اولویت برنامه‌محوری بر شخص‌مداری در چینش تیم اقتصادی

    کد خبر :78178

 

با رونمایی و معرفی اعضای کابینه دوازدهم بخصوص تیم اقتصادی دولت، کارشناسان و اقتصاددانان این ترکیب را مورد ارزیابی قرار دادند.

در ترکیب اصلی تیم اقتصادی دولت شاهد تغییر وزیران امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت هستیم و قرار است در دولت دوازدهم مسعود کرباسیان وظایفی را که علی طیب‌نیا در دولت یازدهم برعهده داشت انجام دهد.

به گزارش بازتاب  به نقل از ایران ، برخی کارشناسان افرادی را که به عنوان وزیر و اعضای تیم اقتصادی انتخاب و معرفی شده‌اند مناسب می‌دانند و معتقدند یکی از منسجم‌ترین تیم‌ها به مجلس معرفی شده است. برخی دیگر نیز عدم تغییر گسترده در ترکیب تیم اقتصادی دولت را به فال نیک گرفته‌اند و اعتقاد دارند در صورتی که روند دولت یازدهم در دولت دوازدهم تداوم یابد، می‌توان شاهد بهبود پایدار شرایط اقتصادی بود. در مقابل برخی اقتصاددانان معتقدند ترکیب تیم اقتصادی باید با تغییرات بیشتری روبه‌رو می‌شد چرا که انتظارات نسبت به دولت قبل بیشتر شده است.

معرفی منسجم‌ترین تیم اقتصادی

طهماسب مظاهری وزیر اقتصاد دولت اصلاحات و رئیس کل پیشین بانک مرکزی دراین باره گفت: روحانی تلاش کرد منسجم‌ترین تیم اقتصادی ممکن را به مجلس معرفی کند. این تیم اقتصادی با تجربه است و می‌تواند با تعامل مجلس و دولت برنامه‌های خود را به پیش ببرد.

به گفته وی، کرباسیان به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی شناخت کافی نسبت به این وزارتخانه دارد و هم تجربه کار در وزارت اقتصاد و هم در بخش‌های دیگر ایشان را به گزینه مناسبی برای تصدی این پست مبدل کرده است. از طرف دیگر وی از مسائل حاشیه‌ای به دور است و خود و وابستگانش دارای سلامت کامل اقتصادی هستند. با این حال مظاهری معتقد است: در کسوت وزارت اقتصاد کرباسیان باید از تیم اقتصاددان مشورت گرفته و از اهالی اقتصاد درخواست کمک کند. حوزه مطالعاتی ایشان در زمینه جهانی شدن درک خوبی از مناسبات اقتصاد بین‌الملل به ایشان داده است و از این حیث می‌توان او را گزینه‌ای با شناخت خوب نسبت به نحوه بین‌المللی شدن اقتصاد ایران دانست.

بسترهای تحول اقتصادی فراهم است

علی قنبری استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: تیم اقتصادی از وزیران اقتصاد، نفت، صنعت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی تشکیل می‌شود.البته برخی وزیران دیگر مانند تعاون، کار و تأمین اجتماعی و نیرو نیز ماهیت اقتصادی دارند و در مجموع تصمیمات این تیم در بهبود اقتصاد ایران اثرگذار است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده اعضای تیم اقتصادی دولت دوازدهم تغییر نکرده‌اند به نظر می‌رسد تداوم سیاست‌های اقتصادی گذشته به عنوان رویکرد اصلی برنامه‌ریزی شده است. این اقتصاددان درباره ارزیابی خود از توانایی تیم اقتصادی انتخابی در کابینه دوازدهم برای حل مشکلات کشور تأکید کرد: به اعتقاد من تیم اقتصادی پیشنهادی می‌تواند باعث تحول در عرصه اقتصادی شود. تلاش دولت یازدهم بسترهای مناسبی را در عرصه داخلی و بین‌المللی فراهم کرده است و اعضای تیم اقتصادی دولت دوازدهم می‌توانند با یک برنامه‌ریزی از این شرایط برای رونق اقتصادی بهره برند. به اعتقاد وی هم اکنون شرایط جهانی به نفع ایران تغییر کرده و می‌توان از آن برای بهبود اقتصادی و رونق کشور استفاده کرد.

