رشد مسکن تداوم می‌یابد

    کد خبر :78190

 

مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود از رشد اقتصادی کشور در سال 95 ،‌ رشد سه‌ماهه آخر پارسال بخش ساختمان را بعد از 4 سال رشد منفی، مثبت 4 درصد نشان داده است که به اعتقاد کارشناسان این رشد هر چند کند ولی ادامه دار خواهد بود و در نیمه دوم سال در تعداد معاملات خود را نشان خواهد داد.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایران ، رشد بخش مسکن به خاطر وابستگی بسیاری از صنایع به آن نقش مهمی در شاخص‌ها و رشد اقتصادی دارد. در 4 سال گذشته بنابر آمار رسمی کشور به دلیل رکود، رشد بخش مسکن رشدی منفی بوده اما براساس آمار جدید فعالیت‌های بخش ساختمان پس از 18فصل رشد مداوم منفی، در زمستان سال 95 به رشد مثبت 4 درصدی رسیده است که افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی دلیل این رشد است به گونه‌ای که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهر تهران در سه ماهه چهارم سال 95 نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش 40.6 درhttps://baztab.ir/78190/رشد-مسکن-تداوم-می‌یابد/صدی را تجربه کرده و در مجموع رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در کل مناطق شهری کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل به 20.4درصد رسیده است.

تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی یکی از شاخص‌های مهم رشد در ساخت و ساز است. صدور پروانه‌های ساختمانی در سال‌های 1390 و 91 رشد چشمگیری داشت اما از سال 92 که رکود دامنگیر بخش مسکن شد رشد صدور پروانه‌های ساختمانی نیز منفی شد. تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کل مناطق شهری و شهر تهران در طول دولت یازدهم نشان می‌دهد که اگرچه روند تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی منفی بوده، اما در سال ۱۳۹۵ این رویه منفی معکوس و مثبت شده است. این نشان از آن دارد که بخش مسکن در حال عبور از رکود است. درحالی در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۷۲ هزار فقره پروانه ساختمانی صادر شده بود که این تعداد در سال ۱۳۹۳ به ۱۱۷ هزار فقره و در سال ۱۳۹۴ به ۱۰۱ هزار فقره کاهش یافت، اما در سال ۱۳۹۵ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کل مناطق شهری به ۱۱۳ هزار فقره افزایش پیدا کرد. در تهران نیز تعداد پروانه‌های ساختمانی از ۲۱ هزار فقره در سال ۱۳۹۲ به ۸.۱ هزار فقره در سال ۱۳۹۴ افت پیدا کرده است. اما آمارها نشان می‌دهد که در فصل زمستان سال گذشته صدور پروانه‌های ساختمانی با رشد تقریباً قابل توجهی روبه‌رو بوده است.

رشد پروانه ساختمانی در آینده در بخش مسکن نمایان می‌شود

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک درخصوص پیش‌بینی از رونق بخش ساختمان گفت: امسال به خاطر برگزاری انتخابات در اردیبهشت و بعد از آن آغاز ماه رمضان در خردادماه می‌توان گفت عملاً معاملات مسکن از تیرماه شروع شده است و انتظار داریم با توجه به استقرار دولت رشد معاملات در نیمه دوم سال بیشتر از نیمه اول باشد. وی افزود: انتظار نداریم بازار مسکن با سرعت از رکود خارج شود اما رونق آن با توجه به شرایط اقتصادی کم کم آغاز شد که در کنار آن انتظار رشد قیمت‌ها را نیز داریم اما افزایش قیمت نامتعارف نخواهد بود بلکه مطابق با شرایط تورمی رشد قیمت‌ها نیز در همان حد است.

به گفته عقبایی در سال 94 صدور پروانه ساختمانی افت 46 درصدی و در نیمه اول سال 95 افت 17درصدی داشت اما در نیمه دوم سال 95 بویژه صدور پروانه ساختمانی برای واحدهای کوچک متراژ افزایش یافت که 17 تا 48 ماه طول می‌کشد تا این رشد صدور پروانه خود را در بخش مسکن نشان دهد و شاهد رونق بویژه در معاملات واحدهای کوچک خواهیم بود.

رونق مسکن از میانه‌های امسال

بیت‌الله ستاری کارشناس بخش مسکن نیز درخصوص آینده بازار مسکن گفت: با توجه به شرایط اقتصادی انتظار داریم روند رونق مسکن ادامه دار باشد و در میانه امسال از شهریورماه رونق خود را نشان می‌دهد.

به گفته ستاری افزایش خرید و فروش، افزایش تولید، افزایش قیمت و افزایش سرمایه‌گذاری 4 مؤلفه‌ای هستند که همزمان با هم در رونق معاملات بخش مسکن رخ می‌دهند در واقع این 4 مؤلفه از هم جدا نیستند. وی درخصوص رشد قیمت مسکن گفت: رشد قیمت با رشد معاملات و رونق حتمی خواهد بود اما نباید رشد قیمت غیر منطقی و نامتعارف صورت بگیرد.

رشد 5.5 تا 7 درصدی در بخش مسکن قطعی است

مصطفی بهزاد فر استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد مسکن نیز چشم‌انداز بازار مسکن را چشم‌اندازی رو به رشد پیش‌‌بینی کرد و گفت: بر مبنای مطالعات و داده‌های آماری سیر تحولات ساخت و ساز مسکن در 4 سال آینده رونق دارد و اوج آن را در سال 1400 خواهیم دید.

وی گفت: در حال حاضر هر رونقی در مسکن کند خواهد بود و این کندی به خاطر رشد کند جمعیت، وجود 2.5میلیون مسکن بدون تقاضا در کشور و عمر مفید ساختمان‌ها است. وی افزود: در سال‌های آینده تقاضا برای مسکن زوج‌ها افزایش دارد اما اوج آن با توجه به داده‌های جمعیتی در سال 1400 خواهد بود همچنین در این سال ساخت و ساز و نوسازی نیز بیشتر از سال‌های پیش رو است.

وی افزود: رشد بخش مسکن در حد 5.5 تا 7 درصد رشد قطعی در سال‌های آینده خواهد بود اما رشدی که بتواند موجب اشتغالزایی و رشد اقتصاد و صنایع وابسته به مسکن را فراهم کند رشد 10 درصدی است که در سال 1400 تا 1404 به آن رشد می‌رسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید