده آب و برق به واسطه یارانه‌های بی‌حد و اندازه‌ای که از سوی دولت داده می‌شود با قیمت نازلی به‌دست مردم و متقاضیان می‌رسد.

وی ادامه داد:با توجه به اینکه پرداخت یارانه‌ها با مشکل مواجه شده و منابعی برای آن وجود ندارد، وقتی قیمت تمام‌شده آب و برق قرار می‌شود به قیمت تعرفه‌ها نزدیک شود، فشار زیادی بر مردم وارد می‌شود.

شهریاری افزود: اصلاح قیمت آب و برق یکی از چالش‌های اساسی وزیر پیشنهاد‌ی نیروست، چراکه وقتی آب و برق با قیمت بسیار ارزان مصرف می‌شده، افزایش آن واکنش‌هایی به همراه خواهد داشت. پس باید قیمت‌ها به سمت واقعی شدن حرکت کند و از پرمصرف‌ها مبالغ بیشتری دریافت شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: مجلس به توان مردم و تحمل آنها برای افزایش قیمت‌ها توجه فراوانی دارد، سیاست مجلس در این جهت است که تعرفه‌های آب و برق به‌گونه‌ای سازماندهی شود که صرفه‌جویی در مصرف آب و برق ترویج داده شود.

شهریاری تأکید کرد: با ابزار قیمت و پله‌ای شدن تعرفه‌ها می‌توان صرفه‌جویی در مصرف آب و برق را ترویج کرد، پس تعرفه آب و برق برای پرمصرف‌ها باید اعمال شود تا پرمصرف‌ها پول بیشتری بابت آب و برق پرداخت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید