ایجاد اشتغال گسترده؛ اصلی‌ترین هدف روحانی در دولت دوازدهم

حسن روحانی می‌گوید، در دولت دوازدهم با افزایش سرمایه‌گذاری و صادرات غیرنفتی اشتغال گسترده‌ای برای جوانان ایجاد خواهد کرد و سالی یک میلیون گردشگر جذب کشور می‌کند.

 حسن روحانی، نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در صبحت‌های امشب خود که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: در سال ۱۳۹۲ زمانی که کار را آغاز کردیم، با مشکلات فراوانی مواجه بودیم. آن زمان بیکاری رنج‌آوری را در میان جوانان خود و جامعه می‌دیدیم؛ در حالی که در هشت سال گذشته می‌شد کاری کرد که همه جوانانی که متولدین دهه ۶۰ بودند و در اواسط دهه ۸۰ باید به شغل و کار می رسیدند، به اشتغال برسند ولی متأسفانه در زمینه شغل جوانان کار زیادی انجام نشده بود.

وی ادامه داد: آن زمان شرایط کشور از لحاظ تورم نگران‌کننده بود و مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه و در فکر آن بودند که اجناسی را بخرند و انبار کنند؛ برای این که احساس می کردند در روزهای بعد کالاها گرانتر خواهد شد.

تولید تا قبل از این دولت متوقف شده بود

روحانی افزود: متأسفانه تولید کشور در حالت رکود قرار داشت.کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از تولید باز ایستاده بودند و قدرت خرید مردم بسیار کم شده بود و در کنار این مسائل، مردم احساس امنیت نمی‌کردند لذا در آغاز امر لازم بود در چند مورد مهم سریعا به تصمیم‌گیری و اقدام و عمل برسیم.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: یکی از اقداماتی که انجام گرفت، مهار تورم افسارگسیخته‌ای بود که با آن مواجه بودیم و باید تدبیری اندیشیده می شد تا کارگاه‌های تولیدی به حرکت درآید و از رکود خارج شویم.

مهار تورم را شخصا به عهده گرفتم

روحانی تصریح کرد: مهار تورم و رونق تولید را شخصا برعهده گرفتم. افزایش قدرت خرید مردم را به ستاد اقتصادی و مسأله ارتباط جوانان با دنیا را به وزارت ارتباطات سپردم تا مردم برای تماس خود با جهان و دیگران و به دست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند.

وی گفت: از همان روزهای اول می دانستیم که چالش اساسی ما اشتغال است. سال ۹۴ و ۹۵ اشتغال نسبتا مناسبی داشتیم و هر سال حدود ۶۴۰ هزار نفر اشتغال خالص کشور بود لذا اگر در ۸ سال قبل هم سالی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می شد، امروز دیگر مشکلی به نام اشتغال نداشتیم.

اشتغال به سرمایه گذاری نیاز دارد 

روحانی در ادامه با تاکید بر این که مسائل و مشکلات پیچیده با حرف و شعار دست نمی شود ، اظهار کرد: اولین قدم این است که سرمایه‌گذاری‌های جذب شود و پول ها از بازارهای دلالی به سمت سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اقتصادی هدایت شود. طبعا برای ایجاد سرمایه‌گذاری نیاز به امنیت است و مردم باید نسبت به فردای کشور و سال‌های بعد اطمینان حاصل کنند.

او با طرح این پرسش که چرا در سال‌های قبل از ۹۲ سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شده بود، تصریح کرد: چون مردم نمی‌دانستند ماه‌های بعد با چه مشکلات و تحریم‌ها و ناامنی‌های احتمالی مواجه خواهند شد.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری سرمایه‌گذاری را اعتماد بلندمدت خواند و گفت: اگر شغل برای جوانان می‌خواهیم باید زمینه و شرایط سرمایه گذاری را آماده کنیم. مردم به سادگی سرمایه خود را روی زمین نمی‌گذارند و به کار تولیدی مشغول نمی شوند.

وی گفت: امروز بعد از سه سال و نیم اعتمادی را در کشورمان و جهان به وجود آوردیم که در خرید هواپیما، افرادی که سرمایه‌گذاری و اعتبارش را تامین کردند و فاینانس را انجام دادند، در  ۱۸ سال آینده به اقساط آن می‌رسند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افتتاح پتروشیمی‌های متعدد در دولت یازدهم از افزایش ۹ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: درآمد صاردات ما در پتروشیمی ۵.۵ میلیارد دلار اضافه شده است.

وی با بیان این که برخی بنگاه‌ها در کشور به دلیل تجهیزات فرسوده و کهنه نیمه‌تعطیلند و باید برای راه‌اندازی آنها تصمیمی بگیریم، ادامه داد: در سال ۹۵ که ۲۴ هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط توانستند از بان‌کها تسهیلات بگیرند، ۷۰ درصد آن‌ها قبل از این دولت متوقف شده بودند و فعالیت نمی‌کردند.

روحانی تصریح کرد: محصول ما باید رقابتی باشد تا پایدار بماند تا کارخانه‌ای که امروز افتتاح می شود، فردا تعطیل نشود. ما به سرمایه گذاری نیاز داریم که در جهت اشتغال پایدار جوانان باشد.

صدور مجوز ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در دولت یازدهم

وی همچنین از صدور مجوز تأسیس ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این دولت خبر داد و گفت: برای گسترش فناوری در کشور نیاز داریم شرکت‌های دانش بنیان تأسیس شود و برای آن که مردم بدانند چقدر این شرک‌تها ارزشمندند، باید گفت در سال گذشته درآمد آنها ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و نشان می‌دهد با این شرکت‌ها می‌توانیم اشتغالزایی کنیم.

روحانی در عین حال از ایجاد یکصد هزار شغل در بخش فناوری اطلاعات طی سال گذشته خبر داد و گفت: کسانی که با اینترنت و شبکه اجتماعی میانه خوبی ندارند باید بدانند که امروز مشاغل زیادی از طریق اینترنت ایجاد می‌شود؛ به نحوی که برخی روستاییان ما از طریق شبکه‌های اجتماعی گردشگر از خارج برای روستایشان جذب می کنند و برخی روستاییان صنایع دستی خود را صادر می‌کنند و می فروشند.

وی با اشاره به تجهیز ۲۷ هزار روستا به اینترنت در دولت یازدهم، گفت: خرسندم که امروز به مردم بگویم هیچ روستای ده خانواری نیست؛ مگر آن که برق داشته باشد و برای آبرسانی آن تلاش شده است. امروز اکثر روستاها از نعمت گاز استفاده می کنند و تا پایان این دولت حدود ۱۰ هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

شرط اشتغال، فناوری، مدیریت و بازار خرید و صادرات است

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بر تعامل سازنده با دنیا برای دستیابی به بازار خرید و صادرات تأکید کرد و افزود: برای ایجاد اشتغال در کنار مدیریت و فناوری باید بتوانیم بازار خرید و صادرات داشته باشیم.

وی به برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: برای این که اشتغال ما افزایش پیدا کند، برنامه‌ریزی خوبی را از سال گذشته شروع کردیم و در شورای عالی اشتغال در پنجم بهمن سال ۹۵ طرحی را تحت عنوان “کارورزی” به تصویب رساندیم که در دو استان به طور نمونه اجرا شد تا اشکالات طرح را ببینیم.

روحانی تصریح کرد: در این طرح جوانان برای کارآموزی و کارورزی دعوت می شوند و برای چهار تا شش ماه حق کمک دریافت می‌کنند، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و هم زمان در بنگاه‌ها مشغول کار می‌شوند و در صورت موافقت بنگاه کارشان تداوم می‌یابد.

کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: آمارها در این دو استان نشان داد افراد آموزش دیده وقتی به بنگاه می روند ۷۰ درصد جذب کار می شوند لذا اولین اقدام دولت دوازدهم اجرای طرح کارورزی خواهد بود که هم‌اکنون در حال برنامه ریزی برای تدوین آیین‌نامه‌های اجرای آن هستیم.

روحانی در ادامه از افزایش درآمدهای نفتی خبر داد و گفت: درآمد ما از نفت و سایر محصولات وابسته به نفت که صادر می کنیم ۲۰ میلیارد دلار بوده و این رقم به مجموع درآمدهای کشور افزوده است.از امسال به بعد سالی ۱۵ میلیارد دلار از صادرات نفتی و سایر فراورده‌های آن را به صندوق توسعه ملی خواهیم ریخت. یعنی در چهار سال دولت دوازدهم ۶۰ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود که می توانیم ۱۴۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در کشور و اشتغالزایی صرف کنیم.

وی تصریح کرد: برای اشتغال جوانان باید در زمینه صادرات غیرنفتی بیشتر کار کنیم. خوشبختانه در طول این سال‌ها صادرات ما در این بخش همواره در حال افزایش بوده و تصمیم ما این است که در دولت دوازدهم صادرات غیرنفتی را به دو برابر افزایش بدهیم.

٥٠ میلیارد دلار حجم صادرات غیر نفتی

روحانی حجم صادرات غیر نفتی کشور را حدود ۵۰ میلیارد دلار ذکر و تاکید کرد که این رقم باید به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات غیر نفتی کشورهایی مثل تایلند، ویتنام و مالزی در سال حدود ۲۰۰ میلیارد و وارداتشان حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است. چرا ما نتوانیم وقتی این توان را داریم؟

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: مگر می‌شود به فکر اشتغال و تولید و رونق اقتصادی باشیم؛ در حالی که فضا را برای اقتصاد رقابتی نکنیم؟ نباید کارآفرینان خود را بترسانیم و سرمایه داخلی و خارجی را فراری بدهیم. امروز برخی بنگاه‌های اقتصادی که به دستگاه‌های امنیتی وصلند، باید بروند در نقاط مرزی کار کنند و فضای مرکزی کشور را برای کارآفرینان و جوانان و سرمایه‌گذاران باز بگذارند.

وی ادامه داد: خرسندم که امروز دیگر راجع به تورم کمتر بحث می‌شود چون مهار شده و به تورم تک‌رقمی رسیده‌ایم. مردم بدانند که ما در پی اشتغال گسترده در این کشور هستیم و برای این هدف باید صادرات غیرنفتی خود را افزایش بدهیم. برای اشتغال در این کشور باید در زمینه گردگشری و توریسم که یکی از صنایعی است که به سرعت اشتغال‌آفرین است، متمرکز شویم.

سالانه یک میلیون نفر به گردشگری کشور اضافه می‌کنم

روحانی از افزایش ۱۲ درصدی جذب گردشگر در دولت یازدهم خبر داد و گفت: اگر سالانه یک میلیون گردشگر خارجی را جذب کنیم، اشتغال بسیاری ایجاد می‌شود. امروز زیرساخت‌های لازم برای گردشگری را فراهم کرده‌ایم و هتل‌های چهارستاره و پنج ستاره جاده‌ها و راه آهن را ایجاد کرده ایم.

وی به نوسازی راه آهن و قطارها اشاره کرد و گفت: در این دولت ۱۶۰ لوکوموتیو جدید وارد کشور کردیم و هزاران واگن باری و مسافربری هم در حال واردات هستند تا زیرساخت‌های گردشگری فراهم شود.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: در راستای افزایش قدرت خرید خانوارها و بهبود معیشت آنها تلاش کردیم تا حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم و کسانی که حقوقشان بالا نبوده افزایش بیشتری پیدا کنند.

وی گفت: در آغاز سال ۱۳۹۶ دریافتی خانواده‌هایی که مشمول بهزیستی یا کمیته امداد هستند را به بیش از سه برابر افزایش دادیم و امروز دریافتی کارمندانی که نسبت به سال ۹۲ حقوق پایینی می گرفتند، بیش از دو برابر افزایش یافته است.

روحانی با تاکید بر این که باید کاری کنیم که ۳۰ درصد خودروهای تولید داخل به خارج صادر شود، افزود: اهتمام و تلاش ما باید این باشد که شهرها و استان‌های مرزی به استانهای صادراتی تبدیل شوند.

کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پایان حجم قاچاق کالا در آغاز دولت یازدهم را ۲۵ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: امروز این رقم به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده  و ۵۰ درصد قاچاق کالا کاهش یافته است لذا اگر می‌خواهیم قاچاق برای همیشه از بین برود، راهش این است که استان‌های مرزی ما صادراتی شوند و برای صادرات سرمایه‌گذاری کنیم و در کنار آن شهرها و روستاهای مستعد خود را برای جذب گردشگر آماده کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید