۵ دستگاه موظف به تهیه راهبرد جامع مقابله با تهدیدات آمریکا شدند

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۳۵
    کد خبر :78397

مجلس شورای اسلامی پنج دستگاه نظامی، سیاسی و اطلاعاتی کشور را موظف کرد نسبت به تهیه و ارائه راهبرد جامع مقابله با تهدیدات آمریکا علیه ایران اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز و پس از تصویب کلیات طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، وارد بررسی جزئیات این طرح شدند و چند ماده از آن را به تصویب رساندند.

بر این اساس نمایندگان پس از تصویب مواد ۱ و ۲ این طرح که به بیان اهداف و تعاریف خاص این طرح پرداخته است، با تصویب ماده ۳‌ وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع، اطلاعات و سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران را موظف کردند ظرف مدت ۶ ماه از تصویب این قانون، نسبت به تهیه ارائه و راهبرد جامع مقابله با تهدیدات آمریکا اقدام کنند.

این ماده که با ۱۷۷ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، به شرح زیر است؛

«وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران با رعایت سلسله مراتب نیروهای مسلح و هماهنگی شورای عالی امنیت ملی موظفند ظرف مدت ۶ ماه پس از تصویب این قانون، نسبت به تهیه و ارائه برنامه راهبرد جامع مقابله با تهدیدات آمریکا و فعالیت‌های ایذایی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های سلطه‌جویانه، تروریستی و تفرقه‌افکنانه، مداخلات امنیتی و نظامی غیرقانونی در منطقه، حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا از تروریسم و افراط‌گرایی و سیاست‌های سلطه‌طلبانه دولت آمریکا در سطح منطقه‌ای و جهانی، اقدام و سالانه نسبت به پیشبرد این راهبردها به مجلس شورای اسلامی گزارش دهند.

این راهبرد باید دربرگیرنده عناصر زیر نیز باشد:

الف) خلاصه‌ای از اهداف، راهبردها، طرح‌ها و ابزارهای کوتاه و بلندمدت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و شناسایی کشورهایی که در تحقق این اهداف با آمریکا همکاری دارند.

ب) ارزیابی ظرفیت و استعداد نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا و تحرکات آنها در منطقه

پ) گزارش فعالیت‌های ماجراجویانه، تروریستی و خصمانه آمریکا در منطقه شامل تأمین مالی، ارائه تسلیحات و آموزش به رژیم‌های دیکتاتور سرکوب‌گر منطقه همچون رژیم صهیونیستی

ت) گزارش از میزان قربانیان، خسارات جانی، مالی و معنوی مردم منطقه از قبیل فلسطین، لبنان، افغانستان، سوریه، عربستان سعودی، بحرین، عراق و یمن ناشی از حمایت نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا از نیروها و رژیم‌های سرکوب‌گر در اجرای قانون الزام دولت در احقاق حقوق قربانیان نقض حقوق کشور در کشورهای اشغال‌ شده و تحت نفوذ آمریکا.

ث) ارزیابی پشتیبانی و حمایت مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا از گروه‌های وحشت‌افکن خشونت‌گرا و تروریستی در خاورمیانه از قبیل داعش، جبهه‌النصره و گروهک منافقین

ج) ارزیابی از میزان قربانیان اقدامات تروریستی در منطقه که با حمایت نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته است، در اجرای قانون الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی ترور

چ) دولت و قوه قضائیه موظفند قانون الزام دولت به پیگیری حقوق قربانیان جنگ شیمیایی را به طور خاص در خصوص دولت و شرکت‌های آمریکایی مجهزکننده رژیم بعثی سابق عراق به سلاح شیمیایی اجرا کنند.

تبصره: اقدام و گزارش نیروهای مسلح با رعایت سلسله مراتب فرماندهی کل قوا خواهد بود؛ بخشی از این گزارش می‌تواند محرمانه باشد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید