رضیان: پلیس باید برای راننده دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه، اخطاریه بفرستد

    کد خبر :79906

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به نظرم جنبه بازدارندگی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی کاهش یافته است، گفت: قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس را موظف به مطلع کردن مالکان خودروهایی کرده که مبلغ جرائم‌شان بیش از یک میلیون تومان است.

عبدالله رضیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اگر مبلغ ریالی تخلفات رانندگان از یک حدی تجاوز کند، پلیس باید برای راننده خاطی اخطاریه بفرستد، این مسئله در تبصره ماده ۸ قانون مذکور مورد تاکید قرار دارد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با بیان اینکه توقع اجرای یک سویه قانون راهنمایی و رانندگی توسط مردم ظلم در حق آنان است، گفت: در شرایطی که تعداد خودروهای در حال تردد متناسب با ظرفیت معابر و جاده‌های کشور نیست و خیلی جاها استانداردها و قوانین از سوی مقامات مسئول از جمله پلیس رعایت نمی‌شود، اینکه از رانندگان خواسته شود نسبت به مقررات راهنمایی و رانندگی التزام همه جانبه و سفت و سخت داشته باشند، ظلم در حق آنان است. وقتی دستگاه‌های مسئول نمی‌توانند زیرساخت‌های لازم راهنمایی و رانندگی و وضعیت هندسی معابر، خیابان‌ها و جاده‌ها را آن طور که باید و شاید درست کنند، چطور به خودشان حق می‌دهند هر طور که دل‌شان خواست با حقوق شهروندی برخورد کنند؟

قرار بود جنبه بازدارندگی قانون بالا برده شود نه اینکه از این طریق جبران کسری بودجه پلیس شود.
وی افزود: در کشور ما متولیان امر و رانندگان خودرو در رعایت استانداردها فاصله معناداری با سایر کشورهای جهان دارند و بی‌توجهی به مُر قانون به مسئله‌ای عادی مبدل شده است در حالی که التزام به قوانین در این کشورها در فرهنگ عمومی‌شان نهادینه است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: خیلی از مردم از جرایم سنگین تخلفات راهنمایی و رانندگی و بی‌اطلاعی از جزییات آن گلایه دارند. گلایه مردم زمانی شدت می‌گیرد که پلیس راهنمایی و رانندگی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را به صورت کامل اجرا نمی‌کند. به طور مثال در موارد مختلفی هیچ اخطاریه‌ای از میزان تخلفات برای رانندگان متخلف ارسال نمی‌کند. این مسئله دردسرهای زیادی برای تامین مالی جرایم سنگین برای مردم به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: پسندیده نیست که مالکان خودرو زمان دریافت مجوز طرح ترافیک یا نقل و انتقال خودرو از جرائم میلیونی خود مطلع شوند در حالی که قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس را موظف به ارسال اخطاریه در منزل رانندگان زمانی که مبلغ جرائم‌شان بیش از یک میلیون تومان شود، کرده است.

رضییان یادآور شد: قرار بود جنبه بازدارندگی قانون بالا برده شود نه اینکه از این طریق جبران کسری بودجه پلیس شود. به نظر بنده جنبه بازدارنگی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی کاهش یافته است. معتقدم برای این مسئله که دوربین‌های فراوانی در معابر و خیابان‌های شهر نصب است و هر کدام نوعی از جرائم را ثبت می‌کند باید فکری اساسی کرد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با بیان اینکه مردم نمی‌توانند بابت رانندگی در معابر و خیابان‌های اصلی و فرعی شهرها روزانه چند صدهزار تومان جریمه پرداخت کنند، مدعی شد: به نظر می رسد قانون مذکور وسیله‌ای برای کاسبی پلیس شده است.

وی تاکید کرد: باید فکری برای باز گرداندن کارایی به قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی کرد. پلیس با اجرای کارآمد این قانون باید به رانندگان نظم و قانون بیاموزد اما متاسفانه بی‌نظمی در کشور نهادینه شده است. به حد کفایت در کشور قانون داریم اما مشکل در کیفیت و نحوه اجرای قانون از سوی دستگاه‌های مسئول از جمله پلیس اشکال وجود دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای اصلاح این رویه کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد، گفت: مجلس می‌تواند با استفاده از مکانیزم‌های نظارتی نظیر تذکر، سوال یا تحقیق و تفحص به این موضوع ورود کند البته وظیفه نظارت بر نیروی انتظامی توسط مقام معظم رهبری به وزیر کشور به عنوان مسئول امنیت داخلی ایران واگذار شده که می‌توان از این مکانیزم نیز رفتار پلیس را اصلاح کرد.

رضییان تاکید کرد: باید فرهنگ سازی شود تا حرکت در مسیر قانون در مقامات و دستگاه‌های مسئول و مردم به فرهنگ عمومی تبدیل شود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید