«راشومون» فضایی معمایی دارد

    کد خبر :78910

کارگردان نمایش «راشومون» با اشاره به استفاده از نشانه های تئاتر ژاپنی در این نمایش عنوان کرد این اثر فضایی معمایی دارد.

رضا کوچک زاده کارگردان نمایش «راشومون» که به تازگی اجرای عمومی خود را در سالن قشقایی آغاز کرده است، در این باره به خبرنگار مهر گفت: نمایش «راشومون» بازخوانی داستانی کوتاه از رینوسوکه آکوتاگاوا نویسنده اوایل قرن بیستم ژاپن است که از مجموعه کتاب «راشومون» گرفته شده است. این کتاب همان کتابی است کوروساوا از یکی از داستان های آن برای ساخت فیلم «راشومون» بهره گرفته بود اما در این نمایش ما از داستان دیگری از این کتاب استفاده کرده ایم.

وی افزود: این نویسنده هنرمندی نورپرداز بوده که هر کدام از داستان هایش در یک فضا و فرم جذاب روایت می شود. آکوتاگاوا این داستان را براساس داستانی که بیش از صدسال قبل نوشته شده بوده به نگارش درآورده است. این داستان به لحاظ دراماتیک امکانات و ویژگی های خوبی در اختیار ما قرار می داد. داستان نیز بعد از گذشت این همه سال همچنان معاصر است و مسایل روز جامعه را مطرح می کند.

کوچک زاده درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: طراحی لباس و فضاسازی نمایش به آثار ژاپنی نزدیک است اما تنها از تکنیک های ژاپنی برای اجرا بهره گرفته شده است و به عنوان نمونه کار به شیوه تئاتر نو یا کابوکی اجرا نمی شود چون ارتباط برقرار کردن مخاطب با این نوع از تئاتر سخت است و اجرای این تئاترها نیازمند شناخت همه نشانه ها و تکنیک های آن توسط مخاطبان است. ما در این اجرا تا جایی که نیاز داشتیم از نشانه های تئاتر ژاپنی بهره گرفتیم.

این کارگردان تئاتر در پایان یادآور شد: نمایش فضایی معمایی و پلیسی دارد و یک موقعیت انسانی را به تصویر می کشد؛ موقعیتی که کسی در آن مقصر نیست ولی وقتی که اتفاق می افتد هرکسی خودش را به نوعی مقصر می بیند.

«راشومون» تازه ترین اثر گروه تئاتر «قطره» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا کوچک زاده است که بازخوانی داستانی کوتاه از رینوسوکه آکوتاگاوا را به تصویر می‌کشد. این اثر از دوشنبه ۱۶ مردادماه ساعت ۱۹ در سالن قشقائی تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

نازنین احمدی و امیر محمدی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

«راشومون» داستان موریتو سامورایی درست‌کاری است که در پی یورشی، سالارش را از دست می‌دهد و رونین می‌شود. هنگام بازگشت به زادگاهش درمی‌یابد اسب و مادرش را نیز از دست داده و تصمیم می‌گیرد خود را به رود اندازد. این همزمان می‌شود با آیین گشایش پلی که بر رود ساخته‌اند و در آن‌جا معشوق گذشته‌اش «کسائه‌» را می‌بیند. حادثه‌ای ناخواسته روی می‌دهد و معشوق از او خواسته‌ای دارد…

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید