بازتاب بین المللی انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران/فایننشال تایمز: سلطه تندروها بر پایتخت شکست/ الشرق الوسط: نجفی برنامه های اجتماعی را گسترش می دهد

    کد خبر :78457

سعید لیلاز، تحلیلگر اصلاح طلب در این باره می گوید:انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران نقطه عطفی برای اصلاح طلبان است.
به گزارش نامه نیوز، رسانه های خارجی به بررسی جزئیات انتخاب شهردار جدید تهران پرداخته و آن را پیروزی دیگری برای اصلاح طلبان خواندند و نوشتند که تهران نخستین شهردار اصلاح طلب خود را پس از 14 سال انتخاب کرد.

فایننشال تایمز نوشت در واکنش به انتخاب شهردار جدید تهران نوشت: وزیر سابق آموزش و پرورش سلطه تندروها بر پایتخت را شکست.

در گزارش فایننشال تایمز آمده است: شورای شهر تهران به اتفاق آراء یک اصلاح طلب برجسته را به عنوان شهردار انتخاب کردند و به 14 سال سلطه تندروها بر بالاترین پست شهر تهران پایان دادند.

محمد علی نجفی، وزیر سابق آموزش و پرورش جایگزین محمدباقر قالیباف شد که در سال ها 2005 و 2013 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود.

انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران کمکی برای حسن روحانی رئیس جمهور و اصلاح طلبان خواهد بود که از وی حمایت کردند. این انتخاب پس از آن صورت گرفت که گروه های حامی اصلاح طلب در انتخابات شورای شهر اغلب شهرهای بزرگ پیروز شدند. رئیس جمهور نیز در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه گذشته برای یک دوره متوالی دیگر با برنامه اصلاح طلبانه و در رقابت با نامزدهای تندرو به پیروزی رسید.

سعید لیلاز، تحلیلگر اصلاح طلب در این باره می گوید:انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران نقطه عطفی برای اصلاح طلبان است.

در ادامه این گزارش آمده است: پست شهرداری بزرگترین شهر ایران که جمعیتی بیشتر از 12 میلیون نفر دارد اغلب به عنوان پلت فرمی برای تصدی سمت های سیاسی بزرگتر استفاده می شود: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پوپولیست که در سال های 2005 تا 2013 در قدرت بود شهردار اسبق تهران پیش از محمد باقر قالیباف بود.

اما نجفی 65 ساله گفته است که هیچ قصدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ندارد و قول داد که به سیاسی کردن شهرداری تهران پایان دهد، شفافیت را افزایش دهد و بخش خصوصی را تقویت کند.

یک اصلاح طلب درباره دوران قالیباف می گوید که قالیباف کارهای زیادی برای تهران انجام داد اما هزینه این اقدامات بسیار زیاد بود. نجفی به دنبال مقابله با فساد در شهرداری و کاهش هزینه های توسعه و پروژه ها است.

روزنامه الشرق الوسط چاپ لندن نیز در این باره نوشت: اصلاح طلبان به اتفاق آرا شهردار جدید تهران را انتخاب کردند.

شورای شهر تهران پنجشنبه گذشته نامزد نهایی برای شهرداری تهران را پشت درهای بسته انتخاب کرد و محمدباقر قالیباف شهردار کنونی تهران را به یک شهردار اصلاح طلب جایگزین کردند.

شورای شهر اصلاح طلب تهران تصمیم گرفت تا محمدعلی نجفی مشاور اقتصادی رئیس جمهور ایران را به جای محمدباقر قالیباف شهردار کنونی جنجالی پایتخت انتخاب کنند. انتظار می رود شهردار جدید تهران برنامه های اجتماعی را گسترش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید