طرح اکتشاف معدنی در جنگل‌های باستانی هیرکانی متوقف شد

    کد خبر :79164

 

مدیرکل محیط زیست استان مازندران اعلام کرد: بالاخره با پیگیری‌ و نامه‌‌‌نگاری‌‌ها متعدد استاندار مازندران اجرای طرح اکتشاف معدن را در جنگل‌های هیرکانی لغو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اجرای طرح اکتشاف در هفت پهنه معدنی در محدوده جنگل‌های هیرکانی در غرب مازندران، با پیگیری‌ و مخالفت‌های سازمان محیط زیست‌ و سازمان جنگل‌ها و مراتع و فعالان زیست محیطی بالاخره با دستور استاندار مازندران لغو شد.

گفته می‌شد اگر این طرح به مرحله اجرا برسد، حداقل یک هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی را نابود کرده و زنگ خطری جدی برای جنگل‌های باستانی هیرکانی محسوب می‌شد.

69

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست استان مازندران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با تایید خبر لغو این طرح گفت: مطابق این طرح قرار بود اکتشاف معدن در هیرکانی آغاز شود، اما با پیگیرهای و اعتراضات متعدد ما به فرمانداری و نهادهای زیر ربط، دیروز استانداری طی نامه‌ای به نوعی اجرای این مصوبه را لغو کرد.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران ضمن تقدیر از استاندار مازندران برای ممانعت از اجرای این این طرح ادامه داد: مقرر شد مصوبه در کارگروه تعامل با عضویت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت و معدن دوباره بررسی شود. فعلا مصوبه اجرای طرح لغو شده و در کارگروه تعامل در سطح ملی بررسی خواهد شد.

68

همچنین محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست هم با اعلام این خبر از مقاومت و نترس بودن مدیرکل محیط زیست استان مازندران تشکر کرد و گفت:به دنبال پیگیری سازمان محیط زیست، استاندارمازندران، دستور پیشین و نگران کننده خود را پس گرفت و طی نامه ای رسمی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان با واگذاری ۱۱ هزارهکتار از رویشگاه ارزشمند هیرکانی برای کاربری معدنی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی مخالفت کرد.

درویش ضمن تشکر از ناصرمقدسی قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع، تشکل های محیط زیستی منطقه، خبرنگاران رسانه ها و از همه آنهایی که در طول این چند هفته پرالتهاب نهایت تلاش برای بروز این فاجعه تلاش کردند،افزود: آیا ارزشمندتر، بی نظیرتر و گرانبهاتر از سرمایه هیرکانی می‌شناسیم؟ چگونه به خود اجازه می‌دهیم تا برای تداوم خام فروشی و حراج سرمایه‌های ملی، چنین خطای راهبردی و غیرقابل جبرانی اتفاق افتد؟

67

گفتنی است؛ جنگل‌های هیرکانی با چند میلیون سال قدمت جزو ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آیند و دارای 150 گونه بومی درختی و بوته‌ای بوده و از منحصر به فردترین نوع جنگل در ایران هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید