زنان مشروطه در خانه، آنگلوپولوس در موزه

    کد خبر :80123

فیلم مستند «نیمه پنهان ماه» ساخته آزاده بی‌زار گیتی سه‌شنبه ۲۴ مرداد در خانه هنرمندان ایران و در بخش مروری بر سینمای تئوانگلو پولوس ۱۱ فیلم از روز چهارشنبه ۲۵ مردادماه در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در‌می‌آید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در گرمای عرق‌ریز تابستان، سینماتک‌های تهران میزبان علاقه‌مندان به سینمای جهان و البته بخش مستقل و مستند سینمای ایران هستند. موزه هنرهای معاصر و خانه هنرمندان در تابستان جاری پیشگام برنامه‌های ویژه سینمایی هستند.

فیلم مستند «نیمه پنهان ماه» ساخته آزاده بی‌زار گیتی سه‌شنبه 24 مرداد ساعت 18 با حضور سوسن شریعتی و محمدرضا اصلانی در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. آزاده بی‌زار گیتی که خود پژوهش، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مستند را برعهده داشته است، درباره موضوع این مستند می‌نویسد:

«زنان در جنبش مشروطیت ایران چه کردند؟ کجا بودند و چه سهمی در این نخستین نهضت مردمی خاورمیانه داشتند؟ چرا هیچ اثری از حضور زنان در تاریخ‌نگاری مشروطه به چشم نمی‌آید؟ شاید این پرسش‌ها و خلاء مشهود تاریخی، مرا بر آن داشت که برای نخستین بار دریک فیلم مستند،به بازخوانی دوباره بخشی پر فرازوفرود از تاریخ میهنم بپردازم؛ بازخوانی حضورزنان در جنبش مشروطیت ایران. چرا که باور دارم بازخوانی دوباره تاریخ، ما را به فهم آن نزدیک‌تر و به ترمیم و بازسازی حافظه جمعی‌مان کمک می‌کند. بازخوانی دوباره تاریخ ما را به درک واقعی‌تر و درست‌تری از تاریخ می‌رساند و به ما نشان می‌دهد که می‌شود و می‌توان تاریخ را جور دیگری نیز دید؛ نگاهی که تاریخِ فاتحان را جست‌وجو نکند، جوری که تاریخ مردمانِ بی‌تاریخ باشد و تاریخ زنان و مردان گمنام سرزمینم را روایت کند.»

علاقه‌مندان برای تماشای این فیلم مستند می‌توانند سه‌شنبه 24 مرداد از ساعت 18 به سالن شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه فرمایند. ورود برای عموم آزاد ست.

یازده فیلم از تئوانگلو‌پولوس در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران

در بخش مروری بر سینمای تئوانگلوپولوس ( 25 امردادماه تا 28 شهریورماه )؛ فیلم های«بازسازی» محصول سال1970، «بازیگران دوره‌گرد» محصول سال1975، «شکارچیان» محصول سال1977،«اسکندرکبیر» محصول سال1980، «سفر به سیترا» محصول سال1984، «چشم‌اندازی از مه» محصول سال 1988، «گام معلق لک‌لک» محصول سال 1991، «نگاه خیره اولیس» محصول سال1995، «ابدیت و یک روز» محصول سال1998، «دشت گریان» محصول سال 2004 و «غبار زمان» محصول سال 2009 در روز‌های یکشنبه و چهار شنبه هر هفته به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی به نمایش د‌رمی‌آید.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه نمایش فیلم به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس حاصل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید