در دنیای روحانی ساعت چند است؟!

هیچکس نیست بگوید ایران در برجام ضرر کرده؛ غیر از لاریجانی و جان کری و صالحی و…

    کد خبر :79514

رئیس‌جمهور روحانی، روز یکشنبه گذشته و در آخرین جلسه هیئت وزیران دولت یازدهم طی اظهاراتی درباره برجام خود گفته است:

«تلاش بسیار زیادی برای به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای و برجام که البته وقت زیادی را از دولت گرفت، انجام شد و در نهایت امروز قرارداد و توافقی حاصل شده که هیچ‌کس در دنیا نیست بگوید ایران بواسطه برجام ضرر کرده است.»

*برجام آقای روحانی قرار بود حاوی دو مقوله «ارزانی» و «لغو تمام تحریم‌ها» برای مردم ایران باشد…

اما چیزی که در عمل اتفاق افتاده، شکست ملموس این دو وعده، اضافه شدن تحریم‌ها، عبور از برخی خطوط قرمز نظام برای انعقاد برجام و ریخته شدن بتن در قلب رآکتور هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

صد البته از آقای روحانی عجیب نیست که با تمام این رخدادهای مهم اما همچنان هیچ ضرری را در برجام نمی‌بینند. زیرا ایشان چندی قبل، توافقات و مذاکرات شکست خورده هسته‌ای در اوایل دهه ۸۰ نیز که دست آخر منجر به فک پلمب توسط دولت اصلاحات شد و شخص ایشان هم در آن مذاکرات سرپرست بود را نیز یک پیروزی نامید.

اما عجیب آنست که آقای روحانی گویا صحبت‌های آقایان لاریجانی، جان کری، صالحی و اشخاصی مثل حسین موسویان را هم نمی‌خواند و از آنها خبری ندارد.

آنجا که گفته‌اند: «بانک‌های کشور چین هم حتی در پسابرجام با ایران همکاری نمی‌کنند»، «بر میزان تحریم‌های ایران در پسابرجام افزوده‌ایم»، «هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد» و «اگر ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود، چرا باید خود را متعهد به آن بداند؟ این موضوع میدان بازی جدید واشنگتن خواهد بود».

جالب آنکه در مقطعی اضرار برجام به حدی عیان و ملموس شد که آقای لاریجانی مجبور شد طی سخنانی در مجلس بگوید: «مجلس شورای اسلامی به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابل در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.»

غیر از آقای روحانی، محمدجواد ظریف هم اخیراً اظهارات جوانانه‌ای درباره برجام به زبان آورده است.

او در جمع تعدادی از نمایندگان مجلس گفته است:

«در حوزه برجام به اهداف خود رسیده‌ایم و تا کنون موانع حمل و نقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده است و از آنجایی که در مذاکرات درباره سایر حوزه ها صحبت نشد لذا نمی‌توان انتظار داشت تحریم‌ها در حوزه‌های دیگر نیز برداشته شود… تاکنون میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده است!»

غیر از موارد تناقض ذکر شده پیرامون اظهارات برجام رئیس‌جمهور و آقای ظریف، بایستی به مصاحبه اخیر «ابوالفضل ظهره‌وند» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت قبل با روزنامه سیاست روز هم اشاره کرد.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه دیوار تحریم‌ها که ادعا شد فرو ریخته الان خیلی بلندتر شده، درباره برجام آقای روحانی گفته است: اساساً از طرف آمریکایی‌ها تحریم‌ها وضع نشدند که لغو شوند، تحریم‌ها وضع شدند تا کارآمد بودنشان را اثبات کنند. دولت یازدهم این کارآمدی را اثبات کرد…نشان دادیم که تحریم می‌تواند اهرم مؤثر باشد! برای همین است که (آمریکا) می‌رود روی چین و روسیه هم همین ابزار را پیاده می‌کند.

منبع:جماران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید