جدیدترین اخبار
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۴ اقتصادی کد خبر :80253

پیش‌شرط‌های تحقق الزام به داخلی‌سازی خودرو در کشور

 

الزام به داخلی سازی از سوی خودروسازان خارجی را می توان یکی از بندهای اصلی پیش بینی شده در «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» دانست.

الزامی که براساس آن واردات خودرو منوط به داخلی سازی و سرمایه گذاری در صنعت خودرو کشور شده است. واردکنندگان خودرو درحالی ملزم به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی کشور شده اند که به گفته فعالان این صنعت پیش از در نظر گرفتن الزامات مذکور باید بستر لازم برای جذب سرمایه گذاری در کشور فراهم شود.

به گزارش  بازتاب  به نقل از عصر خودرو، فراهم نبودن بستر لازم برای ورود سرمایه گذاران به کشور در حالی است که باز شدن سایت ثبت سفارش به تصویب این دستورالعمل گره خورده است. از سوی دیگر پیش بینی صورت گرفته در حالی است که بسیاری از خودروسازان کره‌ای و ژاپنی که سهم بالایی در بازار وارداتی‌ها به خود اختصاص داده‌اند هنوز برای سرمایه گذاری در کشور اعلام آمادگی نکرده اند و ظاهرا برنامه ای برای ورود به فاز تولید در کشور ندارند. با این شرایط این سوال مطرح می شود که در صورت تصویب این دستورالعمل از سوی هیات دولت و اجرایی کردن آن آیا شاهد حذف این برندها از بازار داخلی خواهیم بود یا برای ورود این برندهای پرطرفدار در بازار وارداتی ها تدبیر دیگری درنظر گرفته خواهد شد.

در این خصوص برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند برای ساماندهی بازار وارداتی ها باید خودروهای وارداتی را به دو دسته «خودروهایی که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد و خودروهای که امکان ساخت داخل آنها در کشور وجود ندارد (خودروهای لوکس)» تقسیم کرد و براساس تقسیم بندی صورت گرفته نسبت به تدوین دستورالعمل واردات خودرو اقدام کرد. در این خصوص ساسان قربانی یکی از دست اندرکاران صنعت خودرو معتقد است با دسته بندی صورت گرفته این امکان به وجود می آید تا از خودروهای لوکس که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد عوارض بیشتری دریافت کرد و عوارض اخذ شده را صرف صنعت خودروسازی در کشور کنیم به این طریق خودروهای لوکس به منبع درآمدی برای تمرکز در صنعت خودروسازی کشور تبدیل خواهند شد.

اما در خصوص خودروهایی که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد نیز این کارشناس خودرو معتقد است که برای این گروه باید برنامه ریزی خاص صورت داد؛ چرا که امکان تولید خودرو در کشور ما وجود دارد و دادن مجوز واردات صرف به خودروسازان خارجی چندان منطقی نیست.

به گفته برخی از فعالان صنعت خودرو طرح این موضوع در «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» از سوی خودروسازان خارجی مطرح شده که در داخل کشور تولید دارند و طرح این موضوع به این دلیل بود این شرکت ها سعی داشتند تا سود واردات نیز نصیب این شرکت ها شود، اما شاید بتوان گفت آنچه در این بند از دستورالعمل واردات خودرو از دید مسوولان پنهان مانده فراهم نبودن بخشی از زیرساخت ها در راستای تحقق این هدف از یک سو و عدم پذیرش برخی از شرکت های خودروساز برای ورود به فاز تولید در کشور از سوی دیگر است.

در این خصوص نیز قربانی نیز در پاسخ به این پرسش که برخی از خودروسازان حاضر به ورود به فاز تولید در کشور نیستند می گوید: آنچه مسلم است برای ترغیب خودروسازان باید مشوق هایی را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفت تا به این طریق شرایط برای ورود آنها به فاز تولید فراهم شود. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در حال حاضر دنیا با مازاد تولید مواجه است و می توان با رفع موانع نسبت به جذب این شرکت ها گام موثری برداشت. با توجه به اظهارات مطرح شده می توان گفت پیش از در نظر گرفتن الزامات در روند واردات باید گام های اصلی در راستای فراهم کردن بستر در نظر گرفت و پس از آن نسبت به سخت کردن پیچ واردات اقدام کرد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • آلمان:پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد باید پابرجا بماند
  • اگر آمریکایی‌ها از عراق نروند با زور آنها را بیرون می کنیم
  • انتظار داریم عراق بازارچه‌ی شهابی و چنگوله را تعیین تکلیف کند
  • ترامپ اقدام جدی علیه عربستان در پرونده خاشقجی اتخاذ نخواهد کرد
  • فخیم‌زاده: بعد از ۱۷ سال «مختارنامه» را پذیرفتم
  • رازهایی از برنامه مجری معروف که خودکشی کرد
  • ابعاد هولناک جدید از قتل خاشقجی
  • رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با جابری انصاری دیدار و گفتگو کرد
  • رئیس جمهور یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • نظرات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص توسط شورای نگهبان ابلاغ می‌شود
  • درخواست جمعی ازنمایندگان برای برگزاری جلسه رای اعتماد درهفته جاری
  • مطهری: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل شهرداران نمی‌شود
  • پرداخت ارزی هزینه خوراک خلاف قانون است
  • مسکن مهرهای بدون متقاضی،خریدار پیدا کرد/جزئیات توسعه شهرهای جدید
  • عبدالناصر همتی به جمع فعالان اقتصادی می‌آید
  • تضمین تسهیلات ارزی و ریالی شرکت های ریلی تا سقف ۱۰۰درصد
  • کوبا چگونه از لیست سیاه FATF خارج شد؟
  • برنج های وارداتی از گمرکات ترخیص می‌شود
  • تحریم‌ها با نفت ایران چه می‌کند؟
  • واکنش شدیداللحن روسیه به تهدید ترامپ درباره خروج از پیمان موشکی: این اقدام می‌تواند جهان را در آستانه جنگ اتمی قرار دهد
  • پلاکارد همشهری‌های وزیر کشور برای تبریک انتصاب یک همشهری دیگر! / همشهری رحمانی فضلی، در سودای استانداری قم؟!
  • واکنش دولت به ادعای عجیب کریمی قدوسی/ باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد
  • امشب؛ منتظر پخش «دلدادگان» نباشید
  • این قانون احمقانه مانع از توسعه روابط ایران و کانادا می‌شود
  • گزارش لاریجانی به نمایندگان درباره جلسه اقتصادی قوای سه‌گانه
  • ضرغامی: هر وقت در شورای امنیت ملی رأی‌گیری می‌شود، رفع حصر رأی نمی‌آورد
  • پرواز‌های دبی، تفلیس و استانبول نصف شد
  • تشریح برنامه جدید بانک مرکزی برای تعادل در بازار ارز
  • رئیس سازمان پدافند غیرعامل: برنامه‌ها به‌گونه‌ای در حال اجراست که در صورت قطع اینترنت ایران از سوی آمریکا، قطع کامل خدمات ضروری در این حوزه اتفاق نیفتد
  • قاچاق دام اهلی از دلایل مهم شیوع بیماری‌های واگیر دامی در حیات وحش
  • Ad