جدیدترین اخبار
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۴ اقتصادی کد خبر :80253

پیش‌شرط‌های تحقق الزام به داخلی‌سازی خودرو در کشور

 

الزام به داخلی سازی از سوی خودروسازان خارجی را می توان یکی از بندهای اصلی پیش بینی شده در «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» دانست.

الزامی که براساس آن واردات خودرو منوط به داخلی سازی و سرمایه گذاری در صنعت خودرو کشور شده است. واردکنندگان خودرو درحالی ملزم به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی کشور شده اند که به گفته فعالان این صنعت پیش از در نظر گرفتن الزامات مذکور باید بستر لازم برای جذب سرمایه گذاری در کشور فراهم شود.

به گزارش  بازتاب  به نقل از عصر خودرو، فراهم نبودن بستر لازم برای ورود سرمایه گذاران به کشور در حالی است که باز شدن سایت ثبت سفارش به تصویب این دستورالعمل گره خورده است. از سوی دیگر پیش بینی صورت گرفته در حالی است که بسیاری از خودروسازان کره‌ای و ژاپنی که سهم بالایی در بازار وارداتی‌ها به خود اختصاص داده‌اند هنوز برای سرمایه گذاری در کشور اعلام آمادگی نکرده اند و ظاهرا برنامه ای برای ورود به فاز تولید در کشور ندارند. با این شرایط این سوال مطرح می شود که در صورت تصویب این دستورالعمل از سوی هیات دولت و اجرایی کردن آن آیا شاهد حذف این برندها از بازار داخلی خواهیم بود یا برای ورود این برندهای پرطرفدار در بازار وارداتی ها تدبیر دیگری درنظر گرفته خواهد شد.

در این خصوص برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند برای ساماندهی بازار وارداتی ها باید خودروهای وارداتی را به دو دسته «خودروهایی که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد و خودروهای که امکان ساخت داخل آنها در کشور وجود ندارد (خودروهای لوکس)» تقسیم کرد و براساس تقسیم بندی صورت گرفته نسبت به تدوین دستورالعمل واردات خودرو اقدام کرد. در این خصوص ساسان قربانی یکی از دست اندرکاران صنعت خودرو معتقد است با دسته بندی صورت گرفته این امکان به وجود می آید تا از خودروهای لوکس که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد عوارض بیشتری دریافت کرد و عوارض اخذ شده را صرف صنعت خودروسازی در کشور کنیم به این طریق خودروهای لوکس به منبع درآمدی برای تمرکز در صنعت خودروسازی کشور تبدیل خواهند شد.

اما در خصوص خودروهایی که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد نیز این کارشناس خودرو معتقد است که برای این گروه باید برنامه ریزی خاص صورت داد؛ چرا که امکان تولید خودرو در کشور ما وجود دارد و دادن مجوز واردات صرف به خودروسازان خارجی چندان منطقی نیست.

به گفته برخی از فعالان صنعت خودرو طرح این موضوع در «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» از سوی خودروسازان خارجی مطرح شده که در داخل کشور تولید دارند و طرح این موضوع به این دلیل بود این شرکت ها سعی داشتند تا سود واردات نیز نصیب این شرکت ها شود، اما شاید بتوان گفت آنچه در این بند از دستورالعمل واردات خودرو از دید مسوولان پنهان مانده فراهم نبودن بخشی از زیرساخت ها در راستای تحقق این هدف از یک سو و عدم پذیرش برخی از شرکت های خودروساز برای ورود به فاز تولید در کشور از سوی دیگر است.

در این خصوص نیز قربانی نیز در پاسخ به این پرسش که برخی از خودروسازان حاضر به ورود به فاز تولید در کشور نیستند می گوید: آنچه مسلم است برای ترغیب خودروسازان باید مشوق هایی را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفت تا به این طریق شرایط برای ورود آنها به فاز تولید فراهم شود. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در حال حاضر دنیا با مازاد تولید مواجه است و می توان با رفع موانع نسبت به جذب این شرکت ها گام موثری برداشت. با توجه به اظهارات مطرح شده می توان گفت پیش از در نظر گرفتن الزامات در روند واردات باید گام های اصلی در راستای فراهم کردن بستر در نظر گرفت و پس از آن نسبت به سخت کردن پیچ واردات اقدام کرد.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • سقوط مرگبار تابلوی تبلیغاتی در تبریز
  • آتش سوزی مهیب در ایالت کالیفرنیا
  • کنسرت هنرمندان اروپا در حمایت از زلزله‌زدگان ایران
  • سرویس‌دهی اتوبوسرانی به زائران پیاده امام رضا(ع)
  • تکذیب فوت ۱۰۰ نفر در مسکن مهر کرمانشاه
  • خارج کردن اثاث زلزله زدگان از خانه‌های ناایمن
  • علت حادثه تیراندازی قزوین از سوی پلیس اعلام شد
  • دستگیری برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه در رودبار گیلان
  • بانک های عامل پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان مشخص شد
  • یک تست شخصیت شناسی جالب
  • حمام نفت ویژه ثروتمندان/عکس
  • پایان سکوت ۳ ساله گروه موسیقی«ایلیا»
  • قطعه مشترک خواننده شیعه و سنی به مناسبت هفته وحدت/عکس
  • پنتاگون خبر داد: بیش از ۲۰ هزار تجاوز جنسی نظامیان آمریکایی
  • پولی که با معامله ۲ پیتزا جهانی شد / بانک‌مرکزی: ریسک بیت ‌کوین بالاست
  • گزارش المانیتور از کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی در ایران؛ از ویدیوهای بی‌کیفیت و مضحک تا مهاجرت فروشندگان برندها از مزون ها به تلگرام و اینستاگرام
  • آغاز فعالیت تشکیلات خودگردان در گذرگاه مرزی رفح
  • کشته‌های مسکن مهر به ۱۰۰ نفر رسید/ ۱۵ هزار واحد روستایی و ۴ هزار واحد شهری تخریب کامل شدند
  • آلودگی ۶۰ درصدی “بن‌سای” و “لاکی‌بامبو”های چینی و تایلندی
  • استقرار و راه‌اندازی بالن اینترنت پرسرعت در سرپل‌ذهاب
  • کشف لاشه گاو دریایی عجیب در روسیه
  • دریادار خانزادی: نیاز امروز نیروی دریایی حضور در دریاهاست
  • نویسنده‌ای که در سینما مشهورتر است
  • احترام برومند: چرا روحیه مردم را تضعیف می‌کنید؟
  • نهضتی برای آمریکا/ دولتی که استکبارستیزی را بی‌ادبی می‌دانست!
  • درمان مصدومان زلزله رایگان است/ هشتمین بیمارستان صحرایی فردا راه‌اندازی می‌شود
  • سردار پاکپور: سپاه روزانه هزاران پرس غذای گرم برای زلزله‌زدگان تهیه و توزیع می‌کند
  • دیدار سعد الحریری با امانوئل ماکرون
  • ارسال سومین محموله امدادی شهرداری تهران به مناطق زلزله‌زده
  • ریاض المالکی: زیر بار سیاست فشار و باج گیری آمریکا نمی رویم