نگاهی به حادثه سیل اخیر

سیل، انتقام طبیعت از متجاوزانش است

    کد خبر :78788

سیلاب اخیر در شمال‌شرق کشور بیش از 10 کشته برجای‌گذاشته است، حادثه‌ای که البته اولین سیل پرتلفات در کشور نیست و احتمالا آخرین آن هم نخواهد بود. سیل اخیر بهانه‌ای شد برای ریشه‌یابی علل وقوع سیل و بررسی احتمال آن در شهری مانند تهران.

به گزارش ایسنا، سیل دومین مخاطره طبیعی است که پس از زلزله تهران را تهدید می‌کند و ساخت‌و سازهای اخیر در پایتخت نیز احتمال افزایش خسارات آن را تشدید کرده است، اقدامات نادرستی که بارها کارشناسان شهری نسبت به وقوع آن هشدار داده‌اند و اینبار نیز سیدجلال ملکی، کارشناس ارشد ایمنی و سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به برخی دیگر از این موارد اشاره کرده است.

ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره گفت:‌ سال‌هاست که نبردی میان انسان و طبیعت آغاز شده و ما با بی رحمی تمام، همه قواعد این بازی را زیرپا گذاشته‌ایم و به حریم طبیعت تعدی کرده‌ایم. بلایای طبیعی چیز غریبی نیست. عجیب این است که ما آمادگی مقابله با این حوادث را نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه علت بروز حوادثی مانند سیلاب، خطاهای انسانی است، گفت: یکی از این اشتباهات، تخریب بی‌رویه و بی‌حساب طبیعت است. وقتی برای احداث یک جاده به سادگی سطح زیادی از پوشش گیاهی طبیعت را که ریه‌های تنفسی شهرمان بودند لگدمال کردیم، نباید انتظار داشت که سیل خساراتی نداشته باشد. امروزه در بسیاری از کشورها برای جلوگیری از تخریب طبیعت و جلوگیری از قطع حتی یک درخت، اقدام به احداث جاده‌های هوایی می‌کنند، اما ما هنوز درخت قطع می‌کنیم تا جاده بسازیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرتهران با اشاره به بی‌توجهی به حریم طبیعت، اظهارکرد:‌ اگر بدون درنظر گرفتن حریم طبیعت اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی و حتی بعضا قانونی ساختمان ها و خانه‌های ویلاهایی کردیم معنای دیگرش دعوت از سیلاب به معابر و فضای شهری‌مان است.

ملکی تصریح کرد:‌ وجود همین درختان و جنگل‌ها در طول زمان مانع وقوع سیلاب بوده و اکنون که آنها را قطع کرده‌ایم، با کمترین بارشی، سیل سرازیر می‌شود.

وی با اشاره به رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی اطراف مسیل‌ها اظهارکرد:‌در حادثه سیل اخیر بیش از100 خودرو در مسیر آب قرار داشته و سیل آنها را با خود برد. حالا در همین تهران قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های زیادی را در حاشیه رود و مسیل‌ها ساخته‌ایم و تراکم جمعیت بالایی هم در آن‌ها به چشم می‌خورد. همین رستوران‌ها رقابتی هم با هم دارند که انگار هرچه بیشتر تخت‌هایشان را به حریم رود نزدیک کنند با صفاتر می‌شوند در حالی که معنای دیگر این اقدامات استقبال از سیل است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرتهران ادامه داد: متاسفانه بسیاری از این رستوران ها اقدامی هم برای پاکسازی و حاشیه رودها ندارند و زباله ها و ضایعات تولیدی خود را داخل رودها و یا حاشیه جاده‌ها ریخته و برنامه‌ای برای انتقال آنها ندارند. ضمن اینکه بعضی کارخانه ها نیز فاضلاب های خود را به سادگی در طبیعت رها می‌کنند و باعث آلودگی محیط زیست می شوند و رودها هم لایه‌روبی نمی‌شوند.

وی از کوتاهی مسئولان نیز انتقاد کرد و گفت: این موضوع مهمی است که عمدتا به فراموشی سپرده می‌شود. آنان که مجوزات رسمی و غیررسمی برای این ساخت و سازها و قتل عام درختان می‌دهند و آنانی که به وظایف نظارتی خود عمل نمی‌کنند در این وقایع مقصرند. البته در این بین نباید از تعرض غالباً غیرقانونی برخی نهادها چشم پوشی کرد که به بهانه‌های مختلف طبیعت را از بین می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه باید در مقاطع مختلف روی رودها پل نصب کرد تا افراد مجبور به عبور از بستر رودها نشوند، ادامه داد: اینکه این پل‌ها باید دارای حفاظ باشد که از سقوط به پایین جلوگیری کند. همچنین تابلوهایی برای هشدار سیل در نقاط مختلف رود نصب شود.

ملکی با بیان اینکه رودها شریان‌های اصلی شهر هستند و ما باید قدر این نعمات خداوندی را بدانیم، عنوان کرد: در همه جای دنیا، حتی در مناطقی که از بارندگی خوبی برخوردار هستند، با مدیریت مناسب قطره قطره باران را جمع آوری کرده و ذخیره می کنند اما در کشور ما که اتفاقا از نقاط کم بارش دنیاست متاسفانه این مدیریت صورت نمی‌گیرد و در شرایطی که باید آب های روان را مدیریت و مصرف بهینه کنیم شاهد هدررفت این سرمایه ملی هستیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرتهران تصریح کرد: متاسفانه نه تنها آب‌های سطحی را از دست می دهیم بلکه با اقدامات نادرست کاری کرده‌ایم که محیط زندگی خود را نیز با سیل تخریب کنیم.

ملکی با بیان اینکه متاسفانه نحوه رفتار برخی با طبیعت به گونه‌ای است که گویا رسالتشان تخریب محیط‌زیست است، گفت:‌ متاسفانه، دراین سال ها هر روز با سرعت بیشتری به تخریب طبیعت پرداخته‌ایم و فقط هر از چندگاهی با تذکر رسانه ها، جلوی احداث چند ویلا را گرفتیم و بعد از مدتی دوباره روز از نو و روزی از نو.

به گفته این کارشناس ارشد ایمنی و آتش‌نشانی‌ “سیل” انتقام طبیعت از متجاوزانش است.

وی با تاکید بر اینکه صبر طبیعت در برابر بی‌مهری‌های انسان‌ها حدی دارد، اظهارکرد: در چند وقت گذشته طبیعت به روش های مختلف ناراحتی خود را از اوضاع به وجود آمده نشان داده که سیل یکی از مهم‌ترین نمودهای آن است. اگر ما بستر و حریم رودخانه‌ها را تصرف نکرده بودیم قطعا سیل خسارتی برجای نمی‌گذاشت.

ملکی ادامه داد:‌ یکی دیگر از علائم نارضایتی طبیعت این است که در سال‌های اخیر، آمار مشاهده حیوانات وحشی و موجودات غیرشهری در شهرها افزایش یافته است،این حالت نشان دهنده این است که ما انسان ها عالمانه و عامدانه زیست‌گاه و کاشانه آن ها را تخریب کرده و آنان را آوار کرده‌ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید