هجوم سرمایه‌گذارن جهانی به بازار طلا

    کد خبر :78200

 

اونس طلا 5/ 2 درصد گران‌تر شد. هر اونس فلز زرد که دو هفته پیش روی بهای 1258 دلار ایستاده بود، در هفته گذشته – هفته‌ای که شاهد افتادن سایه جنگ هسته‌ای بر بازارها بود – 31 دلار جهش کرد و به قیمت 1289 دلار رسید.

رشد 45/ 2 درصدی ارزش اونس که این کالای گرانبها و سرمایه‌ای را در یک قدمی آخرین محدوده کانال 1200 دلار قرار داد باعث شده اکثر حاضران و ناظران بازار انتظار ادامه رشد قیمت‌ها را در هفته جدید داشته باشند. پیش از آغاز هفته تازه بازارهای جهانی، مرور تحولات هفته گذشته، کمک‌کننده خواهد بود.

شروع ناامید‌کننده

اونس در اولین روز هفته یک دلار افت کرد و به بهای 1257 دلار رسید. اونس روز دوشنبه از سویی تحت ‌حمایت افت شاخص دلار و از سوی دیگر تحت‌فشار رشد بورس‌ها بود تا در نهایت تکان چندانی نسبت به جمعه قبل از آن نخورد. به گزارش دنیای اقتصاد، دلیل دیگر نوسان‌های محدود، نبود داده‌های بنیادین جدید بود. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه نوشت: «بیشتر اروپا در آگوست در تعطیلی است و بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایالات‌متحده هم به تعطیلات می‌روند. این امر می‌تواند بازارها را تا پس از تعطیلات روز کارگر در آمریکا در اوایل سپتامبر، خلوت کند.» البته این امر مربوط به زمانی بود که تهدیدهای متقابل آمریکا و کره شمالی شروع نشده بود. شاخص دلار که جمعه دو هفته پیش جهش کرده بود، دوشنبه در تعدیل روند افت کرد، اما رکوردشکنی بازارهای سهام مانع کمک دلار به طلا شد. شاخص دلار که آن جمعه روی عدد 54/ 93 واحد ایستاده بود، دوشنبه به عدد 43/ 93 واحد افت کرد. همزمان نفت خام با افت اندک خود، مانع طلا بود.

آغاز تنش

روز دوم، روز رشد بود. اونس روز سه‌شنبه با 4دلار رشد به قیمت 1261 دلار رسید. اونس طلا در این روز ابتدا تحت‌حمایت افت شاخص‌های دلار و سهام رشد کرد، اما بعد تحت‌فشار رشد دلار و افزایش فروش‌ها با افت روبه‌رو شد. با این همه، دور تازه‌ای از تنش‌های ژئوپلیتیک اونس را از کف 1250دلار جدا کرد. آخر وقت سه‌شنبه، بامداد چهارشنبه به وقت تهران، رئیس‌جمهوری آمریکا به کره شمالی هشدار داد که اگر یک بار دیگر ایالات‌متحده را تهدید کند، «با آتش و خشمی روبه‌رو خواهد شد که جهان هرگز ندیده است.» این تهدید، بلافاصله بازارهای فعال را تحت‌تاثیر قرار داد. با آنکه بازارهای آسیا و اروپا هنگام انتشار این موضع‌گیری به کار خود پایان داده بودند، بازارهای فعال آمریکای شمالی سریعا نگران شدند. بورس‌های آمریکا افت شدیدی را تجربه کردند که در روزهای بعد بیشتر شد و دامن بورس‌های آسیا و اروپا را هم گرفت.

روند جهش

تنها چند ساعت پس از تهدید ترامپ، کره شمالی اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای حمله به گوام، از قلمروهای آمریکا در اقیانوس آرام است تا تنش‌ها بیش از پیش تشدید شود. به این ترتیب، بازارهای جهانی روز سوم هفته را با تشدید ریسک‌گریزی آغاز کردند. در این روز با افت شدید بازارهای سهام،‌ اونس به اوج 7 هفته‌ای رفت. قیمت نهایی اونس در سومین روز هفته میلادی، 1278 دلار بود. چهارشنبه، تحولات ژئوپلیتیک ریسک‌گریزی را به شدت در بازارهای جهانی افزایش داد تا همزمان با افت شدید شاخص‌های بورس، پناهگاه‌های سرمایه از جمله طلا، ین ژاپن و فرانک سوئیس با افزایش تقاضا مواجه شوند. در همین روز، در فرانسه، یک عملیات تروریستی دیگر به شکل حمله با خودرو به سربازان انجام شد تا عصبی بودن معامله‌گران کامل شود. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد 64/ 93 ایستاده بود، در این روز تحت‌تاثیر تنش‌ها به عدد 54/ 93 واحد افت کرد.

تداوم تقویت

ریسک‌گریزی معامله‌گران روز پنج‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد تا اونس به اوج دو ماهه نزدیک شود. اونس در این روز تا قیمت 1286 دلار رشد کرد. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «افزایشی‌های بازار طلا اکنون به فکر عبور از مرز روانی مهم 1300 دلار هستند. نقره هم راه طلا را پی گرفته و به اوج دوماهه رسیده است.» بازارهای جهانی سهام که چهارشنبه به شدت افت کرده بودند، پنج‌شنبه نیز افت بیشتر شاخص‌ها را تجربه کردند. پنج‌شنبه کره شمالی، آمریکا را بار دیگر تهدید به حمله به گوام کرد و گفت که طرح این حمله، تا یک هفته دیگر آماده خواهد شد. شاخص دلار در این روز با افت بیشتر به عدد 40/ 93 واحد رسید. در چهارمین روز هفته میلادی، نفت خام بدون توجه به مسائل شبه جزیره کره و تحت‌فشار عوامل داخلی بازار انرژی، افتی اندک را تجربه کرد.

قدرت‌نمایی اونس

روز جمعه نیز اخبار تازه‌ای از تنش‌ها منتشر شد که باعث ادامه محبوبیت طلا، ین و فرانک شد. بازارها روز آخر هفته را با توجه به سخنان روز قبل ترامپ آغاز کردند که وی ضمن دفاع از تهدید قبلی خود علیه پیونگ‌یانگ گفت، شاید به کار بردن اصطلاح خشم و آتش به اندازه کافی محکم و مقتدرانه نبوده و کره‌شمالی اگر به آمریکا و منافعش آسیبی برساند، باید سراپا اضطراب شود. مهم‌تر اینکه یک روزنامه دولتی چین روز جمعه اعلام کرد که اگر کره شمالی آغازگر جنگی با آمریکا باشد، چین باید بی‌طرف بماند. به این ترتیب، بازارهای بورس دوباره افت و پناهگاه‌های سرمایه باز رشد کردند. در هفته گذشته در مجموع بیش از یک تریلیون دلار سرمایه از بازارهای جهانی بورس خارج شد تا نزدیک شدن اونس به مرز 1290 دلار عجیب نباشد. شاخص CBOE Volatility Index که مهم‌ترین شاخص کوتاه‌مدت سنجش نوسان در بازارهای آمریکا است به بیشترین میزان از 8 نوامبر 2016، زمان انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری رسیده است. با حمایت تنش‌ها، اونس روز جمعه تا قیمت 1292 دلار هم بالا رفت؛ اما دست آخر تحت‌فشار سودگیری عده‌ای از معامله‌گران، به انتهای محدوده 1280 دلار رفت.

هفته جدید

روند هفته گذشته و ادامه تنش‌ها میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن که حتی احتمال جنگی هسته‌ای را مطرح کرده باعث شده که اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار تداوم رشد طلا را در 5 روز کاری این هفته داشته باشند. یک تحلیلگر ارشد اقتصادی بر این باور است که روند صعودی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی متوقف نخواهد شد و این تازه سرآغاز یک روند صعودی چشمگیر برای این فلز گرانبها خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «سی‌ان‌‌بی‌سی»، دنیس گارتمن، تحلیلگر برجسته اقتصادی در سخنانی تاکید کرد: به‌نظر من قیمت طلا در آستانه یک روند کاملا صعودی قرار دارد. وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به تشدید تنش بین آمریکا و کره شمالی، سرمایه‌گذاران تمایل زیادی برای خرید طلا و سایر فلزات گرانبها دارند و سعی می‌کنند تا ارزش دارایی و سرمایه خود را در برابر ریسک ناشی از تشدید بحران بین آمریکا و کره شمالی حفظ کنند. گارتمن به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرده است 10 تا 15 درصد سبد سرمایه‌گذاری خود را به طلا اختصاص دهند. بی‌شک تشدید تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی می‌تواند عامل مهمی برای رشد بیشتر تقاضا و قیمت جهانی طلا باشد. وی اظهار کرد: با بدتر شدن اوضاع سیاسی و بحران‌های بین‌المللی، بازار سهام به شدت آسیب‌پذیر خواهد بود. اوضاع ژئوپلیتیک بدتر و بدتر می‌شود و این مساله موجب کاهش شاخص سهام می‌شود. همچنین ری دالیو تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه بریج واتر تاکید کرد: به‌نظر من اکنون بهترین فرصت برای خرید طلا به‌شمار می‌رود و سرمایه‌گذاران باید 5 تا 10 درصد سبد سرمایه‌گذاری خود را به طلا اختصاص دهند. به‌نظر می‌رسد تشدید تنش بین آمریکا و کره‌شمالی به ضرر ارزش دلار تمام خواهد شد و این مساله موجب افزایش تقاضا برای طلا و سایر فلزات گرانبها می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید