مفهوم «زوال» درگیرم می‌کند

    کد خبر :78918

هامد جابرها گرافیست و عکاس که این روزها نمایشگاهی از سلسه نمایشگاه های «زوال» خود را در گالری آران برپا کرده معتقد است هنرمند معاصر نسبت به حوادث پیرامونش در لحظه واکنش می دهد.

این روزها نمایشگاه «کَندن»، فصل دوم از «مجموعه زوال» با اینستالیشن هایی از هامد جبرها در گالری آران برپاست که جابرها درباره این مجموعه به خبرنگار مهر گفت: من مدت هاست روی مجموعه ای کار می کنم که مفهوم آن زوال است و هر بار زوال را از یک زاویه متفاوت نگاه می کنم. در فصل بندی این کارهایم زوال موضوع مشترک است و باقی مفاهیم مثل «کندن» موضوعات حاشیه ای یا در راستای بیان مفهوم «زوال» است.

وی افزود: فصل اول این مجموعه را ۲ سال پیش با موضوع «شدن» به نمایش گذاشتم که تمرکزم در آن مجموعه روی تغییرات ساده ای بود که به مرور روی نان، میوه ها و… ایجاد می شود مثلا کپک ها که روی نان ایجاد می شود و یا هر تغییری را که در اثر یک جا ماندن روی این مواد به وجود می آید بررسی کردم.

این گرافیست با اشاره به اینکه در نمایشگاه «کندن» ار ورای جسمیت بخشیدن به این مفهوم پرداخته است، عنوان کرد: اگر از تصاویر پرنده یا ماهی و قلب استفاده کردم از آنها عکس نگرفتم بلکه به صورت واقعی از آنها در اینستالیشم استفاده کردم زیرا اینها یک جور استعاره برای کند و کاو در تاریخ و نوعی تحکم و بی رحمی است که امروز پیرامونمان می بینیم. من می خواستم بیشترین تاثیر یک ابژه را روی مخاطب داشته باشم برای همین سراغ یک چیز واقعی رفتم.

این عکاس در توضیح بیشتر بیان کرد: در مجموعه قلب ها، ۵ قلب نشان داده می شود که یادمان ۵ کودتا در ایران بعد از مشروطه است. این قلب ها به مرمر تغییر شکل می دهند و شروع به متلاشی شدن می کنند که هدف از این نمایش این بود که نشان دهم تاریخ هم موجود زنده ای است و بعد از چند دهه تغییر ماهیت می دهد.

جابرها درباره اینکه آیا سومین مجموعه او نیز در همین فصل مشترک کار خواهد شد، گفت: سومین مجموعه دو تا سه سال دیگر آماده می شود که پیش طرح هایی برایش آماده کرده ام و موضوعش را هنوز نمی توانم بگویم اما مساله زوال در آن خواهد بود اما تکنیک کارها متفاوت است.

وی درباره روند کاری خود و رسیدن به فضای کاری اینستالیشن و تمرکز روی مفهوم زوال بیان کرد: من ۱۴ است است کار گرافیکی می کنم و ۸ سال است به صورت حرفه ای عکاسی می کنم اما رفته رفته به سمت حجم گرایش پیدا کردم. درباره مفهوم زوال نیز از ابتدا علاقه خاصی به لکه ها و پوسیدگی ها و متلاشی شدن ها داشتم و در کارهای گرافیکی ام هم این موضوع مشهود است. حتی در مجموعه اول عکس هایم که به نمایش گذاشتم، روی عکس هایی از اجساد ماهی ها اما به شکل فرمال عکاسی کردم. البته مثلا من در کپک ها به طور نمونه زیبایی خاصی می بینم و این اکوسیستم جدیدی که روی نان تشکیل می شود به نظرم زیبایی شناسی عجیبی دارد. در واقع نگاهم همراه با یاس و بیهودگی نیست.

این عکاس با اشاره به علاقه اش به تاریخ نیز بیان کرد: از نظر ذهنی من به دیدن زوال عاطفی و رفتاری که در جنگ ها ایجاد می شود و با زایل شدن همراه است علاقه دارم. امروزه ما دیگر هنر متعهد یا معناگرا نداریم بلکه هنرمند متعهد داریم. دغدغه شخصی در هنر معاصر بسیار مهم شده است و هنرمند نسبت به موضوعات واکنش لحظه ای خود را نشان می دهد. من هم در منطقه خاورمیانه زندگی می کنم و دغدغه هایم همیشه همراهم است و می بینم که چگونه در جنگ ها آدم ها متلاشی می شوند.

جابرها در پایان از آماده شدن یک مجموعه عکسش در ماه های آینده و رونمایی از آن همراه با برگزاری یک روزه نمایشگاهی از آن عکس ها خبر داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید