توسط مخترعان کشورمان انجام شد

اختراع «تخته دیجیتال کنترل دستگاه تنفسی» برای استفاده در شرایط حریق

    کد خبر :79010

«تخته دیجیتال دستگاه کنترل دستگاه تنفسی» توسط جوانان ایرانی اختراع شده که در زمان وقوع حریقهای بزرگ و حوادثی که در آن گازهای سمی وجود دارد، بسیار کاراست زیرا می‌تواند امور مربوط به امدادگران را ثبت و ضبط کند.

به گزارش  پویا؛ معمولا در زمان رخ دادن حریقهای بزرگ و حوادثی که در آن گازهای سمی وجود دارد با توجه به استرس زیاد مشکل اصلی که برای آتشنشان، مخصوصا فرمانده عملیات رخ می‌دهد برنامه‌ریزی و مدیریت آتشنشان به محل حریق، زمان رفت و زمان برگشت، فشار کارکرد سیلندر دستگاه تنفسی، مکانهای عملیات و مقدار شارژ باقی مانده دستگاه تنفسی مورد استفاده است.

از این رو طراحی و ساخت دستگاهی که بتوان در آن نام آتشنشانان و محلهای عملیات، زمان برگشت امدادگران با توجه به مقدار باقیمانده شارژ دستگاه تنفسی و شارژ دستگاه تنفسی که بتوان به روی آن ثبت کرد امری ضروری است.

«تخته دیجیتال دستگاه کنترل دستگاه تنفسی» که توسط مخترعان کشورمان طراحی و ساخته شده است، توانایی ذخیره زمان شش تیم عملیاتی را دارد.

با توجه به اینکه این دستگاه در موقعیت عملیاتی استفاده می‌شود و در عملیات نیز احتمال اینکه این دستگاه در محیط تاریک یا آلودگی صوتی استفاده شود از نمایشگر با نور آبی و نوشته‌های سفید یخی همچنین نشانگر نوری استفاده شده و به‌صورت مکمل در محیطهایی که نمی‌توان از نمایشگر نوری استفاده کرد خروجی صوتی آن فعال است و می‌شود از آن استفاده کرد.

در طراحی و ساخت دستگاه در قسمت الکترونیک، ابتدا نمونه در نرم‌افزارهای الکترونیکی protuse و orcad شماتیک شبیه‌سازی و پس از شبیه‌سازی اولیه و پاسخ تایید برد مدارچاپی آن در نرم‌افزار Altium Desighner طراحی شده است.

این دستگاه با توجه به علم الکترونیک و مکانیک طراحی شده است این دستگاه از سه قسمت تشکیل شده است که تالی، شارژر و دستگاه نام دارد.

خود دستگاه نیز از دو قسمت بدنه و الکترونیک تشکیل شده است و قسمت الکترونیک از چهار قسمت باطری، برد الکترونیکی، باطری و کلیدها تشکیل شده است که در آن برد الکترونیکی با توجه به قرامینی که از کلیدها می‌گیرد، زمانها را در پردازشگر ذخیره کرده و زمان باقیمانده را در نمایشگر LCD و حضور تیمهای عملیاتی را با LED نمایش می‌دهد.

قسمتهای شاخص این سیستم هشدار‌دهنده نورانی و صوتی همچنین نمایش روی نمایشگر است؛ قابلیت کار هفت ساعت در عملیات را داراست.

این دستگاه شامل دو قسمت اصلی مکانیک و الکترونیک است و قسمت مکانیک آن از جنس پلگسی گلاس و برش CNC و در قسمت الکترونیک از قسمتهای میکروکنترلر، کلید فشاری، مقایسه‌گر، نمایشگر و باطری است.

در طراحی و ساخت این دستگاه ابتدا طراحی مفهومی و سپس طراحی اجزا انجام شده و به وسیله نرم‌افزار catia کلیه تحلیلهای بدنه دستگاه انجام شده است؛ سپس این دستگاه در کارگاه‌های مکانیک به مرحله ساخت می‌رسد و پس از تست ضربه و نیرو بروی آن انجام می‌شود که ابعاد اصلی دستگاه به ارتفاع پنج سانتیمتر در قسمت جعبه الکترونیکی و طول 45 سانتیمتر و عرض 35 سانتیمتر و به وزن 620 گرم است.

یکی از قابلیتهای فوق‌العاده این دستگاه بخاطر حالت صفحه‌ای نازک مانند می‌تواند در بسیاری از مکانها بصورت عمودی استفاده شود.

حسین اسلامی در بیان دقیق مزایای این اختراع به نحویکه ویژگی جدید بودن آن و تأثیرات فنی را نمودار سازد، گفته است که سرعت بالا، هزینه پایین، نمایشگر شفاف و دیجیتال قابلیت نمایش در تمام محیطهای عملیاتی، قابلیت نمایش زمانهای چهار گروه عملیات، قابلیت شارژ با شارژر فندکی ماشین، کارایی هفت ساعت عملیات مداوم، کلیدهای بسیار مقاوم در ضربه، دارای مزیت نمایش تیمها با نمایشگر LED و هشدار دهنده نوری جهت زمان اضطرار تیمها از جمله ویژگیهای کلیدی این اختراع است.

وی درباره کاربرد صنعتی این طرح ابداعی نیز گفت: استفاده از این طرح در عملیاتهای امداد و نجات، حریق و حوادث گازهای آلوده-کشنده-سمی است و قابلیت استفاده در محیطهای آلوده را هم دارد؛ می‌توان از آن برای استفاده در حریق و حوادث نیز استفاده کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید