حجاج بيت‌الله الحرام مراقب گرمازدگي باشند

    کد خبر :79488

 

معاون مرکز پزشکي حج و زيارت با تاکيد بر اينکه حجاج بايد مراقب گرمازدگي باشند،‌ توصيه‌هايي را براي جلوگيري از اين عارضه و مقابله با آن ارائه داد.
به گزارشآريا، پيرحسين کوليوند با اشاره به گرماي هواي عربستان در زمان انجام فريضه حج، اظهار داشت: زائران در اين سفر معنوي ممکن است دوره‌هاي آب و هوايي گرم و شديدتري را پيش رو داشته باشند؛ از همين رو بايد بدانند که چگونه با اين مسئله برخورد کنند و همچنين بدانند چه کساني در معرض بيماري‌هاي مرتبط با گرما هستند.
کوليوند با بيان اينکه برخي افراد از جمله افراد مسن و بالاي 75 سال، در معرض آسيب‌هاي جدي‌تري قرار دارند، افزود: افرادي که بيماري‌هاي مزمن شديد دارند، به‌خصوص بيماران ديابتي، قلبي – تنفسي و مشکلات حرکتي، افرادي که تحت درمان خاصي قرار دارند از جمله افرادي که داروهايي مصرف مي‌کنند که موجب تعريق بيشتر و تغيير درجه حرارت بدنشان مي‌شود مثل داروهاي ادرارآور، آنتي‌هيستامين‌ها، داروهايي که براي مهار تپش قلب و برطرف سازي آنژين صدري و فشارخون کاربرد دارد و داروهاي آرام‌بخش، افرادي که فعاليت فيزيکي زيادي دارند و افرادي که در حال حاضر بيمارند و آب بدن خود را از دست‌ داده‌اند؛ کساني هستند که بايد بيشتر به مساله گرماي هوا توجه داشته باشند.
وي به زائران توصيه کرد: زائران در هواي گرم مراقب بيماران و افراد مسن سوار بر صندلي چرخ‌دار، باشند و آنها را به سايه منتقل کنند، لباس‌هاي اضافي آنها را از تن خارج و اطمينان حاصل کنند که جريان هوا مناسب است و درجه حرارت‌ بدن‌شان بيش از اندازه بالا نيست. به علاوه افراد مسن به تنهايي در خودروهاي ثابت يا در فضاي بسته قرار نگيرند.
معاون مرکز پزشکي حج و زيارت هلال احمر با اشاره به مهم‌ترين راه‌کارهاي پيشگيري از گرمازدگي گفت: حجاج توصيه‌هاي مديران کاروان‌ها، پزشکان مجموعه و مسئولان مرکز پزشکي حج و زيارت را حتما در نظر داشته باشند. مصرف زياد آب و کاهش نوشيدني‌هاي قندي و کافئين‌دار، پوشيدن لباس مناسب و خودداري از فعاليت‌هاي سنگين در دماي بالا از جمله اقداماتي است که براي پيشگيري از مشکل‌ساز شدن گرما مي‌توان در نظر داشت.
کوليوند با اشاره به اينکه گرمازدگي و غش در اثر گرما، دو بيماري خطرناک هستند که در صورت گرم شدن بيش‌ از حد رخ مي‌دهند؛ عنوان کرد: وقتي که بدن زائر بسيار گرم شده باشد، گرمازدگي رخ مي‌دهد و در اين شرايط بدن شروع به از دست دادن آب يا نمک مي‌کند. از علائم رايج گرمازدگي ضعف، احساس بي حالي و از هوش رفتن، سردرد، گرفتگي ماهيچه، احساس بيماري، عرق و تشنگي شديد است. در اين شرايط وقتي که بدن ديگر قادر نباشد خودش را خنک کند، دماي بدن به طور خطرناکي بالا مي‌رود. البته غش کردن در اثر گرما زياد رخ نمي‌دهد ولي در صورت اتفاق افتادن بسيار خطرناک است.
وي گفت: غش کردن در اثر گرمازدگي حتما نياز به درمان پزشکي دارد و در صورت درمان نشدن کامل، علائمي همچون گيجي، تشنج و کاهش سطح هوشياري رخ مي‌دهد. در صورتي که درمان‌هاي خنک کننده در مدت 30 دقيقه جوابگو نباشد يا اينکه زائران با علائمي همچون کاهش سطح هوشياري مواجه شدند، حتما بايد زائر به مکان مناسبي انتقال داده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید