جدیدترین اخبار
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۴ اقتصادی کد خبر :80253

پیش‌شرط‌های تحقق الزام به داخلی‌سازی خودرو در کشور

 

الزام به داخلی سازی از سوی خودروسازان خارجی را می توان یکی از بندهای اصلی پیش بینی شده در «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» دانست.

الزامی که براساس آن واردات خودرو منوط به داخلی سازی و سرمایه گذاری در صنعت خودرو کشور شده است. واردکنندگان خودرو درحالی ملزم به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی کشور شده اند که به گفته فعالان این صنعت پیش از در نظر گرفتن الزامات مذکور باید بستر لازم برای جذب سرمایه گذاری در کشور فراهم شود.

به گزارش  بازتاب  به نقل از عصر خودرو، فراهم نبودن بستر لازم برای ورود سرمایه گذاران به کشور در حالی است که باز شدن سایت ثبت سفارش به تصویب این دستورالعمل گره خورده است. از سوی دیگر پیش بینی صورت گرفته در حالی است که بسیاری از خودروسازان کره‌ای و ژاپنی که سهم بالایی در بازار وارداتی‌ها به خود اختصاص داده‌اند هنوز برای سرمایه گذاری در کشور اعلام آمادگی نکرده اند و ظاهرا برنامه ای برای ورود به فاز تولید در کشور ندارند. با این شرایط این سوال مطرح می شود که در صورت تصویب این دستورالعمل از سوی هیات دولت و اجرایی کردن آن آیا شاهد حذف این برندها از بازار داخلی خواهیم بود یا برای ورود این برندهای پرطرفدار در بازار وارداتی ها تدبیر دیگری درنظر گرفته خواهد شد.

در این خصوص برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند برای ساماندهی بازار وارداتی ها باید خودروهای وارداتی را به دو دسته «خودروهایی که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد و خودروهای که امکان ساخت داخل آنها در کشور وجود ندارد (خودروهای لوکس)» تقسیم کرد و براساس تقسیم بندی صورت گرفته نسبت به تدوین دستورالعمل واردات خودرو اقدام کرد. در این خصوص ساسان قربانی یکی از دست اندرکاران صنعت خودرو معتقد است با دسته بندی صورت گرفته این امکان به وجود می آید تا از خودروهای لوکس که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد عوارض بیشتری دریافت کرد و عوارض اخذ شده را صرف صنعت خودروسازی در کشور کنیم به این طریق خودروهای لوکس به منبع درآمدی برای تمرکز در صنعت خودروسازی کشور تبدیل خواهند شد.

اما در خصوص خودروهایی که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد نیز این کارشناس خودرو معتقد است که برای این گروه باید برنامه ریزی خاص صورت داد؛ چرا که امکان تولید خودرو در کشور ما وجود دارد و دادن مجوز واردات صرف به خودروسازان خارجی چندان منطقی نیست.

به گفته برخی از فعالان صنعت خودرو طرح این موضوع در «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» از سوی خودروسازان خارجی مطرح شده که در داخل کشور تولید دارند و طرح این موضوع به این دلیل بود این شرکت ها سعی داشتند تا سود واردات نیز نصیب این شرکت ها شود، اما شاید بتوان گفت آنچه در این بند از دستورالعمل واردات خودرو از دید مسوولان پنهان مانده فراهم نبودن بخشی از زیرساخت ها در راستای تحقق این هدف از یک سو و عدم پذیرش برخی از شرکت های خودروساز برای ورود به فاز تولید در کشور از سوی دیگر است.

در این خصوص نیز قربانی نیز در پاسخ به این پرسش که برخی از خودروسازان حاضر به ورود به فاز تولید در کشور نیستند می گوید: آنچه مسلم است برای ترغیب خودروسازان باید مشوق هایی را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفت تا به این طریق شرایط برای ورود آنها به فاز تولید فراهم شود. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در حال حاضر دنیا با مازاد تولید مواجه است و می توان با رفع موانع نسبت به جذب این شرکت ها گام موثری برداشت. با توجه به اظهارات مطرح شده می توان گفت پیش از در نظر گرفتن الزامات در روند واردات باید گام های اصلی در راستای فراهم کردن بستر در نظر گرفت و پس از آن نسبت به سخت کردن پیچ واردات اقدام کرد.

وبگردی

روی خط خبر

  • گلوله باران شدید عفرین از سوی نیروهای ترکیه
  • جابری انصاری به روسیه رفت/ رایزنی درباره کنگره گفتگوی ملی سوریه
  • کاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه صدا و سیما در لایحه پیشنهادی دولت
  • کاهش خرید نفت هند از ایران سیاسی نیست/فقدان دیپلماسی درصادرات گاز
  • ربات ها به محل غرق شدن سانچی رسیده اند/ آتش کشتی را مچاله کرد
  • معادلات چندمجهولی آلودگی هوا/این گره‌های کور دندان می‌خواهد
  • روایت بازیگر زن معروف از بایکوت و آزار دیدن پس از یک بازی سیاسی
  • تخریب مسجد چند صدساله در مشهد برای رفع مزاحمت از یک مال!
  • “ام.اس” ناتوان کننده نیست/با “شاد زیستن” آن را کنترل کنید
  • باران کوثری، فوتبالیست شد /عکس
  • مهاجرت از تهران، زنگ خطری برای مدیران
  • اگر پیامبر بود خودش می‌رفت ببینید چرا کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند
  • اسراییل پس از گذشت ۶ ماه رسما از اردن عذرخواهی کرد
  • سفر تیلرسون به انگلیس، فرانسه و سوئیس با موضوع ایران
  • پارلمان عراق در تعیین زمان انتخابات شکست خورد/ العبادی: انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود
  • درخواست کمیته آمریکاییان یهودی از آلمان: سفیر ایران را اخراج کنید
  • مقاله موسویان در رویترز؛ شروط ترامپ ناقض پیمان منع اشاعه هسته‌ای است
  • ترامپ باید به درمانگاه برده شود / نفوذی‌ها در مناصب مختلف مأموریت دارند مردم را ناراضی کنند / حجم اخبار منفی در فضای مجازی ناراحت‌کننده است / آمریکا در ۲ ماه اخیر در عراق، سوریه، لبنان، یمن، فلسطین، ایران، آفریقا و آمریکای لاتین شکست خورده
  • آتش‌نشان‌ها نه کف داشتند، نه بی‌سیم و نه آمار خودشان را؛ تنها آب داشتند و بس!
  • معاون وزیر کشور: ریشه‌ اعتراضات باید تحلیل شود/ صرف اشاره به عوامل خارجی کافی نیست
  • امیری: ۴۳ نماینده درباره وضعیت بازداشتی‌ها به ویژه خانم‌ها به رئیس‌جمهور نامه نوشتند
  • رسیدگی به طرح اصلاح قانون چک به کجا رسید؟
  • صادرات لبنیات ٣٠درصد افزایش یافت
  • واردات برنج از ابتدای بهمن آزاد شد
  • شرایط فروش اقساطی H30 کراس مدل ۹۶ اعلام شد
  • کشور را مى‌توانیم به صورت پایدار قابل زیست کنیم
  • تولید خودروی بنز در ایران از سال ۹۷
  • بهادری: هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌«شهر آفتاب» شبهه‌آفرین است/ نظر ممتنع نجفی نسبت به انجام تفحص شهرداری توسط مجلس
  • انتقاد سیف از بزرگنمایی در بازار ارز/ کاهش قیمت در دو ماه پیش رو
  • اظهارات مداخله‌جویانه نیکی هیلی درباره ایران