وی با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی مشکلات اقتصادی در دولت دوازدهم گفت: اشتغال، رونق تولید، جذب سرمایه خارجی، کنترل تورم و رشد اقتصادی مهم‌ترین اولویت‌هایی است که دولت باید در برنامه خود داشته باشد. لازم است تا رئیس جمهوری مأموریت‌های مشخصی را به هر یک از وزیران اقتصادی خود محول کند تا به صورت جدی در دستور کار آنها قرار گیرد. وی در خصوص اولویت‌های هر یک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی دولت توضیح داد: در دولت دوازدهم باید مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی ساماندهی نرخ سود بانکی، کنترل نرخ تورم و سیاست‌های بهینه پولی باشد. وزارت اقتصاد نیز باید افزایش درآمدهای مالیاتی و گمرکی و اعمال سیاست‌های بهینه برای رونق اقتصاد را در دستور کار خود قرار دهد.

قنبری در پایان تأکید کرد: اعضای تیم اقتصادی دولت باید در راستای وعده‌های رئیس جمهوری و مطالبات مردم در مقاطع شش ماهه گزارش عملکرد خود را به گوش مردم برسانند و آنها را از پیشبرد امور مطلع کنند.

انتظارات از دولت دوازدهم بیشتر است

داوود سوری اقتصاددان نیز معتقد است رئیس جمهوری به این نتیجه رسیده است که با تیم اقتصادی انتخابی خود می‌تواند به اهداف و برنامه‌های خود دست یابد. وی افزود:البته ترکیب تیم اقتصادی دولت تفاوت چندانی با دولت یازدهم ندارد. در دولت یازدهم به دلیل اینکه شرایط اقتصادی کشور بغرنج و پیچیده بود، دولت توانست کارهای بزرگی انجام دهد ولی در دولت دوازدهم توقعات و انتظارات بیشتر است.

به گفته وی با توجه به اینکه این دومین دوره ریاست جمهوری روحانی است، انتظار می‌رفت که وی در انتخاب کابینه جسورانه‌تر عمل کند. وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین چالش دولت دوازدهم چیست؟ اظهار کرد: مشکلاتی که هم اکنون در حوزه اقتصاد وجود دارد مربوط به حال نیست و از گذشته‌ها وجود داشته است. با وجود این به نظر می‌رسد که اشتغال و حل مشکل بیکاری مهم‌ترین چالشی باشد که دولت دوازدهم با آن روبه‌رو باشد.

سوری ادامه داد: ممکن است برخی اعضای تیم اقتصادی دولت مدیر اجرایی توانمندی باشند ولی مهم‌تر از آن وجود یک نقشه راه و هماهنگ میان آنان است.

انتخاب افراد مهم نیست

اما محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد طور دیگری به مسأله نگاه می‌کند. به اعتقاد وی تفاوتی نمی‌کند چه فردی با چه رویکرد و چه تحصیلاتی در وزارتخانه‌ها وارد شود به این دلیل که ساختار اقتصادی ایران ایرادهایی دارد که هر کسی در این سمت قرار بگیرد توانایی حل آن را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه به جای تغییر وزیر باید به فکر تغییر سیاست در کشور باشیم، افزود: سیاست‌های اقتصادی کشور از دهه‌های قبل بر پایه واردات بنا شده است و تا زمانی که این سیاست جای خود را به تولید ندهد، نمی‌توان انتظار زیادی از افراد معرفی شده کابینه دولت دوازدهم داشت.

یوسفی اظهار کرد: فردی که به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده سابقه‌اش نشان می‌دهد خیلی به تولید متکی نیست و فردی بازرگان است. مسلماً در دولت دوازهم اگر خبرهایی مبنی بر تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و افزایش واردات را بشنویم خیلی جای تعجب ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید