آینده و تمدن بشری در اذهان و ایده های جوانان قرار دارد

    کد خبر :78407

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی از یادداشت خود به مناسبت روز جهانی جوان، نوشت: آینده بشریت و تمدن بشری و حیات کره خاکی در دستان و هم در اذهان و ایده های جوانان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به مناسبت روز جهانی جوان (۲۲ مرداد – ۱۳ اوت) یادداشتی نوشته است.

متن کامل یادداشت به شرح زیر است:

چه شوری دارد به قله رسیدن، به اوج رفتن و در بلندی بودن، همه این لذت ها و شورها در جوانی جمع است؛ در اوج قدرت بودن، بر بلندای سلامت و نشاط ایستادن، در اوج سرزندگی و نیرومندی زیستن. هر چند این قانون زندگی دنیاست که هر فرازی، فرودی دارد و اوج جوانی هم پس از خود، فرود پیری را به دنبال می کشد. مولای متقیان، امام علی علیه السلام می فرماید: «دو چیز است که فضل و برتری آنها را نشناسد مگر آنکه آنها را از دست بدهد: جوانی و عافیت».

ما وارد عصر جوانان شده ایم و آینده بشریت و تمدن بشری و حیات کره خاکی هم در دستان و هم در اذهان و ایده های جوانان قرار دارد. دیگر نقش جوانان محدود و منحصر به عرصه های خاص مانند ورزش و هنر نیست، عرصه هائی که جوانان به مدد نیرو و شور و شوق جوانی قادر به عبور از مرزهای غیرممکن هستند و قدرت جسمی و روحی و فکری آنها همه موانع و حدود را در می نوردند؛ بلکه امروزه جوانان، پیشگامان عرصه های علم و دانش و تکنولوژی نیز هستند.

اگر در گذشته تحول و تکامل در علوم دقیقه همچون فیزیک و ریاضیات تنها در ید قدرت دانشمندان بزرگی همچون ایزاک نیوتن بود، امروز دانشمندان جوانی چون شادروان پرفسور مریم میرزاخانی، بر تارک ریاضیات جهان نشسته اند و تحول در علوم مختلف و گسترش قلمرو و مرزهای دانش بشری مدیون ذهن زیبا و خلاق ِ اندیشه ورزان و دانشمندان جوان است.

امروز کمتر عرصه ای است که به تسخیر جوانان درنیامده و یا دست کم جوانان درآن نقش آفرین و تاثیرگذار نباشند، حتی عرصه سخت و میدان پرچالش سیاست نیز خالی از حضور جوانان نیست. امروز در بسیاری از کشورهای دنیا شاهدیم که جوانان فعال و با انگیزه و مبتکر و خلاقی وارد عرصه سیاست و سیاستمداری و حکومت و حکومتداری شده اند. اساس انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بر بازوان پرتوان، همت بلند، روحیه سلحشوری و اندیشه والای جوانان بنیان نهاده شده و هم انقلاب و هم نظام و هم جامعه و هم ملت ایران، از نیروی و ظرفیت عظیم جوانان بهره مند است.

۲۲ مرداد ماه و ۱۳ اوت، مصادف با روز جهانی جوانان، فرصتی است برای تامل و توجه بیشتر به نقش و تاثیرجوانان بر حیات انسانی و آینده این کره خاکی. امروز و فردا از آن جوانان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید