ایران بحران دارویی ندارد

    کد خبر :79043

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان دو ردیف اعتباری برای کمک به بیماران و کاهش هزینه‌های دارویی دارد، و از چهار سال گذشته تاکنون، در تجهیزات پزشکی به‌طور میانگین ۳۵درصد و در دارو نیز ۲۵درصد کاهش قیمت اتفاق افتاد.

به گزارش  تسنیم، رسول دیناروند با بیان اینکه بحران دارویی در کشور وجود ندارد، گفت: شک ندارم که اولویت مردم در دوره جدید وزارت بهداشت حل بحران دارویی کشور نیست چون بحرانی وجود ندارد.

دیناروند ابراز کرد: در ابتدای کار دولت یازدهم براساس نظرسنجی‌ای که انجام شد 68 درصد مردم حل بحران دارویی را اولویت کاری وزیر بهداشت اعلام کرده بودند. الآن گرچه در جریان نظرسنجی‌ها نیستم که اولویت وزیر بهداشت در دور بعدی چیست، اما شک ندارم که اولویت مردم در دوره جدید وزارت بهداشت حل بحران دارویی کشور نیست؛ زیرا بحران دارویی وجود ندارد.

وی افزود: وقتی دولت موفق شد در کارنامه 100روزه خود بحران دارویی را کنترل کند و آقای رییس جمهور در گزارش بهمن 92 اعلام کردند که این بحران حل شده است، وزارت بهداشت توانست با اعتماد به نفس طرح تحول سلامت را آغاز کند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اهداف طرح تحول سلامت، اظهار کرد: این طرح اهداف بسیاری داشت که البته چند هدف آن بسیار بزرگ و مهم بود. در حوزه بستری وقتی مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، نباید برای تأمین دارو یا لوازم پزشکی، همراه بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و لوازم پزشکی اعزام شود، این در حالی است که قبل از اجرای طرح تحول سلامت، تقریباً 40 درصد افراد نسخه به دست به خارج از بیمارستان اعزام می‌شدند تا دارو یا لوازم پزشکی را تهیه کنند. از آن زمان با وجود گرفتاری‌های فراوان، یکی از اولویت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که در بیمارستان‌ها، داروها و لوازم پزشکی بیماران تأمین شود.

دیناروند ادامه داد: اتفاق دیگری که افتاد، کاهش پرداخت از جیب مردم بود؛ به‌طور میانگین قبل از اجرای طرح تحول سلامت، حدوداً 55 درصد هزینه سلامت را مردم از جیب پرداخت می‌کردند و در حال حاضر این میزان به زیر 40 درصد رسیده است. این طرح توانست پرداختی از جیب مردم را حداقل به هدف قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم نزدیک کند که آرزو بود این میزان به 30 درصد برسد. در حوزه بستری دولتی این میزان طی سه تا چهار سال اخیر به زیر 10 درصد رسید و در سرپایی حوزه دارو، پرداخت از جیب برای بیماران خاص و صعب العلاج به 11 درصد رسیده است. قبل از طرح تحول سلامت این میزان برای بیماران خاص و صعب العلاج که هزینه‌های دارویی گران‌قیمتی دارند و گاهی به‌خاطر یک نسخه به زیر خط فقر می‌روند، 45 درصد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به یکی دیگر از اهداف طرح تحول سلامت، بیان کرد: موضوع دیگر تلاش برای حذف زیرمیزی بود. در دورافتاده‌ترین نقاط کشور و هر جایی که مراجعه می‌کردید، مردم به‌جز هزینه بیمارستان، هزینه‌ای هم به‌عنوان زیرمیزی پرداخت می‌کردند. اصلاح تعرفه‌ها برای حذف زیرمیزی اتفاق افتاد و واقعاً می‌بینیم که زیرمیزی به‌طورکامل حذف شده است، هرچند ممکن است بعضی جاها تخلفاتی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بیمه 11 میلیون نفر در چهارچوب طرح تحول سلامت، گفت: دستاورد دیگر دولت در چهارچوب طرح تحول سلامت این بود که هر کسی که فاقد پوشش بیمه بود، به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفت. باید توجه کرد که همه این کارها هزینه داشته و دولت تصمیم گرفت این هزینه‌ها را تأمین کند تا مردم در حوزه سلامت به آرامش برسند و دولت یازدهم بتواند این کار را به‌عنوان دستاورد به مردم عرضه کند. در گزارش رئیس جمهور در روز تنفیذ، یکی از چند دستاوردی که ذکر شد، حوزه سلامت بود. واقعاً در نظرسنجی‌هایی که از مردم می‌شود بالاترین رضایت‌مندی به‌خصوص در مناطق محروم در حوزه سلامت است.

دیناروند در نشست با رئیس دانشگاه، معاون و رؤسای ادارات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: حفظ این دستاوردها با زحمت و چنگ و دندان اتفاق افتاده؛ زیرا متأسفانه اعتباراتی که باید تخصیص داده شود طی یک سال و نیم اخیر دچار مشکل شده و واقعاً در این زمینه نگرانی وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو دو ردیف اعتباری برای کمک به بیماران و کاهش هزینه‌های دارویی دارد؛ این اعتبار در چهار سال پیش 2 هزار و 400 میلیارد تومان بود و در سال 96 این اعتبار به 2 هزار و 100 میلیارد تومان رسید، یعنی هیچ افزایشی نداشت و هزینه‌های دارویی و لوازم پزشکی را کاهش دادیم و در تجهیزات پزشکی به‌طور میانگین 35 درصد و در دارو نیز 25 درصد کاهش قیمت اتفاق افتاد، ولی حمایت و پوشش از بیماران را کم نکردیم؛ این در حالی است که تاکنون بخشی جزیی از همین 2 هزار و 100 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید