نقش خلیج فارس در اقتصاد مقاومتی، همکاری های منطقه ای و محیط زیست بررسی می شود

همایش روز ملی خلیج‌فارس با سرفصل های «خلیج فارس و اقتصاد مقاومتی» و «خلیج فارس؛ راهبرد ملی در همکاری های منطقه ای» یکشنبه (فردا) در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار می شود.تارنمای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، همایش روز ملی خلیج‌فارس فردا (دهم اردیبهشت) به همت این سازمان و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو (کمیته علوم‌ زمین و کمیسیون اقیانوس‎شناسی)، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و سازمان بنادر و دریانوردی برپا می شود.
سرفصل‎های پیش بینی شده برای ارایه در این همایش «خلیج‌فارس و اقتصاد مقاومتی»، «سیاستگذاری‌های علمی و فناوری»، «خلیج‌فارس و محیط زیست و مخاطرات دریایی» و «خلیج‌فارس؛ راهبرد ملی در همکاری‌های منطقه‌ای» است.
مرکز تحقیقات زمین‌شناسی دریایی خلیج‌فارس و دریای‌عمان همزمان با روز ملی خلیج‌فارس در سال 1387، زیر نظر بخش زمین‌شناسی دریایی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور آغاز به کار کرد.
نتایج مطالعات این مرکز در اکتشاف منابع‌معدنی، شناسایی آلودگی‌های فلزات‌سنگین و مسائل زیست‌محیطی، شناسایی مخاطرات دریایی، تعیین آب ‌و هوا و جغرافیای گذشته و اهداف سیاسی و امنیتی کاربرد دارد.
خلیج‌فارس نامی برخاسته از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران است و به عنوان منطقه‌ای حساس و راهبردی بخشی از هویت ملت ایران محسوب می‌‌شود.
این آبراه به لحاظ اقتصادی و زیست‎محیطی به دلیل وجود منابع معدنی و معادن سرشار نفت و گاز و تنوع گونه‎های جانوری و جزایر متعدد، به عنوان مخزن انرژی جهان و متنوع‎ترین زیستگاه‎ جانوری مطرح است.
براساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، با هدف صیانت از این میراث باستانی روز دهم اردیبهشت ماه برابر با زمان اخراج پرتغالی‎ها از تنگه هرمز، به عنوان «روز ملی خلیج‌فارس» نامگذاری شده است.
، چندی پیش برای نخستین بار طرح مطالعه رسوبات زیربستر خلیج چابهار تا عمق 50 متر و با قدرت تفکیک بالا با هدف توسعه مطالعات زمین‌شناسی دریایی و اکتشاف موادمعدنی در جنوب کشور، توسط کارشناسان ایرانی در مدیریت زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید