شورای شهر باید به جایگاه واقعی‌اش بازگردد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۰۳

«شورای شهر باید به جایگاه واقعی‌اش بازگردد»، «شورای چهارم و آسیبی که باید دیده شود» و «شهر و شهروند و مدیریت شهری» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های یکشنبه 10 اردیبهشت به شمار می رود.

روزنامه های صبح امروز در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا عنوان هایی چون «شورای شهر باید به جایگاه واقعی‌اش بازگردد»، «شورای چهارم و آسیبی که باید دیده شود»، «شهر و شهروند و مدیریت شهری»، «نمی‌شود در شهر هیاتی رفتار کرد»، «سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تصمیم نهایی درباره لیست شوراها نرسیده است»، «3 شاخص انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب شورا»، «سالروز شوراها، فرصتی برای بازنگری» و «لیست صد نفره انتخابات شوراها آماده شد» را بازتاب دادند.

** شورای شهر باید به جایگاه واقعی‌اش بازگردد
روزنامه «اعتماد» در ستون نگاه روز با قلم محسن مهرعلیزاده فعال سیاسی و با درج عنوان «شورای شهر باید به جایگاه واقعی‌اش بازگردد»، نوشت: زمین بازی، زمین‌خواری، ساخت و سازهای خارج از قاعده که عمدتا از رشوه و رانت سرچشمه می‌گیرد، فقیر و غنی را با هم در بحران‌هایی فزاینده فرو می‌برد و این وضعیتی است که «هست.» اخیرا بحث‌های زیادی در خصوص تخصص‌های مورد نیاز برای اداره شهر و ویژگی‌های شورای شهر مطلوب مطرح می‌شود، اجازه می‌خواهم پاسخ خود را به این دغدغه‌ها در چارچوب رهیافت توسعه پایدار و در یک کلمه یعنی؛ «مشارکت» در مدیریت شهری ارایه کنم.

این مفهوم که به معنای فعالیت‌های ارادی اعضای جامعه در شکل دادن به سرنوشت خود است، یکی از مولفه‌های اصلی سرمایه اجتماعی بوده و در سطح جهان به عنوان یکی از عناصر مهم توسعه پایدار شهری شناخته می‌شود.

** شورای چهارم و آسیبی که باید دیده شود
روزنامه «همدلی» در سرمقاله ای با قلم ولی‌الله شجاع‌پوریان با انتشار عنوان «شورای چهارم و آسیبی که باید دیده شود»، نوشت: حضور قریب به صد هزار نفر به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در نواحی مختلف کشور، ظرفیت مطلوبی برای کادرسازی و تربیت نیروهای مدیریتی به شمار می‌آید. این ظرفیت عظیم می‌تواند با تامل و توجه اصلاح‌طلبان به فرصتی برای انجام برنامه‌های تشکیلاتی و تقویت تحزب در کشور کمک کند. توجه و تمرکز اصلاح‌طلبان بر انتخابات کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها گرچه از اهمیت برخوردار است، اما نباید از اهمیت و تاثیر این نهاد مردمی در مناطق کوچک و به‌ویژه روستاها غافل شد. اگر احزاب اصلاح‌طلب برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسبی در باب شوراها داشته باشند و به جای تمرکز و تاکید و موازی‌کاری در انتخابات شورای شهر تهران در روستاها و مناطق محروم برنامه‌ریزی کنند دستاوردهای بلندمدت آن عاید گفتمان اصلاحات خواهد.

**شهر و شهروند و مدیریت شهری
روزنامه «شرق» در ستون نگاه با قلم احمد دنیامالی و با انتشار عنوان «شهر و شهروند و مدیریت شهری»، نوشت: شهر یک تولید و برساخت اجتماعی است و هویت خویش را بیش از آنکه از عناصر کالبدی دریافت کند، از تاریخ، فرهنگ و شیوه اندیشه و زیست ساکنانش دریافت می‌کند. سیالیت این متغیرها در کنار روند رو به رشد شهرنشینی، بر پیچیدگی زمینه‌های شناخت، تحلیل و مدیریت آنها می‌افزاید. در ایران این نسبت از حدود ٣٥ درصد در ٥٠ سال اخیر، به بیش از ٨٠ درصد در‌حال‌حاضر رسیده است. افزایش تعداد شهرها از حدود ٦٠٠ شهر در ٣٠ سال پیش، به بیش از هزارو ٤٠٠ شهر درحال‌حاضر، گویای ابعاد متعدد و بعضا پیچیده این پدیده است. در زندگی متمدن امروزی، شهروندان عموما با سلایق و انگیزه‌های مختلف در جامعه شهری به فعالیت می‌پردازند؛ عده‌ای برای کسب‌وکار، گروهی برای پرکردن اوقات فراغت، گروهی دیگر برای آموختن مهارت‌های فردی و جمعی و… .

**نمی‌شود در شهر هیاتی رفتار کرد
روزنامه «اعتماد» در گفت‌ وگو با احمد مسجدجامعی عضو شاخص اصلاح‌طلب شورای شهر با انعکاس عنوان «نمی‌شود در شهر هیاتی رفتار کرد»، نوشت: زمانی که شوراها راه‌اندازی می‌شد، برخی از بزرگان نیز چنین می‌گفتند که چه نیازی به شورا است. این ‌را می‌شود بسط داد و حتی راجع به دولت هم گفت چنانچه آنارشیست‌ها هم می‌گویند دولت منبع شده است. آن جنبه نظارتی زمانی که زیرنظر وزارت کشور بود، شاید بهتر از امروز اعمال می‌شد. آن زمان شهردار باید در برابر وزارت کشور پاسخگو می‌بود اما الان در برابر وزارت کشور پاسخگو نیست. چون آن زمان وزیر کشور به عنوان قائم مقام شورا عمل می‌کرد. منتها تفاوتی که دارد شورا دست‌کم به عنوان یک مرجع مشورتی خیلی می‌توانست نقش‌‌آفرین باشد که این به ظرفیت شورا و تحرک و مدیریت شوراها بستگی دارد. برای مثال ما زمانی درباره آلودگی آب تهران صحبت کردیم که این ربطی به شهرداری هم نداشت.

**سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تصمیم نهایی درباره لیست شوراها نرسیده است
روزنامه «رسالت» در مطلبی با عنوان «سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تصمیم نهایی درباره لیست شوراها نرسیده است» به نقل از علی صوفی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، نوشت: این شورا هنوز به تصمیم نهایی برای لیست مشخص نرسیده است. وی درباره آخرین وضعیت لیست اصلاح‌طلبان برای شوراها گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که شورای سیاست‌گذاری در مرحله غربالگری کاندیداست و هنوز به لیست مشخصی نرسیده‌اند.

**3 شاخص انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب شورا
روزنامه «همدلی» در گفت وگویی با موسوی لاری نایب رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و با عنوان «3 شاخص انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب شورا» نوشت: ملاک ما برای انتخاب افراد سه محور اصلاح‌طلبی، شفافیت و پاکدستی و تخصص است و اگر زنان تا سقف 30 درصد، دارای این ملاک باشند نسبت به دیگران ارجح‌تر خواهند بود. برای جوانان متخصص هم که این سه ملاک را داشته تا سقف 20درصد سهمیه در نظر گرفته می‌شود. زنان باید جایگاه خودشان را در شوراها پیدا کنند آنان باید نیازهای جامعه را بشناسند و نباید صرفا به دنبال مطالبات زنان باشند. لیست بر اساس کلیت‌ها، شاخص‌ها و نمرات بسته می‌شود و از شاخص‌ها فاصله نمی‌گیریم. بنابراین امیدواریم تا آخر هفته لیست نهایی شوند.

**لیست صد نفره انتخابات شوراها آماده شد
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در مطلبی با درج عنوان «لیست صد نفره انتخابات شوراها آماده شد»، نوشت: اصلاح‌طلبان امیدوارند در انتخابات شوراهای شهرها و روستاها که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در روز 29 اردیبهشت برگزار می‌شود؛ همانند انتخابات مجلس دهم پیروز قاطع میدان رقابت باشند. آنها برای رسیدن به این موفقیت شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را راه‌اندازی کرده و اکنون درصدد انتشار لیستی گزینش‌شده بر‌اساس معیارهای تعیین‌شده هستند. آن‌طور که عبدالواحد موسوی‌لاری نایب‌رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد لیست صدنفره انتخابات شوراها آماده شده و بعد از غربالگری افراد به شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معرفی می‌شوند.

**سالروز شوراها، فرصتی برای بازنگری
روزنامه همشهری در یادداشتی با قلم مهدی چمران و با عنوان «سالروز شوراها، فرصتی برای بازنگری»، نوشت: 9 اردیبهشت در تقویم رسمی کشور به عنوان روز «شوراهای اسلامی شهر و روستا» نام‌گذاری شده است. نظام جمهوری اسلامی ایران برخواسته از رای مردم و قوانین و آموزه‌های اسلامی است و تلفیق جمهوریت و اسلامیت یکی از ویژگی‌های بارز نظام سیاسی ما به شمار می‌آید. اگر در قرون اخیر اندیشمندان سیاسی و فلاسفه غربی بعد از قرن‌ها جنگ و استبداد و خودکامگی ناگزیر به پذیرش نقش و جایگاه مردم در حکومت شدند، منابع اسلامی اعم از قرآن، نهج‌البلاغه و سیره عملی و نظری بزرگان دینی ما گنجینه‌ای گرانبها از اشارات و احدایث و روایاتی است که بر نقش مردم، مشورت و شورا به عنوان راهی برای برون رفت از خودکامگی، استبداد و تنگ‌نظری تاکید شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید