دولت در کنترل تورم و رشد اقتصادی موفق بود

یک استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در حوزه کاهش نرخ تورم و همچنین نرخ رشد اقتصادی در دولت یازدهم اتفاقات خوبی رخ داده است، گفت: در دولت فعلی آنالیز خوبی از بحث رکود صورت نگرفت و به همین منظور رکود عمیقی در بخش‌های مختلف از جمله در مسکن حاکم شد، همچنین باید به این نکته توجه کرد که معضل اول اقتصاد ایران سیستم بانکی کشور است.

مهدی طغیانی اظهار کرد: در خصوص تورم، شاخص‌ها نشان می‌دهند که اتفاقات خوبی رخ داده است. البته حجم نقدینگی موجود در جامعه یک آتش زیر خاکستر است، زیرا رقم بسیار بالایی دارد و نزدیک به 1200 میلیارد تومان است و به شرط اینکه این کنترل تورم با موفقیت ادامه یابد یک اتفاق مهم محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر نتوان این حجم از نقدینگی را به سمت فعالیت‌های مولد جهت دهیم این یک فعالیت تورمی است و چند برابر وضعیت فعلی خواهد بود، اما با همه این تفاسیر دولت طی این سال‌ها در این مورد موفق بوده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان به رکود اشاره کرد و افزود: رکود فعلی دلایل مختلفی برای شروع و دلایل دیگری برای تداوم دارد، دلایل شروع کاهش قیمت نفت بود زیرا اقتصاد و همه بخش‌های تولیدی کشور مستقیم و غیر مستقیم به نفت وابسته است، بحث بعدی تحریم‌ها بود که در سال‌های 89،90 و 91 به شدت تشدید شد و هزینه مواد اولیه را برای واحدهای تولیدی بالا برد و سه برابر شدن نرخ ارز را هم تشدید کرد، استمرار این موضوع واحدهای تولیدی را برای خوب شدن و بازگشت سریع اوضاع به حالت سابق آنها دچار صبر و انتظار کرد که همین موضوع استمرار رکود را حاصل کرد و باید گفت که عوامل شروع رکود موجب استمرار نشدند بلکه عوامل روانی بود.

طغیانی تصریح کرد: نسخه‌های دولت در بحث رکود و 30 هزار میلیارد تومان برای احیای واحدهای تولیدی و تامین نقدینگی آن نتوانست عملا تاثیر مناسب را بگذارد، چراکه مشکل‌ها همگن نبودند، برخی مشکلات مالی داشتند و برخی مشکلات مربوط به بازار بود، یعنی نه به بازار داخلی امیدی داشتند و نه به بازارهای جهانی در واقع می‌توان گفت آنالیز خوبی بر روی عملکرد رکود انجام نشد، اما در بحث تورم در حد قابل قبولی فعالیت‌های موثر انجام شد، اما همچنان می‌گویم که باید برای نقدینگی جامعه فکر جدی کرد چراکه اگر این میزان پول وارد بازارهای سفته‌ای شود ضربه جدی به اقتصاد می‌زند.

در شرایط رکود دارای رشد منفی هستیم 

وی به بحث رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در شرایط رکود عملا دچار رشد منفی خواهیم بود، چراکه ضد هم عمل می‌کنند، در حال حاضر که بحث فروش نفت بهتر شده بخش‌های اقتصادی مانند پتروشیمی و فروش میعانات توانستند تا حدودی به بازارها برگردند و همین موضوع باعث شد تا در حوزه غیر نفتی بتوانیم وضع فروش خوبی را ثبت کنیم و رشد اقتصادی را بهبود ببخشیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: در مجموع بخش صنعت در سال جاری رشد مثبتی نداشته است، اما در مجموع رشد اقتصادی مثبت بوده و تردیدی در آن وجود ندارد.

طغیانی در خصوص تورم و بحث باورپذیری آن در میان اقشار جامعه اظهار کرد: برای محاسبه تورم باید به آمارهایی که مراجع رسمی اعلام می‌کنند اعتماد کنیم، چراکه این آمارها با روش‌های علمی تهیه می‌شود. دولت قبل و دولت فعلی روی همین آمارها نقد می‌شدند و مراجع رسمی مثل بانک مرکزی و مرکز آمار اعتبار خود را از بین نمی‌برند، اما چون 500 قلم کالا و 80 شهر و روستا در این آمار مدنظر قرار می‌گیرد، شاید این آمارها در قسمت‌هایی کاهش و افزایش داشته باشند، چون یکسری کالاها به زندگی نزدیک‌تر و یکسری دورتر و یکسری سهم کمتر و یکسری سهم بیشتری در تورم دارند و نرخ تورم با یک یا دو قلم کالا حساب نمی‌شود.

اگر مردم با درصدها و نسبت ها آشنا شوند معترض نمی شوند

وی ادامه داد: باید این نکته را مد نظر قرار داد که 40 درصد سبد بحث تورم مسکن است، مسکن امروز دچار رکود عمیقی است و قیمت‌ها نه در حوزه اجاره و نه حوزه فروش تغییر آن چنانی نکرده است، یعنی 40 درصد شاخص‌ها بلاتغییر بوده است، اما مردم با این نسبت‌ها و درصدها آشنایی ندارند و بیشتر با نیازمندی‌های اولیه خود نرخ تورم را محاسبه می‌کنند، اگر مردم به قدری با روش محاسبه و نسبت‌های فرق کالاها و پراکندگی آنها و تغییر قیمت یک جنس در مکان‌های مختلف آشنا باشند شاید دیگر تا این حد معترض نباشند.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان به نقش سیستم بانکی اشاره کرد و افزود: معضل اول اقتصاد ایران سیستم بانکی کشور است، اگر دولتی بخواهد بدون اصلاح نظام بانکی اقتصاد را درمان کند امکان چنین کاری ندارد، امروز بانک‌ها در بحث نرخ سود بالاتر و جمع آوری منابع بیش‌تر رقابت دارند این در حالی است که بخش تولید که باید از این تسهیلات استفاده کند توان پرداخت چنین نرخ‌های سودی را ندارد و عمده این منابع صرف حوزه‌های واسطه گری در اقتصاد می‌شود که اثر چندانی هم روی واقعیت‌های اقتصادی ندارد و مشکل را افزایش می‌دهد تا بهبودی حاصل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید