جدیدترین اخبار
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۸ فرهنگی و هنری کد خبر :80094

اهمیت حضور کتاب در ویترین دیجیتال

مهمتر از حضور صرف در فضای دیجیتال، آنچه دستاورد اصلی ناشران و مولفان از این حضور دیجیتال می‌تواند باشد، بازخوردهایی است که از کاربران و مخاطبان بدون واسطه و به صورت مستقیم می‌توانند دریافت کنند.

باشگاه خبرنگاران پویا،‌ عادل طالبی:‌

با آمدن اینترنت و با رشد فضای دیجیتال در حوزه کسب و کار، به تدریج ظرفیت‌های موجود در حوزه دیجیتال برای کسب و کارها مورد توجه بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفت. در ایران، اولین بنگاه‌های اقتصادی که از پتانسیل‌های موجود بهره گرفتند، تولیدکنندگانی بودند که مراوداتی با شرکت‌های خارجی داشتند.

این شرکت‌ها که بیشتر در حوزه B2B (یعنی داد و ستد بین کسب و کارهای مختلف) فعال بودند متوجه شدند می‌توانند دسترسی خود را به بازارهای جدید در این فضای دیجیتال تسهیل کنند. حوزه B2C یا خرده فروشی، بسیار پس از حوزه B2B وارد این فضا شد.

اولین فروشگاه های اینترنتی در ایران در حوزه خرده‌فروشی از حدود سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ آغاز به کار کردند. به نظر می رسد، اولین فروشگاه‌های اینترنتی در ایران شاید با کپی برداری یا شبیه‌سازی فرآیندها از روی وب سایت معروف Amazon کار خود را شروع کردند و اتفاقا کتاب یکی از محصولات کلیدی آنها بود. فروشگاه‌هایی مانند efeh.com و مانند آن که امروز یا حوزه کار خود را تغییر داده‌اند یا دیگر فعال نیستند، شروع کار خود را با کتاب به عنوان محصول اصلی یا یکی از محصولات کلیدی آغاز کردند.

دلیل این امر شاید این بود که کتاب یکی از بهترین محصولات برای فروش اینترنتی است. برخلاف بسیاری از محصولات مانند پوشاک، کفش، مواد خوراکی و مانند آن که در فرآیند خرید، حس لامسه یا چشایی یا بویایی یکی از مهمترین حس‌ها در حوزه احساسی یا Emotion برای ترغیب خریدار به خرید است، در محصولی به نام «کتاب» این حس عملاً اهمیت بسیار کمتری دارد (مگر برای معدودی افراد عاشق لمس کاغذ کتاب به صورت فیزیکی). از سوی دیگر، Sampling کتاب، یعنی ارائه نمونه‌ای از محصول برای آشنایی با محصول و ترغیب خریدار به خرید آن، بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از محصولات دیگر است. مثلاً Sampling در حوزه چای و آب میوه و مانند آن که وابسته به طعم یا حس چشایی است، همان طور که حتما دیده‌اید، مستلزم حضور نمایندگان برند در فضاهای فیزیکی و ارائه آن محصول در بسته‌های کوچک برای تست طعم و مزه است. اما Sampling کتاب در فروشگاه‌های اینترنتی به سادگی و با قرار گرفتن چند صفحه از کتاب به شکل PDF به راحتی انجام می شود.

همین دلایل موجب شد از همان ابتدا، کتاب در فروشگاه‌های اینترنتی، نه در ایران، که در تمام دنیا از اولین محصولاتی باشد که در دسترس قرار گرفت. این فرآیند را شکل گیری Web2 تسریع بخشید. Web2 نسل دوم وب بود که به کاربران اجازه تعامل با وب سایت‌ها را می‌داد. یعنی کاربران می‌توانستند محتوای تولیدی خود (شامل متن، عکس و سایر انواع محتوای دیجیتال) را در یک سایت ثبت و با دیگران به اشتراک بگذارند . نسل دوم وب یک بهشت برای جامعه کتاب‌خوان بود، چرا که ذاتاً مایل به تبادل نظر درباره کتاب‌های خودشان هم هستند.

اینکه یک خانم خانه‌دار درباره کیفیت پودر رختشویی‏ که خریده است صحبت و با دیگران تبادل نظر کند، خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد(هرچند امروزه به مدد وجود شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی حتی چنین چیزی هم به صورت عام دیده می‌شود) اما از همان ابتدا، آنهایی که کتاب می‌خریدند و می‌خواندند تمایل به تبادل نظر درباره کتابشان با دیگران داشته و دارند. آغاز نسل دوم وب در واقع آغازی بود بر گسترش ویترین دیجیتال برای کتاب.

حالا دیگر ناشر یا مولف کافی بود، محتوای اولیه درباره‏ کتاب (شامل عکس و مشخصه‌های کتاب) را در سایت‌ها و فروشگاه‏‌های دیجیتال قرار بدهد و این کاربران بودند که محتوا را با نظرات و محتوای تولیدی خود غنی می‌کردند، درباره آن تبادل نظر می‌کردند و به مولف یا ناشر اجازه می‌دادند مستقیماً به نظرات و بازخوردهای مخاطبان و مشتریان با هدف نزدیک‌تر کردن تولیدات بعدی به سلیقه مخاطبان، دسترسی داشته باشند.

به طرز عجیبی، فرایندی که گفته شد در ایران عملاً اجرا نشد!. یک بخش از آن بیشتر به این دلیل بود که ناشران از فضای کسب و کار و بازاریابی به دور بوده (و هستند). بخشی از آن به دلیل سوبسیدهای مختلفی است که داده می‌شود. این سوبسیدها در گذشته‌ای نه چندان دور، یکی کاغذ بود که در اختیار ناشران قرار می‌گرفت و برای برخی، سودهای سرشاری در پی داشت (که هنوز در افسوس روزهای خوش گذشته در دورهمی‌های خودمانی خاطره‌ها تعریف می‌کنند) و در حال حاضر هم به شکل‌های مختلف مثل خرید سفارشی کتاب و مانند آن که در مطلب بعدی به آن خواهیم پرداخت ادامه پیدا کرده است.

ناشران ایرانی، اگر نه همه، لااقل اغلب آنها، هنوز به اهمیت ویترین‌های دیجیتال پی نبرده‌اند. اینکه با رصد فضای دیجیتال می‌توانند درست مانند بازخوردی که از حضور در نمایشگاه‌های فیزیکی می‌گیرند و حتی بهتر از آن، از نظرات مخاطبان خود آگاه شوند و در ادامه مسیر، بر اساس میل و رغبت و طبق سلیقه مخاطب عمل کنند. اینکه نه تنها باید ویترین‌های موجود را که متعلق به دیگران است،‌ رصد کنند، خود باید اقدام به ویترین‌سازی در این بازار دیجیتال کنند هم هنوز از دید بسیاری از ناشران ما مغفول مانده است. گواه این مطلب، عدم راه‌اندازی سایت توسط بسیاری از ناشران است. حتی بسیاری، هنوز نسبت به استفاده از ابزارهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی که نه هزینه فنی و نه هزینه مالی خاصی بر ناشر تحمیل نمی‌کنند، هم مردد هستند!. دلیل این امر بیشتر به غیر رقابتی بودن فضای نشر و در کنار آن عدم پذیرش اهمیت شناخت سلیقه مخاطب برای تولید محصول با کیفیت و مخاطب‌پسند توسط ناشران می‌تواند مرتبط باشد.

در مطلب بعدی به یکی از مشکلات بزرگ ویترین دیجیتال خواهیم پرداخت : عدم وجود Core Date یا هسته مرکزی داده که متولی آن باید یا خانه کتاب باشد یا اتحادیه های ناشران یا انجمن‌های صنفی نشر و دلایل اهمیت وجودهسته مرکزی در این حوزه را بررسی خواهیم کرد.

وبگردی

روی خط خبر

  • گزارش زنگنه از وضعیت نفت و گاز در کمیسیون انرژی/ اکتشاف نفت نسبت به تولید کاهش یافته است
  • بخشنامه جدید واردات / عدم امکان ترخیص برخی خودروها
  • دیدار در بروکسل علیه تهران!
  • رهبر انقلاب: همکاری سعودی‌ها با اسرائیل قطعا خیانت است /فلسطین با توطئه سکوت نادیده گرفته می شود
  • منطقی نیست ایران از برنامه موشکی خود دست بکشد
  • لاوروف و ظریف درباره برجام، سوریه و دریای‌خزر گفتگو کردند
  • شل سهام خود در میدان نفتی عراق را به ژاپن واگذار می کند
  • وزارت نفت: سانچی و شرکت نفتکش متعلق به وزارت کار است
  • حمله رضا عطاران به ماشین سفیر ایران/عکس
  • هشدار اف‌بی‌آی به کوشنر درباره دوستی با تاجر زن چینی – آمریکایی
  • وجدان کاری اجازه فرار به دریانوردان سانچی نمی داد / خدمه باید می ماندند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند
  • آسوشیتدپرس: آلمان به دنبال جاسوس‌های ایران است
  • ادعای الاخبار: سفر سردار سلیمانی به بغداد قبل از انتخابات مهم عراق / ایران، العبادی، حشد شعبی و حکیم را سوار «کشتی نوح» کرد
  • سخنگوی وزارتخارجه: تا برگزاری جام‌جهانی ۲۰۱۸ لغو روادید با روسیه محقق نمی‌شود/ سفر محمود عباس به ایران گمانه زنی و خبرسازی است
  • راه‌اندازی پایانه جدید تاکسی در میدان آزادی
  • آلمان: برخورداری از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای حق ایران است
  • اولین مانور سیاسی مخالفان بارزانی و تکاپوی احزاب حاکم
  • نقشه آمریکا و خشم اردوغان
  • عیسی کلانتری: حق هوای پاک بر حق هسته‌ای تقدم دارد
  • یارانه نقدی دی امشب واریز می‌شود
  • بازگشت به کار بازنشسته میلیاردی به بانک مرکزی
  • مقام آمریکایی: پنتاگون اولویتش را مقابله با نفوذ ایران در سوریه قرار داده است
  • اکسید گوگرد موجود در دود نیروگاه مفتح فراتر از حد مجاز است
  • پرستاران همچنان در انتظار اجرای قانون “تعرفه‌گذاری”/ تاخیر ۱۰ ماهه در پرداخت کارانه‌های پرستاری
  • سردار باقری: ایران سردمدار نجات مردم منطقه از یوغ استکبار است
  • “صدای مهیب شنیده‌شده در کرمانشاه ارتباطی به نیروهای مسلح ندارد”
  • اتحادیه اروپا: بریتانیا هنوز هم می‌تواند عضوی از اتحادیه باقی بماند
  • استانداری خراسان رضوی: معاندان نظام قصد داشتند اعتراضات را به دهه فجر بکشانند/ دستگیرشدگان با هر سه جناح مخالف بودند
  • قیمت تویوتا پریوس در ایران توسط شرکت ایرتویا افزایش یافت
  • اجرای سراج با آرزوی سلامتی برای شجریان